محمدرضا خباز، چهره‌ سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: اگر مردم بالای ۶۰ درصد در انتخابات شرکت کنند، تجربه نشان می دهد که مردم به اصولگرایان رأی نمی‌دهند.

پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰؛ اصولگریان یا اصلاح طلبان؟

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، محمدرضا خباز، عضو حزب اعتماد ملی درباره احتمال عبور مردم از اصولگرایان و اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰، گفت: در چهل و دو سالی که از عمر انقلاب اسلامی می گذرد و با مرور انتخابات‌های گذشته، می بینیم که به جز آقای احمدی‌نژاد که وابسته به جریان اصولگرایی بود، سایر روسای جمهور یا اصلاح‌طلب بودند یا معتدل یا فراجناحی اما اصولگرا نبودند. به بیانی دیگر نه خودشان مدعی چنین سخنی بودند و نه گروه‌هایی که از آنها حمایت می‌کردند چنین ادعایی داشتند.

وی گفت: از اسفند سال ۹۸ که انتخابات مجلس با مشارکت حداقلی برگزار شد هر تحلیلگر سیاسی که می‌خواهد اظهارنظر کند به تعبیری دست و دلش می‌لرزد مبنی بر اینکه آیا پیش بینی او درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰، درست از آب در خواهد آمد یا خیر؟

خباز گفت: دلیل آن هم این است که اساسا مردم همانند اسفند سال ۹۸، نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند. بنابراین یا همان چهل و دو درصد از مردم واجدین شرایط، در انتخابات شرکت‌ می کنند یا اینکه در مجموع مردم متوجه شده‌اند چون در انتخابات مجلس شرکت نکرده‌اند با عدم مشارکتشان در انتخابات، مجلسی روی کارآمده که با سخنرانی‌ها، مصوباتش، اعلام نظرهای خرد و کلانش، برای آنها ایجاد مشکل می کند و بهتر است در ۱۴۰۰ مشارکت داشته باشند.

عضو حزب اعتماد ملی تصریح کرد:تصمیم سازان و تصمیم‌گیران کشور هم دو دسته هستند؛ عده ای که معتقد به انتخابات حداکثری هستند که در کلام رهبری هم به آن اشاره شده اما عده‌ای علی رغم اینکه ادعای حمایت و طرفداری از بیانات رهبری را می‌کنند و به تعبیری خودشان را ذوب در ولایت می‌دانند، اما رسما اعلام می‌کنند انتخابات حداکثری، خاصیتی ندارد بلکه انتخابات حداقلی هم کافی است. بنابراین انتخابات، اگر با مشارکت حداقلی همراه باشد نه اصلاح‌طلب می‌تواند روی آن حسابی باز کند و نه اصولگرا. در واقع با مشارکت حداقلی، مشخص نیست، انتخابات چه نتیجه‌ای به دنبال داشته باشد.

خباز گفت: اگر مردم پای صندوق‌ها بیایند یعنی بالای ۶۰ درصد مردم واجدین شرایط در انتخابات شرکت کنند تجربه نشان می دهد که مردم به اصولگرایان رأی نمی‌دهند جز همان زمان احمدی‌نژاد که او هم ماجرای خاص خود را دارد. در دور دوم آقای احمدی‌نژاد، کسانی که حامی او بودند یکی پس از دیگری، عقب نشینی کردند و در مجلس هشتم حتی در کمتر از نیم ساعت، طرح عدم کفایت سیاسی او را با بیش از ۱۵۰ امضا کلید زدند. هرچند از خارج از مجلس، این قائله خاتمه یافت.

این چهره اصلاح طلب گفت: از میان کاندیداهایی که در حال حاضر اعلام آمادگی کردند به جز یک نفر آن، بقیه اصولگرا هستند و خودشان افتخار می‌کنند اصولگرا هستند. اصلاح‌طلبان نیز تاکنون اظهارنظر نکرده‌اند. باید ببینیم تا زمان انتخابات چه اتفاقی رخ می‌دهد. بنابراین چگونه می‌توان گفت مردم نه به اصلاح طلبان و نه به اصولگرا رأی می‌دهند در واقع این سخنی است که مبنای علمی و تجربی ندارد چون وقتی کاندیداهای اصولگرا و اصلاح‌طلب در انتخابات حضور داشته باشند نیازی نیست به کاندیدایی رأی بدهیم که نه اصولگرا است و نه اصلاح طلب. بنابراین چنین چیزی وجود خارجی ندارد.

استاندار پیشین دولت روحانی گفت: اگر مردم  در انتخابات شرکت کردند بدین معناست که طبیعتا می‌خواهند به یکی از کاندیداهای موجود رأی بدهند. حال کاندیداهای موجود ممکن است یا اصلاح‌طلب باشد یا اصولگرا. در واقع کاندیدایی نیست که بگوید من نه اصلاح‌طلب هستم و نه اصولگرا. چنین ادعایی را تاکنون نداشتیم ممکن است یک کاندیدا، اصولگرا یا اصلاح طلب بودنش را کتمان کند به تعبیری «جز راست نباید گفت، هر راست نشاید گفت». یا ممکن است کاندیدایی اصولگرا باشد اما برای رأی آوری نگوید اصولگرا است اما پیشینه، نیت، فکر و زمینه شغلی اش، نشان می دهد که او اصولگرا است. به عنوان مثال کاندیدایی که در حال حاضر با مجموعه اصولگرایی کار می‌کند نمی‌تواند بگوید اصولگرا نیست. او می تواند این گونه وعده بدهد که اگر انتخاب شد در کابینه‌اش، از همه نیروهای متفکر جامعه استفاده می‌کند این بحث دیگری است.

وی تاکید کرد: بنابراین همه باید کمک کنیم مردم، پای صندوق‌های رأی بیایند. در واقع به جای اینکه به این مسئله فکر کنیم که مردم به چه کسی رأی می‌دهند باید به نکته توجه کنیم که هر کس در حد توان خود از مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی دعوت کند بدین گونه که اگر در انتخابات، حضور پیدا کنند  بسیاری از مسائل کشور از جمله انسجام داخلی، همدلی در داخل، توطئه دشمنان خارجی علیه کشور، حل خواهد شد که از آثار و برکت انتخابات حداکثری برای کشور است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید