یک فعال سیاسی اصولگرا معتقد است حمایت جبهه پایداری از سعید جلیلی منجر به کاهش سبد رای او می‌شود. به اعتقاد او سعید جلیلی اگرچه متدین و اخلاق مدار است اما سابقه اجرایی چندان قابل اتکایی ندارد.

سعید جلیلی از عهده اداره قوه مجریه برنمی‌آید/دوقطبی‌شدن فضای انتخابات به نفع کشور نیست

اعتمادآنلاین| تا انتخابات مدت زیادی باقی نمانده و هنوز جناح‌های سیاسی از نامزدهای خود رونمایی نکرده‌اند؛ مشخصا در میان اصولگرایان نام‌های متعددی مطرح می‌شود که هر یک به نظر طرفدارانی دارند و معلوم نیست اولا آیا بر یک فرد مشخص اجماع رخ می‌دهد یا و نه و ثانیا نامزد نهایی چه کسی خواهد بود؟ در این بین اخیرا جبهه پایداری نام سعید جلیلی را به‌عنوان یکی از گزینه‌های انتخاباتی‌اش مطرح کرده و باید دید که تا این مقطع دارای جایگاه انتخاباتی او چگونه است؟

به گزارش نامه نیوز، ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین و فعال سیاسی اصولگرا در تبیین پیش‌نیازهای فردی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود، گفت: «ریاست قوه مجریه به‌خصوص در دوره آینده کار بسیار دشواری است و هر فردی که می‌خواهد دولت را تحویل بگیرد باید در محکمه وجدان خویش بسنجد که از پس این کار برمی‌آید یا نه؟ اداره کشور احتیاج به پیش‌نیازهایی دارد که هر فردی که تمایل به ریاست‌جمهوری دارد یا از سوی طیف‌ها و گروه‌های مختلف نامش به میان می‌آید باید درحوزه اجرایی تجربه فراگیر داشته باشد؛ به این معنا که کار در دستگاهای اجرایی متعددی را تجربه کره باشد».

این فعال سیاسی درباره جایگاه انتخاباتی سعید جلیلی بیان کرد: «با ذکر این مقدمه آقای جلیلی و دیگرانی که نامشان برای ریاست‌جمهوری مطرح است، احتمالا می‌دانند که قادر به اداره امور هستند یا نه و می‌توانند حجم مشکلات عدیده‌ای که در کشور وجود دارد اعم از ابهام در کسب‌وکارها، نواسانات بسیار ارز و طلا، پایین بودن ارزش پول ملی، قیمت بالای مسکن، تورم و در مجموع بحران معیشتی مردم را حل کنند یا نه؟ من نمی‌گویم رئیس‌جمهور لزوما باید اقتصاددان باشد، اما دستِ‌کم باید دارای سابقه مدیریت در سطوح کلان و میانی در چندین حوزه اجرایی داشته باشد و من تصور می‌کنم بودن در معاونت یک وزارتخانه یا ریاست یک اداره کافی نیست. آقای جلیلی فرد متدینی است و محاسبه نفس دارد و حتما پیش خود بررسی می‌کند که چنین سابقه‌ای دارد یا نه تا در فردای قیامت مسئول نباشد. این پذیرفته نیست که افرادی بگویند فعلا به قدرت برسیم، فردا هرچه پیش آمد! نه این رویکرد نادرستی است و حتما آقای جلیلی چنین فکر نمی‌کند».

او ادامه داد: «آقای جلیلی فرد قابل احترام و مدینی است اما چهره‌ای است تکراری و نمی‌تواند رأی بالایی بیاورد حتی اگر انتخاب شود با رأی بسیار پایین خواهد بود که این هم به حمایت پایداری‌ها از او بر می‌گردد. من تصور می‌کنم او نمی‌تواند از عهده ریاست قوه مجریه برآید و هم به ایشان و هم به دیگر عزیزان توصیه می‌کنم اگر در حوزه اجرایی سابقه مؤثری ندارند از نامزدشدن در انتخابات ریاست‌جمهوری پرهیز کنند. حتما مشارکت حداکثری ملت در انتخابات موضوع بسیار مهمی است اما در کنار این موضوع اینکه چه کسی رئیس‌جمهور بشود هم مهم است؛ مسئله‌ای که اخیرا در بیانات نوروزی رهبر انقلاب هم وجود داشت».

او در پاسخ به این پرسش که آیا جلیلی نمایندگی بخشی از نیروهای اصولگرا را بر عهده دارد یا خیر، تشریح کرد: «قطعا صلاحیت آقای جلیلی و دیگر نامزدهای تکراری تأیید خواهد شد و قطعا آقای جلیلی بخشی از آراء اصولگرایان را به‌خود اختصاص خواهد داد اما همه اینها علت انتخاب‌شدن او نخواهد بود. آقای جلیلی شخصی بدون حاشیه، اخلاق مدار، متدین اما فاقد سوابق اجرایی لازم و نابرخوردار ازآراء اکثریت اصولگرایان است و همین امر مانع از اجماع اصولگرایان روی او می‌شود. پایداری‌ها نشان داده‌اند که جز در دایره تنگ و محدود خود دنبال یار نمی‌گردند لذا هیچگاه قادر به تشکیل کابینه‌ای کاربلد و شایسته خدمت به مردم نخواهند بود طبیعی است در چنین شرایطی حتی اگر کارآمدترین فرد را هم به میدان بیاورند چون بارویکرد یارگیری از دایره تنگ و محدود خود کابینه را آن هم با سوگیری مثبت و همراهی مجلس همسو می‌بندند، راهی به‌سوی حل مشکلات عدیده کشور نمی‌گشایند. بدیهی است باوجود چنین شرایطی از آقای جلیلی هم کاری برنخواهد آمد.

اگر بخواهم صریح‌تر بگویم ممکن است جلیلی بدون پایداری از جلیلی با پایداری رأی‌اش بیشتر باشد؛ در حقیقت حمایت پایداری از جلیلی به ضرر او است. واقعیت این است که اینها در آزمون انتخابات مجلس یازدهم در اسفند98 امتحان خود را پس دادند و دیدیم که گرچه وارد مجلس شدند اما با رأی حداقلی به بهارستان رسیدند. انتخابات مجلس یازدهم شاهد پایین‌ترین نرخ مشارکت مردم در انتخابات پس از پیروزی انقلاب بودیم؛ به‌نحوی که در تهران حضور 25درصد دارندگان حق رأی پای صندوق‌ها آمدند بی‌سابقه‌ترین و کمترین رأیی بود که به صندوق‌ها ریخته شد و لیست 30‌نفره تهران با کمتر از 7درصد از آراء اصولگرایان به مجلس راه یافت که این نشان‌دهنده پایگاه اجتماعی حامیان احتمالی سعید جلیلی در انتخابات1400 است؛ بنابراین انتخابات مجلس نشان داد پایگاه اجتماعی جبهه پایداری در جامعه چگونه است. البته برخی هم این ایده را دارند که مشارکت حداقلی باشد تا در چنین فضایی در انتخابات پیروز شویم که آنها هم خود ضرر خواهند کرد و هم به کشور خسارت وارد می‌کنند».

رئوفیان در پایان درخصوص اینکه آیا با ورود جلیلی به انتخابات فضا به نفع اصلاح‌طلبان دو قطبی می‌شود، گفت: «دوقطبی‌شدن فضای انتخابات به نفع کشور نیست و ما نیاز به یک رقابت سالم مبتنی بر اصول انتخاباتی هستیم. در حال حاضر این احتمال وجود دارد که اصولگرایان میان خود نیز به اجماع نرسند؛ حالا در چنین وضعیتی به نظر می‌رسد که حضور آقای جلیلی در انتخابات منجر به شکل‌گیری دوقطبی می‌شود چون جامعه آقای جلیلی را در بعضی موضوعات فردی متعادل نمی‌داند».

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید