سید عباس عراقچی، معاون وزیرخارجه ایران و رئیس هیئت مذاکره کننده در وین ضمن اشاره به ملاقات با مدیرکل آژانس انرژی اتمی، گفت: همکاری های ایران و آژانس هم در زمینه راستی آزمایی و هم کمک های تکنولوژیک و فناوری ادامه پیدا خواهد کرد.

درباره برداشت یک جا تحریم‌ها در حال مذاکره هستیم / هفته آینده مجددا به وین برمی‌گردیم

سید عباس عراقچی معاون وزیرخارجه ایران و رئیس هیئت مذاکره کننده در وین در مصاحبه ای ضمن اشاره به ملاقات با مدیرکل آژانس انرژی اتمی دیدار های صورت گرفته را سازنده و روبه جلو خواند.

عراقچی در مصاحبه خود گفت: ما ظرف امروز و دیروز هر دو کارگروهی که تشکیل دادیم، یکی در حوزه هسته ای و یکی در حوزه تحریم ها، به صورت فشرده کار کردند و کارشناسان همه کشورها درگیر و دخیل بودند و خیلی جامع مسائل را مد نظر قرار دادند. همانطور که من قبلا عرض کردم هدف آن ها تنظیم اقداماتی است که دو طرف باید در یک مرحله انجام بدهند. من چون دیدم باز هم بعضا جاهیی تکرار شده بحث گام به گام، بحث اقدامات اولیه، اقدامات میانی و این مسائل مدت هاست که کنار گذاشته شده است. کاری که ما الان داریم انجام می دهیم طبق مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران بر این مبنا است که برداشته شدن یکجای تحریم ها را داریم در موردش مذاکره می کنیم. دقیق می کنیم که چه تحریم هایی، چگونه، مشصات آن ها و.. همه این ها باید دقیق روشن بشود. این ها را کارگروه انجام می دهد و وقتی که آماده شد و توافق شد که این مجموعه از تحریم ها باید برداشته شود، که از نظر ما شامل همه تحریم های برجامی و همه تحریم های دوران آقای ترامپ می شود، در آن صورت آماده می شود که یه صورت یکجا این عمل صورت بگیرد.

وی افزود: در رابطه با فعالیت های هسته ایران هم مجموعه اقداماتی که باید ایران انجام بدهد تا به پایبندی کامل برگردد، و بعد  تنظیم خواهیم کرد و بحث خواهیم کرد که ترتیب و توالی اقدامات دو طرف چگونه باشد. از نظر ما آمریکا باید همه اقداماتش را یکجا انجام دهد و بعد ما راستی آزمایی می کنیم . ایران هم اقدامات خودش را انجام خواهد داد. این که راستی آزمایی چگونه باید باشد هم یک موضوع دیگر بحث ما است و اینکه دوره زمانی آن چقدر باشد، چه ابعادی دارد و چگونه صورت می گیرد، این ها هم مورد بحث واقع خواهد شد و امیدوار هستم که در ادامه مذاکرات بتوانیم در این موارد به جمع بندی برسیم. همکاری های ایران و آژانس هم در زمینه راستی آزمایی و هم کمک های تکنولوژیک و فناوری ادامه دارد و اطمینان داریم در تعامل سازنده و با وجود حسن نیت مسائل مورد اختلاف قابل حل است.

وی در بخش دیگری افزود: ملاقات خوبی با آقای گروسی داشتم. به هر حال در جریان مذاکراتی که الان صورت می‌گیرد، وقتی به جمع‌بندی برسیم وظایفی هم برای آژانس وجود دارد که آژانس باید بتواند وظایف خود را به موقع انجام دهد.

وی توضیح داد که  لازم بود ایشان را در جریان آخرین وضعیت مذاکرات قرار بدهم و هماهنگی بیشتری بین ما به عمل بیاید، برای زمانی که لازم است آژانس ورود پیدا کند و نقش خود را ایفا کند.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: همین طور در رابطه با بقیه مسائلی که بین ما و آژانس وجود دارد و برخی از سوالاتی که از قدیم بوده هم هماهنگی کردیم. تعامل بین ایران و آژانس در مورد موضوعات مورد اختلاف و سوالاتی که وجود دارد، ادامه پیدا خواهد کرد و اطمینان داریم که در یک تعامل سازنده اگر حسن نیت وجود داشته باشد،  این مسائل می‌تواند حل و فصل شود و برای همیشه این مسائل را کنار بگذاریم.

عراقچی تصریح کرد: همه همکاری های ما چه مربوط به راستی‌آزمایی آژانس و چه مربوط به کمک های فناوری و تکنولوژی آژانس در حوزه‌های مختلف به ایران، ادامه دارد.

وی افزود: حتی در موضوع ویروس کرونا هم آژانس همکاری های با ایران داشت و در بعضی از تجهیزات مورد نیاز کمک هایی را انجام داد.

وی در ادامه گفت: بعد از نشست فردا به کشور بازخواهیم گشت و هفته بعد مجددا به وین بر میگردیم و شاید لازم باشد چندین بار این اتفاق بیفتد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید