آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد از عدم توازن در توزیع واکسن کرونا در بین کشورهای فقیر و ثروتمند به شدت انتقاد کرد.

انتقاد گوترش از نابرابری در توزیع واکسن کرونا در بین کشورهای جهان

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، دبیر کل سازمان ملل متحد شنبه بعد از ظهر به وقت تهران از روند توزیع واکسن کرونا در سطح جهان انتقاد کرد.

 «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در این زمینه در توییتی نوشت: «در حالی که  بیشتر کشورها (ملل پیشرفته) شروع به دریافت واکسن کرده اند، اما بسیاری از مردم در کشورهای کم درآمد و متوسط هنوز منتظرند. عدالت در توزیع واکسن،  آزمون اخلاقی برای نمایش همبستگی جهانی است. طرح کواکس، ابتکار سازمان ملل برای اطمینان از دسترسی عادلانه باید تأمین اعتبار و حمایت شود.»

این در حالی است که  مدیرکل سازمان جهانی بهداشت از آنچه «عدم توازن تکان‌دهنده» در توزیع واکسن کرونا در بین کشورهای فقیر و ثروتمند خواند، انتقاد کرد.

«تدروس ادهانوم» روز جمعه در نشست خبری گفت:«همچنان عدم توازنی تکان دهنده در توزیع جهانی واکسن وجود دارد. به طور میانگین در کشورهای پردرآمد، تقریباً از هر چهار نفر یک نفر واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده، در حالی که در کشورهای کم‌درآمد یکی از بین بیش از ۵۰۰ نفر واکسن دریافت کرده است.»

این نهاد جهانی مدتهاست خواستار توزیع عادلانه واکسن کرونا در جهان شده است. سازمان جهانی بهداشت طرح کواکس را که با هدف تامین واکسن برای کشورهای فقیر راه‌اندازی شده، تحت نظر دارد. طبق این طرح، تاکنون بیش از ۳۸ میلیون دوز برای حدود ۱۰۰ کشور دنیا فرستاده شده است. این در حالی است که هدف تعیین شده دستکم ۱۰۰ میلیون دوز تا پایان ماه مارس (ماه میلادی گذشته) بود.

طبق آخرین آمار دانشگاه جانز هاپکینز، دستکم ۱۳۴ میلیون و ۵۱۹ هزار و ۲۹۲ نفر از مردم سراسر جهان به کروناویروس آلوده شده‌اند و از آن میان دو میلیون و ۹۱۴ هزار و ۲۸۵ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند و دست‌کم ۷۶ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۴۷۶ نفر بهبود یافته‌اند.

آمریکا همچنان بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا و قربانیان این ویروس در جهان را دارد و پس از آن برزیل با ۱۳ میلیون و ۳۷۵ هزار و ۴۱۴ مورد ابتلا و ۳۴۸ هزار و ۹۳۴ مورد فوتی و هند با ۱۳ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۷۸۳ مورد ابتلا و ۱۶۸ هزار و ۴۶۷ مورد فوتی در رده‌های دوم و سوم کشورهای جهان با بیشترین تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ قرار دارند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید