کباب لقمه‌ از غذاهای خوشمزه و محبوب است و یکی از خوشمزه‌ترین و راحت‌ترین کباب‌هایی است که می‌توانید در خانه آن را تهیه و سرو نمایید، در گزارش زیر طرز تهیه کباب لقمه خانگی با گوشت قرمز و مرغ و سویا را به شما آموزش خواهیم داد.

دستور پخت کباب لقمه خانگی با گوشت و مرغ و سویا + ترفندهای خوشمزه‌تر کردن غذا

در مطلب زیر طرز تهیه کباب لقمه‌ای با سویا و انواع گوشت و همه فوت و فن‌های آن را برای شما عزیزان تدارک دیده ایم.

۱- طرز تهیه کباب لقمه‌ای با گوشت چرخ کرده

مواد لازم

گوشت چرخ کرده: ۵۰۰ گرم

پیاز: ۲ عدد بزرگ

سیر: ۲ حبه

آرد سوخاری: ۱ قاشق غذاخوری

سبزی معطر خشک: ۱ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی: ۳ یا ۴ عدد

روغن مایع: به اندازه لازم

نمک و فلفل سیاه: به اندازه لازم

مرحله اول

برای درست کردن کباب لقمه با گوشت به روش بازاری و رستورانی ابتدا پوست پیازها را بگیرید و کاملا بشویید. قسمت تحتانی (انت‌های پیاز و قسمت ریشه) را جدا نکنید. پیاز را با قسمت درست یا ریز، رنده کنید. در صورتی که قسمت انتهایی را جدا کنید، احتمال پاشیدن پیاز وجود دارد.

بعد از این که هر دو پیاز را رنده کردید. سیرها را هم رنده کنید. می‌توانید از سیر له کن استفاده کنید. آب پیاز را کاملا با دست بگیرید  تا فقط تفاله بماند.

مرحله دوم

گوشت را چرخ کنید. بهتر است از ترکیب گوشت گوساله و گوسفند استفاده کنید؛ و اینکه چربی زیادی نداشته باشد. معمولا برای طرز تهیه کباب‌هایی که با گوشت چرخ کرده تهیه می‌شوند، چند بار عمل چرخ کردن گوشت را انجام می‌دهند، ولی در مورد کباب لقمه‌ای لازم به انجام چنین کاری نیست و می‌توان انسجام آن را با آرد سوخاری تا حدی حفظ کرد.

مرحله سوم

در یک ظرف مناسب، گوشت چرخ کرده را به همراه نمک و فلفل سیاه بریزید و به آن تفاله پیاز یا همان پیاز و سیر زنده و آب گرفته شده را اضافه کنید. سبزی معطر خشک یا ساطوری شده را به آن اضافه و شروع به ورز دادن کنید. وقتی مواد مخلوط شدند، آرد سوخاری را به آن اضافه کنید.

زعفران دم کرده را در آخرین مرحله اضافه کنید. مواد را به مدت حداقل ۱۰ دقیقه ورز دهید. هر چه مدت زمان ورز دادن بیشتر باشد، مایه گوشت منسجم‌تر و یکدست تری خواهید داشت.

مرحله چهارم

مایه کباب را در یخچال بگذارید. قبل از آن روی ظرف را بپوشانید تا مواد خشک نشود یا بوی دیگر مواد را نگیرد. ۲۰ دقیقه زمان کافی است تا مایه کباب لقمه استراحت کند.

در این مرحله از طرز تهیه کباب لقمه ای، سیخ‌ها را به هر تعداد که لازم دارید، در آب قرار دهید تا کاملا خیس بخورند. خیساندن سیخ‌ها باعث می‌شود که هنگام پختن کباب ها، سیخ‌ها نسوزند. ۱۰ دقیقه برای خیس خوردن سیخ‌ها کافی است.

مرحله پنجم

طرف مایه کباب را از یخچال بیرون بیاورید و دوباره کمی ورز دهید. سیخ‌ها را از آب ولرم بیرون بیاورید. به اندازه لازم و دلخواهتان، از گوشت بردارید و مایه را به سیخ بزنید و شکل دهید. سعی کنید اندازه مایه سیخ یکسان باشد تا جلوه بهتری داشته باشد.

یک تابه با اندازه مناسب را روی حرارت ملایم قرار دهید و در آن به اندازه کافی روغن بریزید و اجازه دهید به اندازه کافی داغ شود. سیخ‌ها را یکی یکی در تابه قرار دهید.

مرحله ششم

هر وقت که کباب‌ها سرخ شدند، آن‌ها را برگردانید تا سمت دیگرشان هم طلایی شود. حرارت را پایین بیاورید و در ظرف را بگذارید تا کباب لقمه ای‌ها به آرامی مغز پخت شوند. گوجه فرنگی‌ها را بشویید و از وسط نصف کنید. آن‌ها را بعد از اینکه هر دو طرف کباب لقمه سرخ شد در کنار تابه قرار دهید تا سرخ شود.

کباب لقمه‌ای را بعد از آماده شدن از سیخ بکشید و در ظرف مناسب سرو کنید. در کنار کباب لقمه‌ای می‌توانید از سیب زمینی سرخ کرده، ماست چکیده، سبزی خوردن هم استفاده کنید.

کباب لقمه را می‌توان با نان یا برنج به عنوان یک غذای مقوی در وعده ناهار یا شام سرو کرد.

سبزی کباب لقمه چیست؟

سبزی معطر موجود در کباب لقمه بازاری و رستورانی و آماده و البته کباب لقمه لبنانی در اصل، شامل ریحان، ترخون و جعفری می‌شود. البته شما می‌توانید سبزی‌های معطر مورد علاقه خود را هم به کباب لقمه‌ای اضافه کنید.

رازها و فوت و فن‌های طرز تهیه کباب لقمه‌ای

*چربی زیاد گوشت چرخ کرده باعث می‌شود که احتمال پاشیدن کباب لقمه‌ای در هنگام سرخ کردن در تابه، بالا برود. پس چربی گوشت باید متعادل باشد.

*بهتر است از سبزی خشک در طرز تهیه کباب لقمه استفاده کنید. چون هر چند استفاده از سبزی تازه ساطوری و خرد شده طعم بهتری به کباب لقمه می‌دهد. ولی به خاطر اینکه سبزی تر، تا حدی در خود آب نگه داشته است، احتمال وا رفتن کباب وجود دارد. البته این در صورتی است که از سبزی زیادی در طرز تهیه کباب لقمه استفاده کنید.

*بعد از این که آرد سوخاری را اضافه کردید، مواد را زیاد به هم نزنید. هر چه کمتر از آرد استفاده کنید و بیشتر مواد را با دست ورز دهید بهتر است.

*در صورت تمایل می‌توانید در یک ظرف جداگانه، گوجه فرنگی‌ها را رنده کنید و در یک تابه، پیاز داغ بگیرید. سپس گوجه‌های رنده شده را به پیاز داغ اضافه کنید. اجازه بدهید گوجه فرنگی‌ها سرخ شوند تا طعم خامشان گرفته شود.

همچنین با این کار رنگ گوجه فرنگی هم باز می‌شود. می‌توانید به این سس، از ادویه‌هایی که دلخواهتان است، مثل پاپریکا، پورد زنجبیل، پودر زیره و … یا کمی سبزیجات معطر تازه یا خشک هم اضافه کنید.

*برای اینکه از مغز پخت شدن کباب لقمه‌ای مطمئن شوید، بعد از اینکه کباب هایتان سرخ شدند، سس را می‌توانید در تابه بریزید تا کباب‌ها با سس بپزند. در ظرف را بگذارید و حرارت را پایین بیاورید. به جای سس می‌توانید از مقداری آب هم استفاده کنید. ولی آبی که به مواد اضافه می‌کنید، حتما جوش باشد تا کباب‌ها از هم نپاشند.

*به جای اینکه مایه کباب لقمه‌ای به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال بگذارید، می‌توانید آن را به مدت ۱۰ دقیقه در فریزر قرار دهید. ولی حتما روی آن را بپوشانید.

*در طرز تهیه کباب لقمه ای، به هیچ وجه از جوش شیرین استفاده نکنید.

*برخی افراد در طرز تهیه کباب لقمه‌ای از ۱ یا ۲ تخم مرغ استفاده می‌کنند تا مواد با هم انسجام بیشتری پیدا کند. در این صورت دیگر نیازی به استفاده از آرد هم نخواهد بود.

۲- طرز تهیه کباب لقمه‌ای به روش کبابی و روی منقل

اگر کباب لقمه‌ای را می‌خواهید روی زغال درست کنید، همه مراحل مربوط به طرز تهیه کباب لقمه‌ای با گوشت چرخ کرده را طی کنید. مایه را به همان روش آماده کنید. بعد از اینکه سیخ‌ها را آماده کردید و کباب لقمه‌ای را به سیخ کشیدید، زغال‌ها را آماده و یکدست کنید. تا کباب هنگام پختن روی زغال نسوزد.

نکته مهم در طرز تهیه کباب لقمه روی زغال این است که باید از کره هم برای روی کباب‌ها استفاده کنید. هنگامی که کباب‌ها را روی زغال می‌چرخانید، با برس، روی آن‌ها را کره ذوب شده بمالید تا کباب لقمه‌ای خشک نشود.

۳- طرز تهیه کباب لقمه‌ای با مرغ

مواد لازم

گوشت مرغ چرخ کرده: ۵۰۰ گرم

سیر: ۲ حبه

پیاز: ۱ عدد بزرگ

زعفران غلیظ: ۲ قاشق غذا خوری

سس خردل: ۱ قاشق سوپ خوری

روغن: به میزان لازم

مرحله اول

گوشت مرغی را که انتخاب می‌کنید بهتر است مخلوط سینه و ران باشد. گوشت را دو بار چرخ کنید. پیاز را به همراه سیر رنده کنید و آب آن را کاملا با دست بگیرید. در یک ظرف مناسب، گوشت چرخ کرده را به همراه سس خردل، زعفران دم کشیده، نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید.

اگر سبزی معطر به مواد می‌خواهید اضافه کنید، وقتش رسیده است. هم می‌توانید از سبزی تازه خرد و ساطوری شده استفاده کنید و هم سبزی خشک. مواد را کاملا با هم ورز دهید. باید یک مایه منسجم و چسبناک داشته باشید.

مرحله دوم

ظرف حاوی مایه کباب لقمه‌ای را به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد. سیخ‌های چوبی را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب ولرم خیس کنید. به اندازه دلخواه، یا به طور معمول به اندازه یک نارنگی از مواد بردارید و به سیخ بزنید. همه سیخ‌ها را به همین ترتیب آماده کنید.

در یک تابه روغن بریزید و وقتی به اندازه کافی داغ شد، سیخ‌ها را در تابه بچینید و حرارت را پایین‌تر بیاورید تا روغن یا کباب لقمه‌ای شما نسوزد. وقتی یک طرف کباب سرخ شد، طرف دیگر را برگردانید و اجازه دهید سرخ شود.

مرحله سوم

هر دو طرف کباب را که سرخ کردید، چند گوجه فرنگی را قاچ کنید و در ماهیتابه بگذارید تا سرخ شود. می‌توانید در یک ظرف جداگانه این کار را انجام بدهید. سپس کباب لقمه‌ای آماده شده را از سیخ بکشید.

کیاب لقمه‌ها را در ظرف مناسب به همراه مواد دلخواهتان سرو کنید. در کنار آن از سبزی خوردن، برنج، نان، سیب زمینی یا انواع ترشی و سالاد هم می‌توان استفاده کرد.

فوت و فن‌های طرز تهیه کباب لقمه‌ای با مرغ

*می توانید از پودر سیر به جای حبه سیر استفاده کنید.

*در کنار سس خردل، از یک قاشق غذاخوری سس کچاپ می‌توانید استفاده کنید.

* یک راه جذاب و متفاوت برای به سیخ کشیدن این است که از ساقه گیاهانی مثل کرفس به عنوان سیخ استفاده کنید. در این حالت، مقداری از مایه کباب لقمه‌ای را بردارید و از بالای ساقه کرفس شروع به چسباندن مواد کباب لقمه ای، روی آن کنید. سپس کباب‌ها را در تابه سرخ کنید.

*برای اینکه ساقه کرفس در هنگام سرخ شدن، تغییر رنگ ندهد، می‌توانید از فویل استفاده کنید. قسمتی از کرفس را که به عنوان سیخ استفاده می‌کنید، فویل بکشید.

*استفاده از زعفران دم کشیده در طرز تهیه کباب لقمه‌ای با مرغ، عطر و طعم جذابی به آن خواهد داد.

۴- طرز تهیه کباب لقمه‌ای با سویا

اگر می‌خواهید برای درست کردن کباب لقمه از سویا استفاده کنید و یک غذای کاملا گیاه خواری داشته باشید، به جای گوشت یا مرغ، سویا را از قبل خیس کنید. هر چند ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای خیس کردن سویا کافی است، ولی اگر بیشتر آن را در آب بخیسانید، نفخ آن بیشتر گرفته می‌شود.

بعد از این که سویا را آبکش کردید، با دست به خوبی فشار دهید تا آب آن خارج شود. بعد از آب گیری سویا، آن را داخل چرخ گوشت، غذاساز یا میکسر بریزید و میکس یا چرخ کنید. بقیه مراحل طرز تهیه کباب لقمه با سویا را مانند روش‌های بالا انجام دهید.

۵- طرز تهیه کباب لقمه‌ای ساده

اگر می‌خواهید کباب لقمه‌ای سریع با طعم و مزه رستورانی و بازاری داشته باشید و از سیخ هم در طرز تهیه آن استفاده نکنید، می‌توانید به روش ساده که به آن «کباب لقمه ترکی و لبنانی» هم گفته می‌شود، آن را درست کنید.

در این روش بعد از اینکه مایه کباب را آماده کردید و نوبت به سرخ کردن کباب لقمه ای‌ها رسید، آن‌ها را بدون این که از سیخ استفاده کنید، به صورت دایره‌ای (به شکل کوفته) در اندازه دلخواه، شکل دهید. بهتر است اندازه کباب‌ها نه خیلی بزرگ باشد که هنگام پختن مغزش خام بماند و نه خیلی ریز.

تابه را روی حرارت قرار دهید. وقتی به دمای مناسب رسید و به اندازه کافی داغ شد، کباب‌های آماده شده را در تابه بچینید. این روش کاملا شبیه درست کردن کتلت یا شامی با گوشت است. در کنار آن هم می‌توانید سس‌های مختلفی را به دلخواه و سلیقه خودتان درست و همراه با کباب لقمه‌ای سرو کنید.

۶- طرز تهیه کباب لقمه‌ای در فر

اگر می‌خواهید در طرز کباب لقمه‌ای از روغن استفاده نکنید یا دردسرهای آماده کردن زغال را هم به جان نخرید، فر گزینه عالی‌ای است. در این روش، مواد کباب لقمه‌ای را آماده کنید و در یخچال استراحت دهید. حدود یک ساعت بعد از یخچال بیرون بیاورید و به شکل دلخواهتان فرم دهید.

هم می‌توانید آن‌ها را به سیخ بزنید. هم به صورت گلوله‌ای شکل دهید. فر را از قبل روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

سینی فر را به روغن آغشته کنید. بهتر است از کمی کره استفاده کنید. در حدی که کف آن چرب شود. کباب لقمه‌ها را در سینی بچینید. سینی را به مدت ۱۰ دقیقه آن را در فر قرار دهید. بعد سینی را بیرون بیاورید و کباب‌ها را زیر و رو کنید.

روی کباب‌ها را کره بمالید. گوجه فرنگی‌ها را از وسط نصف کنید و روی آن‌ها را کمی نمک بپاشید. گوجه‌ها را در سینی فر و بین کباب‌ها قرار دهید. حرارت فر را تا ۱۸۰ درجه سانتی گراد کاهش دهید. دوباره سینی را به مدت ۱۵ دقیقه در فر بگذارید. بعد از این مدت، کباب لقمه‌ای شما آماده است. می‌توانید آن را با نان، برنج یا به صورت ساندویچی با سبزیجات و برش‌های خلالی پیاز سرو کنید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید