مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار ایران اعلام کرد که تولیدکنندگان هر کیلوگرم تخم مرغ را دو هزارتومان زیر قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار می‌فروشند.

 کاهش قیمت تخم‌مرغ در مرغداری‌ها/ عمده فروشان و خرده فروشان به حق خود قانع نیستند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار ایران گفت: اکنون تولیدکنندگان هر کیلوگرم تخم مرغ را دو هزارتومان زیر قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار می‌فروشند، اما عمده‌فروشان و خرده‌فروشان همچنان با قیمت‌های بالا این محصول را عرضه می‌کنند.

«صدرا علی اکبرخانی» با تاکید براینکه عمده فروشان و خرده فروشان به حق خود قانع نیستند، افزود: وقتی قیمت تخم مرغ درب واحدهای تولیدی کاهش می یابد انتظار می‌رود شاهد تعدیل قیمت این محصول در بازار عمده فروشی و خرده فروشی باشیم، اما متاسفانه این افراد به حق خود قانع نیستند و با قیمت‌های بالا اقدام به عرضه محصول می کنند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار ایران اظهارداشت: براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار در ۱۳ دی ماه ۹۹  قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای تولیدی ۱۴ هزارتومان، برای عمده فروشان ۱۵ هزارو ۳۰۰ تومان و برای خرده فروشان ۱۷ هزارتومان تعیین شده بود.

وی تصریح کرد: اما طی روزهای اخیر علیرغم افزایش تقاضا تخم مرغ به دلیل کاهش مصرف گوشت قرمز و گوشت مرغ به دلیل التهاب بازار، با شروع فصل گرما شاهد کاهش قیمت این محصول در واحدهای تولیدی هستیم تا جایی که اکنون هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای مرغداری ۱۲ هزارتومان معامله می شود.

علی اکبرخانی اضافه کرد: اکنون با کاهش قیمت دو هزارتومانی تخم مرغ درب واحدهای تولیدی باید قیمت در عمده فروشی‌ها و خرده فروشی ها کاهش یابد اما متاسفانه چنین رویکردی در شبکه توزیع وجود ندارد که به نظر می رسد این موضوع نیازمند تشدید نظارت ها و برخورد با متخلفان است.

وی گفت: اکنون هر شانه تخم مرغ ۳۰ تایی در بازار بین ۲۹ هزار تا ۳۰ هزارتومان معامله می شود اما اتحادیه و تولیدکنندگان ما آمادگی دارند هر شانه تخم مرغ بدون محدودیت حجمی درب مرغداری‌ها به قیمت ۲۶ هزا رتا ۲۷ هزارتومان بفروش برسانند.

وی اضافه کرد: اکنون با کاهش قیمت ها هر شانه تخم مرغ با قیمت ۲۲ هزار تا ۲۳ هزارتومان از تولیدکنندگان خریداری می شود.

وی با بیان این که قیمت هر کارتن برپایه وزن محاسبه می شود، اظهارداشت: اکنون قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ بر پایه کارتن ۱۳ کیلویی ۱۲ هزارتومان،  کارتن ۱۱ کیلویی ۱۲ هزارو ۳۰۰ تومان و کارتن ۱۰.۵ کیلویی ۱۲ هزارو ۵۰۰ تومان محاسبه می شود یعنی هرچقدر وزن کارتن کاهش می یابد قیمت بالاتر می‌رود.

راهکار مقابله با کاهش تولید و ضرر تولیدکنندگان

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار ایران افزود: این درحالیست که با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ به طور قطع باید قیمت تخم مرغ نیز دستخوش تغییراتی می شد،  اما تولیدکنندگان با مصرف کنندگان و دولت همکاری دارند و به دنبال التهاب بازار نیستند.

وی گفت: اکنون مشکل تولیدکنندگان تخم مرغ سیر نزولی قیمت این محصول به کمتر از نرخ مصوب سال ۹۹ است که با کاهش مصرف در فصل بهار و تابستان، افزایش تولید مرغ بومی روبرو خواهند شد بنابراین لازم است دولت برای جلوگیری از ضرر این صنعت تدبیری بیاندیشد در غیر این‌صورت شاهد حذف گله های مرغ مادر تخمگذار پیش از موعد خواهیم شد که کاهش تولید در ماه های آینده را به دنبال خواهد داشت.

به گفته علی اکبر خانی، مرغ بومی کشور در فصل زمستان امکان تولید ندارد اما با شروع فصل گرما به ظرفیت کشور اضافه می شود که باعث افزایش تولید خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسر مرغداران تخمگذار کشور با بیان اینکه تولیدکنندگان تخم مرغ کشور حاشیه سود متعارف و منطقی دارند تصریح کرد: هرگونه خللی از جمله تداوم ضرر تولیدکنندگان می تواند تولید را با چالش جدی روبرو کند بنابراین به نظر می رسد تنها راهکار امن برای تولید و منافع ملی کشور صادرات است.

وی افزود: این درحالیست که صادرات تخم مرغ علاوه بر ارزاوری و تامین منافع ملی کشور می تواند تولیدکننده ما را نیز منتفع کند تا تولید داخلی با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان نهایی نیز برسد.

وی اظهارداشت: البته مهمترین موضوع در بحث صادرات، استمرار آن است یعنی صادرات مقطعی موجب از دست دادن بازارهای صادراتی می شود و این امر منطقی نیست.

علی اکبر خانی گفت: اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار قول می دهد در صورت سیاستگذاری دولت در امر از سرگیری صادرات تخم مرغ،  بازار داخلی این محصول همچنان براساس قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار به دست مردم برسد و شاهد ثبات قیمت ها باشیم.

عرضه تخم مرغ در روستابازار، امری اجتناب ناپذیر است

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار ایران گفت: به تازگی با محوریت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تلاش داریم تخم مرغ را در روستابازار عرضه کنیم که به طور حتم این امر به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است زیرا حلقه های واسط کاهش می یابند.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه مرغداران تخمگذار تلاش دارد علیرغم برخی مشکلات در بازار فعلا شاهد ثبات قیمت تخم مرغ باشیم، افزود: از سرگیری صادرات تخم مرغ در فصل گرما می تواند تولیدکنندگان را از ضرر هنگفتی که پیش رو دارند، نجات دهد.

به گزارش ایرنا، طبق آمارها حدود یک میلیون ۱۰۰ هزار تن تخم مرغ در سال ۹۹ در کشور تولید شد که از ابتدای سال تا پایان آذرماه بیش از ۶۰ هزار تن از این محصول به کشورهای هدف صادر شد.

طبق آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، برمبنای افزایش نرخ عوامل تولید، نرخ هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب واحدهای مرغداری ۱۴ هزار تومان تعیین شد در حالی که نرخ تعیین شده پیش از این نیز برای هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای تولیدی ۱۲ هزار تومان بوده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید