مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: موج چهارم شیوع کرونا سراسر ایران را در برگرفته و برای کنترل آن راهی جز واکسیناسیون و قرنطینه نیست.

مینو محرز: وضعیت کرونا در تهران سیاه است

به گزارش سلام نو، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص آخرین وضعیت کرونا در پایتخت و اینکه آیا تعطیلی تهران می‌تواند از شیوع بیشتر جلوگیری کند گفت: «طبق آخرین اطلاعات به دست آمده وضعیت تهران سیاه گزارش شده است و جهش ویروس کرونای انگلیسی سرعت بسیار بالایی دارد که باعث شدن تعداد فوتی‌ها بیشتر شود.»

 مینو محرز در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلی تهران می‌تواند به کنترول این ویروس کمک کند ادامه می‌دهد: «توجه داشته باشید هر کشوری که توانسته این ویروس را کنترول کند از راه واکسیناسیون و قرنطینه بوده است و راه دیگری برای مبارزه با این ویروس وجود ندارد. در این خصوص روز گذشته در جلسه کمیته کرونا پیشنهاد دادیم که تهران را به مدت ۵ تا ۷ روز تعطیل کنند که منتظر هستیم مقامات دولتی خبر تعطیلی را اعلام کنند.»

معاون کل وزارت بهداشت نیز درباره ممنوعیت فعالیت اصناف در مناطق قرمز کشور، گفت: متاسفانه و با کمال تاسف از امروز ۲۵۷ شهر کشور شامل تمام مراکز استان‌ها قرمز شدند و مجموع شهرهای قرمز و نارنجی کشور به بیش از ۸۵ درصد رسید و شهرهای آبی ما فقط به تعداد ۱۱ شهر است که کمتر از چند دهم درصد شهرها است.متاسفانه برخی از محدودیت‌هایی که باید در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال شود، هنوز به طور مناسب خصوصا در این دوره اعمال نشده است.

حریرچی با اشاره به برخی از این محدودیت ها، گفت: به عنوان مثال مشاغل گروه دو در شهرهای قرمز حتما باید به مدت دو هفته از روز اعلام، تعطیل باشند. این مشاغل شامل بوستان‌ها و مراکز تفریحی به طور کامل، پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ که اصطلاحا به آن‌ها مال می‌گویند و بازارهای موقت شامل بازارهای روز و محلی.

وی تاکید کرد: همچنین مراکز شماره گذاری اتومبیل، آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، مراکز فروش فرش، موکت و لوازم خانگی و حوله و پرده و مبلمان و لوستر و درب و پنجره و تزیینات ساختمان، مراکز فروش کادویی، اسباب بازی، سرگرمی، لوازم‌التحریر، ظروف، کتاب، محصولات فرهنگی، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف، کفش و …، آتلیه‌های عکاسی، آژانس‌های مشاور املاک، مراکز تهیه، توزیع و طبخ مواد غذایی شامل رستوران، کافی شاپ و… باید در شهرهای قرمز کلا تعطیل باشند و پذیرش مشتری نباید داشته باشند.

حریرچی ادامه داد: مراکز فروش ملزومات و تجهیزات بدنسازی و ورزشی، فروشندگان طلا و جواهر و…، فروش کالاهای دست دوم و سمساری و آموزشگاه‌های رانندگی و… همه در شهرهای قرمز باید تعطیل باشند. اینها مشاغل گروه دو هستند که باید در شهرهای قرمز تعطیل باشند.

با شیوع شدید ویروس کرونا از ابتدای سال جدید، مرکز تمام استان‌های ایران در وضعیت قرمز (بسیار پرخطر) قرار گرفته‌اند. موارد شناسایی ابتلا به کرونا به نزدیک ۲۱ هزار نفر در یک روز افزایش یافته که تا کنون سابقه نداشته است.از ابتدای سال جدید روند شیوع کرونا در ایران با سرعتی که از ابتدای پاندمی تا کنون سابقه نداشته و به شکل جهش‌وار در حال اوج گرفتن است.

تمام شاخص‌های مربوط به گسترش بیماری کووید۱۹ در ایران نشان می‌دهند که موج چهارم شیوع کرونا سراسر ایران را در برگرفته و از موج‌های قبلی بسیار شدیدتر است.

موارد جدید ابتلا اول فروردین کمی بیش از هفت هزار نفر بود و اکنون تقریبا سه برابر شده است. این افزایش در مورد تعداد فوتی‌ها در این بازه زمانی بیش از دو و نیم برابر است.

مرگ و میر در میان مبتلایان به کرونا نیز از میانه بهمن ماه تا ۱۳ فروردین فقط در دو روز سه رقمی، اما از آن پس همواره بالای صد نفر بود و این تعداد در شبانه روز گذشته ۱۲۰ نفر بیشتر از اول فروردین ماه بوده است.بر پایه آمار رسمی وزارت بهداشت شمار شهرهای در وضعیت قرمز کرونا اول فروردین ۱۲ شهر بوده، سه روز پیش به ۴۷ شهر و دیروز به ۸۸ رسید و امروز به یکباره به ۲۵۷ شهر افزایش یافت.به این ترتیب تعداد شهرهای در وضعیت قرمز از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۲۱ برابر و طی فقط یک روز نزدیک به سه برابر شده است.

 علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران  با توجه به بحرانی شدن وضعیت پایتخت و تنگناهای مراکز درمانی و بیمارستان‌ها پیشنهاد کرد تهران برای یک هفته تا ۱۰ روز به طور کامل تعطیل شود.

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح  هشدار داد که در هفته‌های آینده شمار قربانیان روزانه کرونا به ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر خواهد رسید. او می‌گوید "باید اقدامی انجام دهیم که مرگ‌هایمان به حد بالای ۱۰۰۰ مرگ در روز نرسد".

منبع: روزنامه اینترنتی فراز

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید