۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹
کد خبر: 55238924

هیچ گاه از شیر برای بلعیدن قرص‌های حاوی آهن یا آنتی بیوتیک‌ها استفاده نکنید.مصرف همزمان این دو مانع تاثیر کافی ویتامین یا آنتی بیوتیک می‌شود.

نقش غذاها در اثربخشی داروها

به گزارش سلام نو به نقل از پارسینه، تاثیر برنامه غذایی بر داروهای مصرفی یکی از موضوعات مهمی است که در صورت نداشتن آگاهی‌های لازم می‌تواند موجب دمات جبران ناپذیری بر بدن شود.

تداخل داروهای ضد آکنه با هویج

مصرف همزمان داروی ضدآکنه مانند ایزوترتینوئین (آکوتان و دکوتان) با داروهای داکسی سیکلین، مینوسیکلین، تتراسیکلین، متوترکسات، مکمل‌های حاوی ویتامین آ و هر نوع مکمل برای افزایش یا کاهش وزن و بدن سازی ممنوع است.

تداخل داروهای شل کننده رگ‌های خونی با موز

این دسته داروها از قبیل کپتوپریل، انالاپریل و لیزینوپریل رگ‌های خونی را شل می‌کند و منجر به جریان خون بهتر می‌شود. مصرف این داروها پتاسیم را در بدن افزایش می‌دهد بنابراین اگر ما مواد غذایی حاوی پتاسیم بالا را به همراه این داروها مصرف کنیم، این وضعیت می‌تواند منجر به نامنظم شدن ضربان قلب شود. از مصرف موز، پرتقال و جانشین‌های نمک در صورت استفاده از این داروها، پرهیز کنید.

تداخل آهن و آنتی بیوتیک با لبنیات

هیچ گاه از شیر برای بلعیدن قرص‌های حاوی آهن یا آنتی بیوتیک‌ها استفاده نکنید. مصرف همزمان این دو باعث چسبیدن داروها به لبنیات می‌شود و ترکیبی را تشکیل می‌دهد که اگرچه خطرناک نیست، اما مانع تاثیر کافی ویتامین یا آنتی بیوتیک می‌شود. بعد از مصرف این داروها دو ساعت صبر و بعد از آن، محصولات لبنی را مصرف کنید.

تداخل داروهای ضد تشنج با ویتامین دی

برخی داروهای ضد تشنج مانند دیلانتین و فنی تک در جذب کلسیم و ویتامین دی محدودیت ایجاد می‌کند. این در حالی است که کلسیم و ویتامین دی هر دو برای تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان ضروری هستند. اگر از داروهای ضد تشنج استفاده می‌کنید، حتما در ساعات اوج نور خورشید، روزانه ۱۵ دقیقه از نور آفتاب بهره ببرید و به میزان کافی هم لبنیات مصرف کنید.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید