ناصر ایمانی، کارشناس سیاسی اصولگرا گفت: در رقابت‌های ریاست‌جمهوری، معمولا درصد مشارکت مردم بالاتر است چون بر خلاف انتخابات مجلس، مردم قرار است به جای چند نفر، یک فرد را برگزینند و می‌دانند نقش این فرد، در وضعیت اداره کشور بسیار موثر است.

در هیچ دوره‌ای از انتخابات ریاست‌جمهوری، شرایط تا این حد حساس نبوده / گروه‌ها و جناح‌ها از تخریب نامزد رقیب بپرهیزند

به گزارش سلام نو، ناصر ایمانی در گفت‌وگو با ایرناپلاس، به تاکیدات رهبری بر مشارکت پرشور مردم و حساسیت این دوره از انتخابات اشاره کرد و افزود: «حساسیت این دوره بسیار بالاست؛ وضعیت اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و عوامل دیگر، نوعی واگرایی و ناامیدی از شرایط کشور میان مردم بوجود آورده است؛ به همین دلیل، حضور پرشور مردم در این دوره از انتخابات اهمیت بسیار زیادی نسبت به دوره های قبل دارد».

وی افزود: «شاید بتوان گفت در هیچ دوره‌ای از انتخابات ریاست جمهوری، شرایط تا این حد حساس نبوده، چون لازم است نظام اقتدار خود را در داخل و خارج ار کشور نشان دهد؛ اگر مردم در انتخابات مشارکت بیشتری داشته باشند نوعی دلگرمی به خود و مسئولان خواهند داد به همین دلیل شرایط خیلی ویژه‌ای داریم».

این فعال سیاسی، جنبه دیگر حساسیت موجود را مرتبط با تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و گفت: «با توجه به مسائل جدی منطقه‌ای و نیز مسائلی که با غربی‌ها بر سر برجام داریم، برای آنها خیلی مهم است که ببینند مردم چگونه در انتخابات شرکت می‌کنند و چقدر به بهبود اوضاع دلگرم هستند و یا خسته و دلزده شده‌اند؛ بنابراین رفتار انتخاباتی در هر دو حالت پیام مهمی را به خارج منتقل می‌کند؛ لازم است مردم به صورت پرشور پای صندوق‌های رای حاضر شوند و بدانیم نتیجه انتخابات، اهمیت کمتری از میزان مشارکت دارد».

ایمانی با یادآوری برخی نگرانی‌ها از کاهش مشارکت همانند آنچه در اسفند ۹۸ رخ داد، افزود: «این نگرانی وجود دارد که کاهش نسبی مشارکت، برای ۱۴۰۰ نیز تکرار شود، اما انتخابات پیش‌رو تفاوت‌هایی دارد.

در رقابت‌های ریاست جمهوری، معمولا درصد مشارکت مردم بالاتر است چون بر خلاف انتخابات مجلس، مردم قرار است به جای چند نفر، یک فرد را برگزینند و می‌دانند نقش این فرد، در وضعیت اداره کشور بسیار موثر است؛ یعنی بسیاری از شرایط اقتصادی، سیاست داخلی، خارجی، مسائل فرهنگی و اجتماعی  و ... در اختیار آن فرد است؛ کسی که از لحاظ اجرایی، بیشترین قدرت را در کشور دارد، در حالیکه درباره نمایندگان مجلس این موضوع مصداق ندارد؛ پس مردم حساسیت بیشتری دارند و می‌دانند شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و گزینش یک کاندیدای مناسب، ارتباط کاملا مستقیمی با شرایط خود و جامعه دارد؛ بنابراین دلگرمی حضور و استقبال مردم، ان‌شاءالله در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر است.

وی ادامه داد: «امیدوارم مردم به شرایط کشور توجه داشته باشند، این‌گونه نگرانی‌ها را برطرف کرده و میزان مناسبی از جمعیت، در رای‌گیری شرکت کنند؛ هرچند معتقدم میزان مشارکت، بالاتر از اسفند۹۸ خواهد بود».

پیامدهای ادبیات دلسردکننده، تخریبی و پرخاشگرانه جریان‌های سیاسی

این فعال سیاسی درباره نقش و کارکرد گروه‌ها و جریان‌های سیاسی کشور در افزایش اقبال عمومی به صندوق رای نیز گفت: «گروه‌ها و جریان‌های سیاسی باید توجه داشته باشند که میزان مشارکت مردم همانطور که سیاست همیشگی رهبری بوده، بسیار اهمیت دارد و باید از هرگونه مواضع و سخنان دلسرد کننده، ادبیات پرخاشگرانه و تخریب نامزدهای دیگر که باعث کاهش مشارکت شود، اجتناب کنند.

وی ادامه داد: مردم قرار است وارد صحنه رقابتی شوند که به طور نمونه پنج نفر کاندیدا دارد؛ این افراد در روزهای پیش از رای‌گیری توسط برخی جریان‌های سیاسی و نیز رسانه‌های خارجی به شدت زیر ذره‌بین و ضربه هستند؛ اطراف هر کاندیدایی هاله‌ای از ابهام‌ها برای افکار عمومی پدید می‌آید و مردم هم نگاه می‌کنند و اساسا ممکن است از رای دادن دلسرد شوند؛ بنابراین بسیار مهم است که گروه‌ها و جناح‌ها از تخریب نامزد رقیب بپرهیزند».

ایمانی، از مسئولان برگزاری انتخابات نیز خواست فضایی رقابتی و گرم تدارک ببینند و افزود: «دست اندرکاران انتخابات باید به این نکته توجه داشته و اقدامی انجام دهند که مردم احساس کنند رقابت، واقعی و جدی است. البته این هرگز به معنای ایجاد فضای دوقطبی نیست که زیان‌های بسیاری دارد اما فضا باید کاملا رقابتی شود و مردم احساس کنند لازم است وارد شوند و به کاندیدای مورد نظر خود رای دهند؛ نه فضایی دلسردکننده که مردم احساس کنند همه چیز از پیش تعیین شده و دیگر نیازی به شرکت در انتخابات نیست».

وی به نقش افراد و شخصیت حقیقی نامزدها در آفرینش مشارکت حداکثری بویژه برای ریاست جمهوری نیز اشاره کرد و گفت: «کاندیداها، در رقابتی و گرم شدن عرصه انتخابات بسیار موثراند و حضور مردم بستگی زیادی به نامزدهای جدی دارد؛ کاندیداهایی که مردم، واقعا آنها را در قامت یک رئیس‌جمهوری ببینند، نه اینکه احساس کنند نامزدی تصنعی به صحنه آمده و یا با اهدافی دیگر (غیر از رئیس‌جمهوری شدن) آمده که در این صورت، باعث سردی و عدو حضور مردم خواهد شد».    

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید