فیلم سینمایی «زیر نور کم»، به کارگردانی محمد پرویزی و بازی صابر ابر و لیلا زارع، فیلم متفاوتی است که این روزها به صورت آنلاین در حال اکران است.

نگاهی به «زیر نور کم»؛ فیلمی که مرزهای اخلاقی نقش مهمی در آن دارند

به گزارش سلام نو، ایرنا زندگی نوشت: فیلم زیر نور کم نخستین اثر سینمایی محمد پرویزی به عنوان کارگردان است. این فیلم که درام روانشناختی محسوب می‌شود از جمله آثاری است که شاید نمونه آن را کمتر دیده باشد. پرویزی معدود فیلم‌هایی ساخته است و در آنها خاطره برای او نقش مهمی دارد. فیلم «زیر نور کم» که اخیرا در به صورت آنلاین اکران می‌شود را می‌توان فیلم متفاوتی دانست اما همین لقب کار کارگردان را دشوار و نقد این فیلم را جدی‌تر می‌کند.

چه خواهید دید؟

از فیلم «زیر نور کم» به عنوان فیلمی متفاوت نام برده می‌شود. فیلمی که نویسنده آن محمد پرویزی است و متفاوت از ساخته‌های چند سال اخیر سینمای ایران است. «زیر نور کم» فیلمی اجتماعی است و خاطره و مرزهای اخلاقی نقش مهمی در آن دارند. در خلاصه داستان زیر نور کم آمده است: زندگی من اسیر اسم‌هاست، اسم‌هایی که اومدن و رفتن. این روزها به اسم‌هایی فکر می‌کنم که سایه نداشته باشه یا حداقل اینقدر کوتاه باشه که نشه زیر نور کم دیدش.

نگاهی به «زیر نور کم»؛ فیلمی که مرزهای اخلاقی نقش مهمی در آن دارند

اما شاید بهترین معرفی فیلم یادداشت نویسنده و کارگردان آن باشد. پرویزی در مورد این فیلم نوشته است: «من از آدمهایی که از زندگی ام رفته اند (تا به امروز) خلاصی ندارم. نمی توانم آنها را جایی رها کنم، چون به شکل های متفاوتی بازمی گردند و با لحظه های خوبِ زندگیم ترکیب می شوند. این درهم تنیدگی آنها  گاهی تکان دهنده است. سر زده کسی از راه می رسد دور میزی که نباید باشد حاضر می شود. شده  با آنها ساعت ها و یا روزها جایی دیگری بوده ام. همین وقت هاست که زندگی ام زیر و رو می شود... به این خاطرِ که جایی که هستم یا باید تاریک تاریک باشه، یا روشنِ روشن... من از ماندن « زیر نورِ کم» می ترسم.»

در فیلم زیر نور کم بازیگرانی همچون لیلا زارع، صابر ابر، حمیدرضا آذرنگ، بهناز جعفری، بیتا بادران، تیرداد کیایی، رابعه مدنی، روح الله کمانی و نیلوفر شهیدی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

خاطرات دستمایه ساخت فیلم

محمد پرویزی تا کنون دو فیلم ساخته است که هر دو را می‌توان شبیه به یکدیگر دانست. فیلم اول او که با فیلم زیر نور کم در یک سال ساخته شد در «لابی» در نووتل واقع در فرودگاه امام خمینی فیلمبرداری شده است بازیگرانی همچون شهاب حسینی، ساره بیات، مصطفی زمانی، سحر دولتشاهی، پگاه آهنگرانی، علیرضا آقاخانی، بهنوش طباطبایی، شهرام حقیقت دوست، مهرداد صدیقیان، آزاده صمدی، آرمان درویش، سام نوری، هستی مهدوی فرد، مهسا همتی، مارن میلر، سارا منجزی پور و الهام جعفرنژاد به ایفای نقش پرداخته اند.

فیلم لابی نیز درباره خاطرات است. قصه مسافرانی که بارها بیشتر از وزن چمدان‌هایشان خاطره حمل می‌کنند. اسیر اتاق‌ها، راهروها و لابی‌ها میان خود و میان دیگران… لابی قصه‌ این آمد و شده است.

پرویزی پیشتر گفته بود: «مهمترین نکته برای من در فیلمسازی توجه و تمرکز روی خاطرات است. خاطرات تاثیر زیادی در گستره‌های اجتماعی دارند و در مناسبات اجتماعی هم به اندازه قابل توجهی تاثیرگذار است. موضوع «سمفونی تولد» به نوعی درگیری خاطرات در چارچوب خانواده بود. اما «لابی» درباره نتایج خاطرات و بازخوردهایی است که از آن به وجود می‌آید.»

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید