شاه بلوط یکی از محبوب‌ترین انواع آجیل‌های مفید است که به دلیل داشتن فیبر ، آنتی اکسیدان‌ها و به ویژه ویتامین E مشهور است.

فواید شاه بلوط برای زنان باردار

به گزارش سلام نو به نقل از پارس نیوز، شاه بلوط یکی از محبوب‌ترین انواع آجیل های مفید برای بدن انسان است و با توجه به مناطقی که در آن‌ها کشت می‌شود، انواع مختلفی از آن وجود دارد. این محصول در جنگل‌های کوهی ترکیه، چین، ژاپن، اروپا و آمریکای شمالی وجود دارد.

طبق مطالعات انجام شده، ۱۰ دانه (۸۴ گرم) از نوع شاه بلوط سوخاری اروپا حاوی تقریباً ۲۰۶ کالری و ۴۴ گرم کربوهیدرات است. شاه بلوط همچنین غنی از بسیاری از مواد مغذی مفید مانند پتاسیم و کلسیم و بسیاری از ویتامین‌ها مانند ویتامین C، ویتامین E و B ویتامین‌های نیکین، تیمین، پیریدوکسین و اسید فولیک است. شاه بلوط چینی منبع خوبی برای ویتامین A است به طوری که هر ۱۰۰ گرم، تقریباً ۲۰۲ واحد بین المللی از این ویتامین را برای ما فراهم می‌کند.

شاه بلوط در لیست انواع آجیل‌ها قرار دارد و به دلیل داشتن فیبر، پروتئین، چربی‌های اشباع نشده، آنتی اکسیدان‌ها و به ویژه ویتامین E مشهور است، اما شاه بلوط در چندین مورد از نظر ترکیبات و ویژگی‌ها با آجیل‌ها متفاوت است، زیرا شاه بلوط به طور کلی چربی و کالری کمتری نسبت به آجیل و از نظر کربوهیدرات و فیبر میزان بیشتری داراست. همچنین حاوی مقادیری ویتامین C است.

بلوط

مهمترین مزایای شاه بلوط برای سلامتی

۱- کاهش وزن:

بسیاری از مطالعات نشان داده است که بین خوردن شاه بلوط و کاهش وزن رابطه وجود دارد. یک مطالعه نشان داد این آجیل به شما کمک می‌کند تا اشتهای خوردن میان وعده بین وعده‌های غذایی را مهار کنید. از آنجا که شاه بلوط متمایز به کالری کم و غنی از فیبر و پروتئین است، می‌تواند احساس سیری را افزایش دهد و در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کند و همچنین به دلیل غنی بودن از فیبر دارای شاخص گلیسمی پایین (GI) است که می‌تواند آن را به عنوان یک انتخاب سالم برای بیماران دیابتی قرار دهد.

۲- تقویت سلامت قلب و عروقی

شاه بلوط منبعی سرشار از فیبر غذایی است، به طوری که هر ۱۰۰ گرم نوع اروپایی و کبابی آن حاوی حداقل ۵ گرم فیبر است، در حالی که نوع خام و بدون پوست آن تقریبا ۸ حاوی گرم فیبر است. مشهور است که فیبر با کاهش جذب کلسترول اضافی در روده به کاهش سطح کلسترول در خون کمک می‌کند.

از آنجا که شاه بلوط، مانند سایر آجیل‌ها یک منبع غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده مانند اسید اولئیک است، تحقیقات اهمیت این اسیدهای چرب را در کاهش سطح کلسترول مضر "LDL" و افزایش سطح کلسترول خوب "HDL" در بدن ثابت کرده است.

شاه بلوط به عنوان یک منبع غنی از پتاسیم، در حفظ تعادل مایعات در بدن، کنترل سطح فشار خون و تنظیم ضربان قلب مهم است. هر ۱۰۰ گرم شاه بلوط اروپا تقریباً ۵۱۸ میلی گرم پتاسیم برای ما فراهم می‌کند.

شاه بلوط

۳- فواید شاه بلوط برای زنان باردار

شاه بلوط می‌تواند یک میان وعده بسیار مناسب باشد، زیرا منبع بسیار غنی از مواد معدنی و ویتامین‌های بسیار مهم به ویژه در دوران بارداری است که معروف‌ترین آن‌ها اسید فولیک است، بنابراین هر ۱۰۰ گرم شاه بلوط اروپایی تقریباً ۶۲ میکروگرم فولات برای ما فراهم می‌کند.

اسید فولیک در تشکیل گلبول‌های قرمز خون مهم است و این در اولین دوره بارداری بسیار مهم است، زیرا مصرف کافی آن به محافظت از جنین در برابر نقص لوله عصبی کمک می‌کند. همچنین منبع مهمی از فیبرهای غذایی است که به افزایش احساس سیری و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند.

۴- تقویت ایمنی و محافظت از سلول ها

شاه بلوط به تقویت ایمنی بدن و محافظت از سلول‌ها نسبت به سایر آجیل ها متمایز است، زیرا منبع غنی از ویتامین C است که با دارا بودن آنتی اکسیدان بسیار قوی در خنثی سازی رادیکال‌های آزاد بسیار مهم است و تقریباً هر ۱۰۰ گرم شاه بلوط حاوی ۴۳ میلی گرم این ویتامین است. اهمیت این ویتامین برای لثه‌ها، دندان‌ها و رگ‌های خونی کاملا مشهور است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید