روند بازار در سه‌ماه ابتدایی امسال با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب دولت بعدی به راحتی قابل پیش‌بینی نیست.

پیش‌بینی وضعیت بورس تهران تا انتخابات ریاست‌جمهوری

به گزارش سلام نو، گرچه بررسی وضعیت بازار سرمایه قبل از انتخابات سال‌های ۸۸، ۹۲ و ۹۶ نشان می‌دهد که شاخص کل بورس در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سبزپوش بوده است اما به نظر می‌رسد روند بازار در سه‌ماه ابتدایی امسال که قرار است در این مدت دولت جدید مشخص شود، به راحتی قابل پیش‌بینی نباشد. چرا که بازار سرمایه از اواخر سال ۹۸ و تا میانه‌های سال ۹۹ همه‌گیر شد و بسیاری از مردم سهامدار شدند، از این رو بازار سهام در سال‌های ۸۸ و ۹۲ و ۹۶ متفاوت از بازار امروز است و به اعتقاد کارشناسان با اتفاقاتی که در این مدت روی داده نمی‌توان پیش‌بینی درستی از ماه‌های آینده بازار داشت.

در این میان اما سه نگاه وجود دارد؛ برخی معتقدند دولت حسن روحانی در مدت زمان باقی مانده تا پایان فعالیتش بازار را متعادل نگه می دارد و با کمی رشد به دولت بعدی تحویل می‌دهد. در مقابل اما گروه دیگر به این ایده خوش‌بین نیستند و بر این باورند رقبای دولت اجازه این کار را نخواهند داد و دولت بعدی بازار را سر و سامان خواهد داد. گروه آخر نیز معتقدند در این مدت باقی‌مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری، بازار سرمایه با روند فعلی به جلو خواهد رفت و نه رشد و ریزش خاصی خواهند داشت تا بعد از انتخابات سیاست‌های دولت جدید برای بورس چه باشد.

اثر منفی انتخابات بر بازار سرمایه

علیرضا کاهدی، کارشناس بازار سرمایه یکی از افرادی است که نظریه دوم را درست‌تر می‌داند و معتقد است کسانی که در مقابل دولت هستند، این امکان را دارند که بازار را خراب کنند و نگذارند بازار در این مدت رشد کند.

او می‌گوید: بازار سرمایه فصل بهار را در حالی قرار است طی کند که ما در این فصل انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم را پیش‌رو داریم و همین مساله تاثیر زیادی در روند بازار خواهد داشت.  این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: زمانی بورس ما بازار مهمی نبود که گروه‌های سیاسی بخواهند برای انتخابات کاری برایش انجام دهند ولی الان بازار مهمی شده و نگاه بسیاری از مردم شاید به روند این بازار باشد. سقوط بورس می‌تواند نارضایتی گسترده‌ای ایجاد کند.  کاهدی در همین حال می‌گوید که چندان خوش‌بین نیست که بازار در این مدت سه‌ماهه تا انتخابات ریاست‌جمهوری رشدی داشته باشد. 

کاهدی توضیح می‌دهد: رقبای دولت در انتخابات سعی بر این دارند که بازار ریزش داشته باشد. شاید بهتر است اینگونه بگوییم که برداشت آنها این است که اگر بازار منفی باشد از لحاظ سیاسی به نفع آنان خواهد بود و آنان دست بالا را در انتخابات خواهند داشت.  این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که سهام کدام صنایع در این مدت می‌تواند اوضاع بهتری نسبت به صنایع دیگر داشته باشند می‌گوید: اولا سهم به سهم فرق می‌کند. ممکن است برخی صنایع به دلیل اتفاقات اقتصادی که در آینده می‌افتد فرصت‌های عالی برای سرمایه‌گذاری در اختیار سهامداران قرار دهند.  او در ادامه به موضوع مذاکرات برجامی و احتمال از سرگیری توافق هسته‌ای اشاره می‌کند و می‌گوید: برداشت من این است که مذاکرات خیلی سریع جواب ندهد و احتمالا در این مدت یک رشد قیمت ارز داشته باشیم بنابراین به نظر می‌رسد گروه صادراتی مورد توجه قرار گیرند و برای سرمایه‌گذاری جذاب شوند.

بهبود وضعیت صنایع غیردلاری با افزایش احتمال ازسرگیری توافق هسته‌ای

پیمان ارمغان، دیگر کارشناس بازار سرمایه اما تاثیر مذاکرات بر بازار در فصل پیش‌رو را بیشتر و مهم‌تر از انتخابات ریاست‌جمهوری می‌داند. او می‌گوید: فاکتوری که اکنون بیش از بحث انتخابات ریاست‌جمهوری در فصل پیش‌رو بر روی بازار تاثیر خواهد گذاشت بحث برجام است و مذاکرات است. به این صورت که اگر افقی دیده شود و احتمال توافق تقویت شود این موضوع باعث فشار بر روی قیمت دلار خواهد شد و به تبع آن سهم‌هایی که قیمت آنها با دلار بالا و پایین می‌شود از این موضوع آسیب خواهند دید. از آن طرف شرکت‌هایی که از رفع تحریم‌ها متنفع می‌شوند، جذاب خواهند شد.

او با تاکید مجدد بر اینکه تاثیرگذاری نتیجه مذاکرات از انتخابات ریاست‌جمهوری بر بازار سرمایه بیشتر است می‌افزاید: در اولین گام نیز باید دید نتیجه نشست وین چه می‌شود. نشست وین که در حال برگزاری است اولین قدم جدی در بحث مذاکرات هسته‌ای بوده است و نتیجه‌اش مسیر سیاست‌ خارجه ما را مشخص خواهد کرد. به عبارت دیگر اگر در اولین قدمی که برداشتیم نتیجه خاصی حاصل نشود شاید ما تداوم رشد منفی و تورم را داشته باشیم اما اگر نتایج ملموسی از نشست وین بیرون بیاید آن زمان شاید باید از سهام‌هایی که وابسته به قیمت دلار هستند به سمت سهام‌هایی که از رفع تحریم‌ها منتفع می‌شوند حرکت کنیم.

بازار در این مدت خنثی خواهد بود

مجتبی معتمدنیا اما برخلاف دو کارشناس دیگر می‌گوید بازار سرمایه در مدت باقی مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری خنثی خواهد بود. به عبارت دیگر نه رشد خواهد کرد و نه ریزش چندانی خواهد داشت. او می‌گوید: همیشه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری بازار سرمایه عملا یک رشد کوتاه‌مدتی داشته است. بنابراین اگر به آن سابقه تاریخی بخواهیم نگاه کنیم و آن سابقه را مدنظر داشته باشیم باید بازار یک رشد کوتاه‌مدت را تجربه کند.

او با بیان اینکه «ولی اتفاقی که الان افتاده، این است که اکنون همه مسائل تحت‌الشعاع برجام و پیش‌بینی نرخ دلار قرار دارد»‌ می‌افزاید: طبیعتا فکر می‌کنم تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری، نه انتقال قدرت، بازار روند خنثی خواهد داشت و شاخص در حد فاصل بین یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد تا یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد در نوسان خواهد بود.  معتمدنیا معتقد است که بعد از انتخاب رئیس‌جمهور جدید شرایط بازار سرمایه تا حدودی متحول شود. 

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که استراتژی سهامداران در این مدت چه باید باشد نیز می‌گوید: بهتر است ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که اگر نخواهیم در حوزه بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنیم، در کدام بازار می‌توانیم ورود کنیم؟ واقعیت این است که بازار سرمایه به قیمت‌تر از بازارهای دیگر است. حداقل این است که اکنون اصلاح شدیدی نمی‌توان روی کلیت بازار متصور بود.  معتمدنیا تاکید دارد که در شرایط فعلی سوئیچ به بازارهای دیگر اصلا منطقی نیست.  او با بیان این مطلب تاکید می‌کند: معتقدم فروش سهام با این قیمت‌ها و انتظار تورمی که وجود دارد و چاپ اسکناسی که انجام شده و همچنین خلق نقدینگی که اتفاق افتاده است، به هیچ وجه منطقی نباشد.

منبع: مشرق 

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید