سیاوشی با اشاره به اصلاحات ساختاری جبهه اصلاحات ایران و رویکرد به نسبت جدید این ساختار اجماعی گفت: جبهه اصلاحات ایران ساختاری به نسبت جدیدتر دارد و نسبت به ساختارهای قبلی دموکرات‌تر است و سازوکارهای نظارتی روشن‌تری دارد.

انسداد سیاسی حاکم بر کشور، ساختارهای سیاسی اصلاح‌طلبان را هم به بن‌بست کشانده است / بزرگ‌ترین چالش اصلاح‌طلبان شورای نگهبان است / «جبهه اصلاحات ایران» ساختاری دموکرات‌تر از نمونه‌های قبلی دارد

سلام نو – سرویس سیاسی: با نزدیک شدن به فصل انتخابات نگرانی‌های مختلفی برای جریان اصلاحات به چشم می‌خورد، جریانی که بعد از چند پیروزی بزرگ، مهم و تاریخ‌ساز، در نهایت مجلس یازدهم را به رقیبی واگذار کرد که به لطف مشارکت پایین مردم و فیلتر سنگین شورای نگهبان، با دست باز وارد انتخابات شد.

در چنین فضایی بحث بر سر کارآمدی ساختارهای اصلاح‌طلبان دوباره شکل گرفته است و بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که چرا اصلاح‌طلبان به جای یک ساختار سیاسی ثابت به ساختارهای متعدد و پر شمار انتخاباتی متوسل می‌شوند؟ آیا در شرایط فعلی جبهه اصلاحات ایران می‌تواند پاسخگوی نیازهای اصلاح‌طلبان باشد و بسیاری از سوال‌ها و نقدهای دیگر.

طیبه سیاوشی، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با سلام نو تاکید می‌کند که باید به شرایط سیاسی کشور توجه کرد و دید که چه در فضایی صحبت می‌کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این که باید دقت کرد ما در چه فضایی در حال صحبت هستیم گفت: واقعیت این است که در ساختار سیاسی ما نیاز به سیستم تحزبی داریم که جوابگوی نیازهای سیاسی کشور باشد، ولی به دلیل نبود نظام حزبی ما شاهد حذف یا حداقلی شدن بسیاری از احزاب در سال‌های گذشته بودیم.

وی با تاکید بر این که این حداقلی شدن، همه‌گیر بوده است، گفت: این مسئله تنها در مورد اصلاح‌طلبان صادق نیست و حتی احزابی که نزدیک‌ترین نسبت را با حاکمیت داشتند و به طور کامل هم راستا بودند هم یا از صحنه سیاست کنار رفتند یا فعالیتی حداقلی دارند.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به این نکته ساختارهای ایجاد شده توسط اصلاح‌طلبان چندان هم پرشمار نبودند گفت: باید توجه کرد که انسداد سیاسی حاکم بر کشور ساختارهای سیاسی ایجاد شده توسط اصلاح‌طلبان را نیز به بن‌بست کشانده است و باعث شده این ساختارها هم جوابگویی لازمی را که اصلاح‌طلبان می‌خواهند نداشته باشد.

سیاوشی با اشاره به تجربه شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: ما بعد از مجلس دهم شاهد این بودیم که به دلیل استعفاها شیرازه شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از هم پاشیده بود و جوابگوی فضا و نیازهای جدید نبود. به همین دلیل جبهه اصلاحات ایران شکل گرفت که در راهبردها و اهدافش ذکرش شده که جوابگوی این نیازها خواهد بود.

وی با اشاره به اصلاحات ساختاری جبهه اصلاحات ایران و رویکرد به نسبت جدید این ساختار اجماعی گفت: جبهه اصلاحات ایران ساختاری به نسبت جدیدتر دارد و نسبت به ساختارهای قبلی دموکرات‌تر است و سازوکارهای نظارتی روشن‌تری دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بزرگ‌ترین چالش اصلاح‌طلبان را همچنان شورای نگهبان دانست و گفت: بزرگ‌ترین چالش ما این است که چه نامزدی از سد شورای نگهبان به سلامت رد می‌شود، وگرنه به دلایلی همچون شورای نگهبان، انتظارات مردم و البته ساختار اجماعی اصلاح‌طلبان ما تا این لحظه با تعدد نامزد در اصلاح‌طلبان مواجه نیستیم.

وی با اشاره به ساختارهای پایش و نظارت اصلاح‌طلبان در دوره جدید گفت: خوشبختانه این دوره کمیته‌هایی در جبهه اصلاحات ایران شکل گرفته که می‌تواند نامزد یا نامزدهای ممکن برای اصلاح‌طلبان را به خوبی بررسی کند.

سیاوشی با اشاره به مشکلات اصلاح‌طلبان در تجمیع سرمایه اجتماعی خود تاکید کرد که بعید است خاتمی این بار به میدان بیاید و دوباره تکرار کند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اصلاح‌طلبان به خوبی می‌دانند در حال حاضر سرمایه اجتماعی سابق را ندارند و جمع کردن سرمایه اجتماعی پشت شخصی که محبوبیت لازم را ندارد بسیار دشوار است، در نتیجه مثل بیشتر انتخاب‌هایی که تاکنون داشتیم به دلیل نبود سیستم حزبی روزهای آخر و شور انتخاباتی آن دوران بسیار تعیین کننده خواهد بود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید