پوزیشن غلط و قرار گرفتن بدن می تواند عاملی برای بی حس شدن دست باشد، هرگونه پوزیشن غلط و فشار زیاد به عصب های دست می تواند دست ما را بی حس کند و در نتیجه در جریان خون اختلالاتی ایجاد خواهد شد و سیستم عصبی با بی حسی به آن واکنش می دهد.

علت بی حس شدن دست و پا درخواب چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از نمناک،اکثر ما تجربه این را داشته ایم که نیمه شب از خواب بیدار می شویم و با بی حسی دستانمان مواجه می گردیم. گاهی اوقات این بی حسی با احساس سوزش و پرش دست هم همراه است اما به نظر شما چرا زمانی که می خوابیم دستمان بی حس می شود؟ ممکن است در بخش های مختلف بدن این اتفاق بیفتد. بی حسی معمولا هیچ علامت هشدار دهنده ای ندارد و به دلیل فشار به عصب ها تحریک می شود و عموماً بدون آسیب است و می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای هم باشد؛ البته به شرطی که به طور مکرر اتفاق بیفتد.

علل مختلف بی حسی دست و پا در خواب

پوزیشن غلط و قرار گرفتن بدن می تواند عاملی برای بی حس شدن دست باشد. هرگونه پوزیشن غلط و فشار زیاد به عصب های دست می تواند دست ما را بی حس کند و در نتیجه در جریان خون اختلالاتی ایجاد خواهد شد و سیستم عصبی با بی حسی به آن واکنش می دهد.

پیچیدگی عصب ها

معمولاً عصب اولنار از شانه تا آرنج کشیده می شود که مسئول ایجاد احساس سوزش داخل دست می باشد. خستگی یا هرگونه ضعف در مچ دست یا بی حسی در دست باعث درد دائم عصب ها یا فشار بر عصب اولنار است. این درد معمولاً خود به خود برطرف می شود اما اگر بیشتر از دو روز طول کشید، حتماً باید به پزشک مراجعه شود.

 کمبود ویتامین b12

ویتامین ب 12 در گوشت قرمز، ماهی، گوشت بوقلمون و محصولات لبنی یافت می شود و باعث سالم نگه داشتن عصب و سلول های خونی خواهد شد. کمبود ویتامین b12 در بدن عاملی برای مشکلات عصبی است و بی حسی را در دست ایجاد می کند.

استرس و اضطراب

هنگامی که ما تحت استرس و اضطراب هستیم، بدن پاسخ دفاعی ایجاد می کند. هورمون استرس در نقاط هدف بدن تولید می شوند و معمولاً عاملی برای تهدید طبیعی بدن هستند. این واکنش فیزیولوژیک جریان خون را در بخش های مختلف بدن متوقف و کند می کند که می تواند عاملی برای سوزن سوزن شدن و احساس بی حسی در دستان باشد. استرس می تواند تنش هایی را نیز در عضلات ایجاد کند.

 بیماری های زمینه ای

بی حسی دست همچنین ممکن است علامت یک وضعیت پزشکی باشد که روی سیستم عصبی بدن تاثیر گذار است. این بی حسی ممکن است با ضعف عضلانی یا دیگر علائم همراه باشد و بهترین حالت این است که به پزشک مراجعه کنید.

خون رسانی ضعیف

شایع ترین علل بی حسی دست و پا در خواب، خون رسانی ضعیف است که با موقعیت نامناسب بدن هنگام خواب ایجاد شده و با تغییر طرز خواب رفع می شود.

 چگونه از بی حس شدن دست و پا جلوگیری کنیم ؟

شانه های خود را به سمت بالا بدهید

احساس سوزش یا بی حسی در قسمت بازوها زمانی از بین می رود که فشار از روی آن ها برداشته شود. تکان دادن دست می تواند عاملی برای افزایش جریان خون در این ناحیه باشد. همچنین می توانید شانه های خود را به سمت بالا بیاورید و بالا و پایین کنید تا تنش موجود در آن ها از بین برود و عصب ها آرام شود.

اصلاح پوزیشن خواب

به پوزیشن دست و پای خود بیشتر دقت کنید. دستان خود را داخل بدن خم نکنید. مچ دست خود را صاف نگه دارید تا جریان خون به راحتی در آن ها وجود داشته باشد. دستان خود را کنار بدن نگه دارید و آن را زیر سر نگذارید زیرا باعث کاهش جریان خون در این ناحیه می شود.

 هنگام خواب از مچ بند استفاده کنید

دستبند یا مچ بندهای مخصوص باعث ثابت نگه داشتن مچ می شود و شما دیگر نگران خم کردن مچ دست در خواب نیستید. در نتیجه می توانید از بی حس شدن دست جلوگیری کنید.

سبک زندگی سالم داشته باشید

ورزش منظم به سلامت کلی قلب و عروق کمک می کند و جریان خون را بهبود می بخشد. عادات غذایی سالم به جلوگیری از کمبود ویتامین و کاهش درد عصبی نیز کمک خواهد کرد.

 به دنبال درمان های پزشکی باشید

برای علائم مزمن یا شدید حتما از پزشک مشاوره بگیرید. شرایط درمانی مختلف را از او بپرسید تا بتوانید مشکل خود را برطرف کنید.

علائم هشدار دهنده که نیاز به توجه سریع پزشکی دارند را در نظر بگیرید

بی حسی ناگهانی می تواند علامت سکته باشد؛ مخصوصاً اگر با سرگیجه، تشنج، مشکلات تکلم، از دست دادن تعادل یا سردرد شدید همراه باشد که در چنین حالتی حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید