زنان و مردان به واکسن کرونا واکنش‌های مختلفی نشان می‌دهند که این واکنش ها به ژن و دوز تزریق واکسن بستگی دارد.

عوارض متفاوت واکسن کرونا بر روی زنان و مردان

به گزارش سلام نو به نقل از برنا ، صبح روزی که "شلی کندفی" دومین دوز واکسن مدرنا را تزریق کرد، حال خوبی داشت اما کمی بعد و حوالی بعد از ظهر بازویش درد گرفت، چند ساعت بعدتر تبدیل به بدن درد شد و اواخر شب او احساس کرد آنفلوآنزا دارد.

"کندفی" 44 ساله تکنسین پزشکی در کالج ایالتی "PA" گفت: دندان‌هایم به هم می خوردند، عرق می‌کردم، بدنم خیس بود و انگار یخ زده بودم".

داده‌های مرکز آنالیز و تحقیقات "پیشگیری از بیماری‌ها"ی آمریکا  "C.D.C" از میان 13.7 میلیون فرد واکسینه نشان می‌دهد که 79.1 درصد زنان عوارض جانبی واکسن را تجربه کرده‌اند/ عکس: نیویورک تایمز

"جیمز گالاهر" کارشناس دانش و سلامت بی‌بی‌سی نیز در گزارش روزهای اخیر خود با اشاره به اینکه ترجیح می‌داده به جای گرفتن کرونا دچار عوارض جانبی واکسن شود در این باره نوشت: "نوبت اول واکسن آکسفورد/آسترازنکا را ساعت نه و نیم صبح به من زدند. عصر همان روز به سرعت حالم بد شد و تا سه روز بعد به سختی می‌توانستم از تخت بیرون بیایم. بدترین عوارض جانبی من میگرن و استفراغ بود ولی بدن درد، لرز و خستگی هم داشتم و در تخت خواب ناله می‌کردم "چرا من؟".

وقتی حالم خوب شد با خودم فکر کردم چرا عوارض جانبی واکسن در بعضی شدیدتر است و آیا حال بد من یعنی پاسخ ایمنی بدنم بسیار قوی بوده است؟

"شلی کندفی" تکنسین پزشکی در کالج ایالتی "PA" به نیویورک تایمز گفت: روز بعد به محل کار رفتم و از همکاران خود (8 مرد و 7 زن) در مورد تجربیات واکسن زدن آنها نظرسنجی کردم. شش نفر از زنان بدن درد، لرز و خستگی داشتند.  حال یکی از همکاران زن که علامت آنفلوآنزا نداشت در بیشتر ساعات شب به هم خورده و استفراغ کرده بود.

اما 8 مرد واکسینه شده علائم کاملا متفاوتی داشتند. یکی از آنها بازو درد، سردرد و بدن درد داشت. دو نفر خستگی کم و کمی درد را تجربه کرده بودند و یکی از آنها تنها سردرد داشت و 4 نفر از آنها هیچ علامتی نداشتند.

کندفی گفت: من با زنان سرسخت و مقاومی کار می‌کنم اما ما زنان به شدت از عوارض جانبی واکسن رنج می‌بریم.

این زن 24 ساعت پس از تزریق واکسن احساس بهتری داشت و از زدن واکسن هیجان زده بود.

تفاوت عوارض واکسیناسیون که کندفی شاهد آن بود در سراسر آمریکا وجود دارد. داده‌های مرکز آنالیز و تحقیقات ایمنی پیشگیری از بیماری‌های آمریکا  "C.D.C" از میان 13.7 میلیون فرد واکسینه نشان می‌دهد که 79.1 درصد زنان عوارض جانبی واکسن را تجربه کرده‌اند. این در حالیست که 61.2 درصد از زنان در این جمعیت آماری واکسینه شده‌اند.

براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا تقریبا بیشتر واکنش‌های "آنافیلاتیک" (وضعیت خطرناک به شوک‌های آلرژیک) به واکسن کرونا در زنان رخ داده است. در یک تحقیق دیگر 19 زنی که واکسن مدرنا را تزریق کردند دچار عوارض "آنافیلاکتیک" شدند. 44 نفر از 47  زنی که واکسن فایزر را تزریق کرده‌اند نیز دچار واکنش‌های مشابه  واکسن شدند.

"سابرا کلاین" میکروبیولوژیست و ایمونولوژیست در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه "جان هاپکینز بلومبرگ" در این باره گفت: از واکنش زنان و مردان نسبت به تزریق واکسن تعجب نکردم و این تفاوت با تزریق واکسن‌های دیگر مطابقت دارد".

براساس تحقیقات و مطالعات خاص مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های و موسسات دیگر در سال 2013، زنان 20 تا 54 ساله 4 برابر بیش از مردان نسبت به واکسن دریافتی آنفلوآنزا واکنش آلرژیک نشان دادند. این در حالی بود که در زمان شیوع آنفلوآنزای سال 2009 مردان بیشتری نسبت به زنان واکسینه شدند. مطالعات دیگر نیز نشان می‌دهد که بین سال‌های 1990 تا 2016 ، بیش از 80 درصد واکنش‌ها و عوارض بزرگسالان در میان زنان دیده شده است.

"جولیان گی" یک از اعضای کادر پزشکی در مرکز دفتر امنیت و ایمنی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در این باره گفت: زنان واکنش بیشتری نسبت به انواع واکسن‌ها دارند. این واکنش‌ها در برابر واکسن "آنفلوآنزا"ی بزرگسال یا واکسن‌های دوره نوزادی مانند هپاتیت B، سرخک، اوریون و سرخچه ایجاد شده است.

بیزینس اینسایدر نیز در گزارشی نوشت: زنان و افراد جوانتر عوارض بیشتری را نسبت واکسن کرونا نشان می‌دهند.

عوارض جانبی در دو واکسن فایزر و مدرنا نیز بیشتر بوده است و در دوز دوم تزریق افزایش یافته است.

"ویویک چرین" پزشک داخلی در "بالتیمور" آمریکا در این باره گفت: پاسخ ایمنی شما اساس عوارض جانبی را تعیین می‌کند.

وی افزود: سیستم ایمنی هر فر منحصر به فرد است. چگونگی واکنش به واکسن‌ها به عوامل وسیعی مانند سن و جنس و همچنین سوابق عفونی آنها بستگی دارد و واکنش ایمنی شما عوارض جانبی را تعیین می‌کند.

به صورت کلی زنان و افرادی که اوایل جوانی را می‌گذرانند بدون توجه به دوز یا نوع واکسن، عوارض شدیدتری نشان داده‌اند. بیشتر بزرگسالان جوان پس از تزریق سه واکسن تائید شده در آمریکا مانند "مدرنا"، "فایزر" و "جانسون و جانسون" دچارعوارض شدید مانند سردرد و بدن درد شده‌اند.

عوارض جانبی پس از تزریق دوز دوم واکسن مدرنا و فایزر بیشتر بوده است.

بی بی سی در این باره نوشت: عوارض جانبی واکسن را همه یکسان تجربه نمی‌کنند. حالِ بعضی‌ها اصلا بد نمی‌شود و بعضی فقط کمی بی‌حال می‌شوند ولی می‌توانند سر کار بروند و عده‌ای هم باید استراحت کنند تا حالشان خوب شود. پروفسور "آندرو پولارد" که سرپرستی کارآزمایی‌های واکسن آکسفورد/آسترازنکا را به عهده داشت گفت: "یک مسئله بسیار مهم سن است. هرچه بالاتر سن باشد، عوارض جانبی کمتر است و بالای ۷۰ سال تقریبا هیچ عارضه جانبی ندارد".

ولی دو فرد همسن ممکن است واکنش بسیار متفاوتی به واکسن داشته باشند.

"النور رایلی" استاد ایمنی‌شناسی و بیماری‌های عفونی در دانشگاه ادینبورگ می‌گوید "تفاوت ژنتیکی" زمینه‌ساز این تفاوت است؛ یعنی سیستم ایمنی بعضی افراد کمی شدیدتر عمل می‌کند و مستعد واکنشی تهاجمی است.

او به کارشناس دانش و سلامت بی‌بی‌سی که واکسن "آسترازنکا"ی کرونا را تزریق و به عوارض جانبی آن دچار شده، گفت: "کسانی مثل تو که دچار علائم شدید مشابه آنفلوانزا می‌شوند، بدنشان بیش از اندازه واکنش نشان داده است. ممکن است تو هم از آنهایی باشی که وقتی سرما می‌خوری یا آنفلوانزا می‌گیری حالت خیلی بد می‌شود." عامل دیگری که احتمال عوارض جانبی را کمی افزایش می‌دهد، ابتلای قبلی به کروناست که در برخی ممکن است و در این موارد  واکسن باعث پاسخ ایمنی قوی شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید