سفیر میانمار در لندن، پس از اعتراض به کودتای نظامی کشورش که در جریان آن آزادی رهبران دولت سابق را خواستار شده بود، از سمتش برکنار شد.

میانمار سفیر خود در لندن را برکنار کرد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، «کیاو زوار مین» با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در رسانه‌های انگلیس منتشر شد، اعلام کرده که به دلیل سرپیچی از دستورات وزارت امور خارجه میانمار از کار برکنار شده است.

او در این بیانیه یادآور شده که از زمان وقوع کودتای نظامی در میانمار تلاش کرده تا از طریق رایزنی با سفرای سایر کشورها و شرکت در جلسات گروه‌های اپوزیسیون «راه حلی مسالمت آمیز» برای بحران کشورش پیدا کند.

این دیپلمات میانماری عنوان کرده که «چیت وین» وابسته نظامی سفارت میانمار در لندن، محل این سفارت را اشغال کرده و از دیشب اجازه ورود او به داخل ساختمان را نداده است. "مین" این وضعیت را مشابه کودتای نظامی در میانمار توصیف و عنوان کرد، این اقدام نه تنها توهین به مردم میانمار که به جامعه دمکراتیک بشمار می‌رود.

در همین حال وزیر امور خارجه انگلیس به این تحولات واکنش نشان داد و ضمن تحسین سفیر میانمار، اقدامات قلدرمآبانه دولت این کشور را محکوم کرد. "دومینیک راب" در توئیتی تصریح کرد که انگلیس خواستار پایان کودتای نظامی، خشونت‌های تکان دهنده در میانمار و بازگشت به دمکراسی است.

با این حال یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد که این کشور طبق مقررات دیپلماتیک، ناگزیر است که برکناری سفیر میانمار را بپذیرد.

«کیاو زوار مین» ماه گذشته میلادی ضمن محکوم کردن کودتای نظامی میانمار خواستار آزادی "آنگ سان سوچی" رئیس برکنار شده دولت میانمار شده بود.

دو ماه از کودتای اول فوریه (۱۳ بهمن) در میانمار می گذرد و جنبش اعتراضی سراسری در شهرهای مختلف این کشور ۵۴ میلیون نفری همچنان ادامه دارد و به فلج شدن اقتصاد و فعالیت های دولتی منجر شده است.

در هفته‌های اخیر سرکوب اعتراضات در میانمار شدت گرفته و سربازان ارتش و نیروهای پلیس این کشور ده‌ها تن از معترضان به کودتای نظامی در این کشور جنوب آسیا را به قتل رساندند.

ادامه اعتراضات و سرکوب ها در میانمار در حالی است که ساماندهی تظاهرات و همچنین پوشش تصویری اعتراضات توسط شهروند-خبرنگاران به علت قطع اینترنت موبایل دشوار شده، هر چند هنوز ارتباط اینترنتی از طریق غیرموبایل امکان پذیر است. قطع خدمات اینترنت موجب به تاخیر افتادن جلسه استماع برای محاکمه "آنگ سان سوچی" رئیس برکنار شده دولت میانمار شد که قرار بود از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شود.

میانمار از زمان کودتای ۱۳ بهمن در شرایط فوق العاده سراسری بوده و رهبران ارتش این کشور مسئولیت تمام امور دولتی را در دست دارند، اما اعلام حکومت نظامی گسترده در شهر یانگون نشانه ای از عزم رهبران نظامی برای اداره گسترده تر امور امنیتی با سربازان ارتش میانمار بجای نیروهای پلیس است.

انگلیس تاکنون تمام ژنرال‌های دولت میانمار را تحریم کرده و هفته پیش هم یک هولدینگ تجاری متعلق به ارتش این کشور را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید