گزارش محققان دانشگاه کلورادو نشان می دهد که پیش بینی میزان خطر کووید ۱۹ با اندازه گیری دی اکسید کربن در یک محیط بسته ممکن است.

روشی ارزان و قدرتمند برای پیش‌بینی خطر ابتلا به کرونا در یک محیط

به گزارش سلام نو، مهر به نقل از ساینس دیلی نوشت: تحقیق جدید نشان می دهد اندازه گیری میزان دی اکسید کربن در فضاهای بسته، روشی ارزان و قدرتمند در کنترل ریسک ابتلا افراد به بیماری کووید ۱۹ است.

طبق گزارش محققان دانشگاه کلورادو، در هر محیط داخلی، وقتی میزان دی اکسید کربن اضافی دو برابر شود، خطر انتقال بیماری کووید ۱۹ نیز تقریباً دو برابر می‌شود.

محققان معتقدند افراد مبتلا به بیماری عفونی به هنگام بازدم و بیرون دادن دی اکسید کربن، ویروس هم به هوا بیرون می‌فرستند که بدین معناست گاز دی اکسیدکربن می‌تواند در کنار شماری از ویروس‌ها در هوا هم وجود داشته باشد.

«خوزه لوئیس جیمنز»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «افراد هرگز در محیط‌های بسته با هوای مشترک با دیگران ایمن نیستند، اما می‌توان این خطر را کاهش داد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «کنترل CO۲ در واقع تنها گزینه کم هزینه و عملی است که برای نظارت داریم.»

محققان در این مطالعه، از نمایشگرهای دی اکسیدکربن که در بازار موجود است، استفاده کردند. ابتدا آنها در آزمایشگاه صحت ردیاب‌ها را تأیید کردند. سپس آنها یک "مدل جعبه" ریاضی ایجاد کردند که چگونه یک فرد آلوده، ویروس و CO۲ را در زمان بازدم بیرون می‌دهد، دیگران چگونه در اتاق استنشاق و بازدم می‌کنند، و چگونه ویروس‌ها و گاز در هوای اتاق تجمع می‌یابد یا با تهویه خارج می‌شود.

محققان مشاهده کردند میزان CO۲ به اندازه ۱,۰۰۰ ppm در محیط سربسته و افراد با ماسک، ایمن است. اما اگر میزان آن به بیش از ۱,۶۰۰ ppm برسد خطر انتقال کووید ۱۹ سه برابر افزایش می‌یابد.

محققان تاکید می‌کنند در فضاهای مشترک، هر چقدر میزان دی اکسیدکربن پایین‌تر باشد، ریسک ابتلاء به عفونت کمتر خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید