علائم رایج عفونت گوش شامل تب، گوش درد یا احساس گرفتگی گوش و سر درد است. این علائم درمیان کودکان و بزرگسالان متفاوت است.

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان آن

به گزارش سلام نو به نقل از برنا، کودکان بیشتر از بزرگسالان به عفونت گوش مبتلا می‌شوند و اغلب تب می‌کنند. عفونت گوش رفته رفته بهبود پیدا می‌کند، اما آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند بهتر و سریعتر عفونت را از بین ببرند. از نظر پزشکی عفونت گوش "اوتیت حاد میانی" نامیده می‌شود. عفونت گوش دارای چندین علائم است که شامل: تب، گوش درد و دشواری در شنوایی می‌شود. این علائم درمیان کودکان و بزرگسالان متفاوت است. علائم رایج عفونت گوش به این شرح است: تب، گوش درد یا احساس گرفتگی گوش، سر درد.

بزرگسالان نیز به عفونت گوش مبتلا خواهند شد، اما این عفونت در کودکان بیشتر رایج است. زیرا کودکان دارای لوله های استاش کوتاه تر هستند (لوله های هستند که به گوش میانی متصل می‌شوند) و تخلیه مایعات گیر افتاده درگوش برای آنها دشوارتر است.

یک متخصص گوش و حلق و بینی می گوید، بیش از 50درصد کودکان مبتلا به عفونت گوش تب را تجربه می‌کنند. در ادامه آنچه در مورد شایع ترین علائم و علل عفونت گوش و نحوه درمان آنها باید بدانید در اینجا آورده شده است.

علائم عفونت گوش

علائم عفونت گوش می‌تواند بسته به سن افراد متفاوت باشد. با این حال طبیعی ست که افراد  در هنگام عفونت گوش دچار تب شوند، زیرا تب بخشی از پاسخ ایمنی بدن شما برای از بین بردن میکروب ها و مبارزه با عفونت است.

علائم عفونت گوش در کودکان:

دردگوش به ویژه درحالیکه دراز کشیده‌اند

مشکل درخوابیدن

مشکل در شنوایی   

ازدست دادن تعادل

تب بالاتر از 100 درجه فارنهایت

تخلیه مایعات ازگوش

سردرد

از دست دادن اشتها

علائم عفونت گوش در بزرگسالان:

تب

گوش درد

از دست دادن شنوایی

تخلیه مایعات ازگوش

گرفتگی درگوش

چه عواملی باعث عفونت گوش می‌شود؟

هنگامی که به عفونت گوش مبتلا هستید، گوش میانی غالبا پر از چرک می‌شود که سبب فشار به لاله گوش وگوش میانی می‌شود و درد زیادی را ایجاد می‌کند. عفون‌های گوش تقریبا به طور یکنواخت، باکتریایی هستند. این نوع عفونت‌ها معمولا به دلیل ورود باکتری به گوش میانی سبب می‌شود.

درعین حال آلرژی و عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا نیز می‌تواند منجربه گوش درد و تجمع مایعات شود. علل عفونت گوش دربزرگسالان و کودکان متفاوت است اما در این جا متداول ترین علل عفونت گوش آورده شده است:

باکتری: انواع خاصی از باکتری ها می توانند باعث عفونت گوش شوند. لازم به ذکر است که کودکان بطور معمول به عفونت گوش باکتریایی مبتلا می‌شوند زیرا ساختار داخل گوش آنها کاملا رشد نکرده است و باعث می‌شود که باکتری‌ها از بینی به گوش آنها منتقل شوند و درنتیجه باعث عفونت گوش شوند. اما بزرگسالان همچنین می توانند از طریق باکتری هایی که توسط بینی به گوش آنها منتقل می‌شوند به عفونت گوش مبتلا شوند اما شیوع آن کمتر است.

ویروس: ویروس هایی که باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شوند می توانند باعث گوش درد شوند. به گفته یک متخصص عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی باعث تورم و التهاب در پشت بینی می‌شوند که میتوانند سبب گرفتگی گوش شما شوند و منجر به تغییرات فشار ناخوشایند درگوش میانی شوند.

آلرژی‌: آلرژی ها نیز همچنین مانند عفونت های ویروسی می توانند باعث گوش درد و تورم و در نتیجه گرفتگی گوش شوند و همچنین سبب تجمع مایعات درگوش میانی شوند.

تروما: تروما علت شایع عفونت گوش در بزرگسالان بیش از کودکان است. برخی از عوامل ایجاد تروما شامل، آسیب توسط پنبه، سیلی زدن به گوش یا ضربه به سر است که به دلیل افتادن از دوچرخه یا تصادف رانندگی به وجود می آید.

گوش شناگر: گوش شناگر یک عفونت باکتریایی است که گوش خارجی را تحت تاثیر قرار می دهد. در لفظ پزشکی "اوتیت حاد خارجی" نامیده می‌شود. این بیماری به دلیل رطوبت درگوش ایجادمی‌شود. استفاده ازهدفون یا سمعک یا در هنگام دوش گرفتن آب یا شامپو در موهایتان به داخل گوش رفته و منجر به عفونت می‌شود.

خود عفونت گوش مسری نیست. اما سرماخوردگی یا عفونت ویروسی که منجربه عفونت گوش می‌شود مسری هستند.

چگونه می توان عفونت گوش را درمان کرد؟

درصورت لزوم می توان عفونت گوش را با آنتی بیوتیک درمان کرد، درحالی که بسیاری از موارد عفونت گوش در بزرگسالان ممکن است خود به خود و بدون آنتی بیوتیک بهبود پیدا کند. اما بسته به علائم و سطح و شدت بیماری ممکن است برای کودکان آنتی بیوتیک تجویز شود.

به گفته یکی از متخصصان، علائم معمولا طی 48 تا 72 ساعت برطرف شده یا بهبود می یابند. وی توصیه می‌کند درصورت عدم بهبود عفونت در 48 تا 72ساعت کودکان و بزرگسالان باید به پزشک مراجعه کنند. افرادی که علائم آنها بیش از 48 تا 72ساعت ادامه دار باشد به طور کلی برای رفع و درمان به آنتی بیوتیک نیازدارند.

درمان های خانگی با عفونت گوش

کمپرس گرم یا سرد: یک بسته یخ یا بسته گرم را دریک حوله پیچیده و آن را روی گوش عفونت کرده کمپرس کنید.

تغییر در نحوه خوابیدن: هنگام خواب یک یا دوبالش اضافی به زیر سر خود بگذارید و از خوابیدن بر روی همان گوش عفونت کرده خود داری کنید تا فشار داخل گوش کاهش یابد.

داروهای تسکین دهنده درد: یک مسکن بدون نسخه بخورید. این مسکن به کاهش دردگوش و کاهش تب کمک می‌کند.

اگر عفونت گوش شما به دلایل دیگری مانند عفونت ویروسی، آلرژی یا ضربه به گوش شما باشد ممکن است پزشک برای بیماری زمینه ای شما نیز دارو تجویز کند.

بسیاری از افراد سعی می‌کنند گوش های خود را با استفاده از نوک گوش پاک کن پاک کنند. اما این موضوع در واقع می‌تواند بسیار مضر باشد.گوش پاک کن می‌تواند باعث کبودی یا پارگی پوست مجرای گوش شود. همچنین فقط موم را به عمق گوش فشارمی دهد و احتمال ایجاد عفونت را بیشتر می‌کنند.

همچنین باید سعی کنید از رفتن آب یا شامپو به داخل گوش جلوگیری کنید زیرا این امر می‌تواند باعث مبتلا شدن شما به گوش شناگر شود.

در کودکان واکسن ترکیبی پنوموکوکی (PCV13) می‌تواند به جلوگیری از عفونت های باکتریایی که باعث عفونت گوش می‌شوند کمک کند. اجتناب از استعمال دخانیات و سیگار، انجام عادت‌های بهداشتی خوب مانند شستن مکرر دست در محیط های گروهی و شیردهی کودک حداقل به مدت شش ماه تا یک سال، می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به عفونت گوش کمک کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید