حبیب مسیحی تازیانی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان گفت: اطلاع دقیقی از مقدار تلف شده گربه‌ماهی‌ها در دست نیست.

علت اصلی مرگ گربه‌ ماهیان در جاسک چیست؟/ تصاویر

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، از بلوم و آلودگی‌های زیست‌محیطی و نفتی تا رهاسازی این ماهی‌ها توسط صیادان، علت‌هایی بود که توسط افراد مختلفی در فضای مجازی و رسانه‌های مختلف مطرح شد. برای بررسی علت اصلی این حادثه با برخی مسئولین و کارشناسان این حوزه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: شب پنج‌شنبه ۱۲ فروردین‌ماه گزارش شد که تعداد زیادی گربه‌ماهی در حدود یک کیلومتر از ساحل مقسا شهرستان جاسک دیده شده و همکاران ما در روز ۱۳ فروردین از این ساحل بازدید به عمل آوردند.

حبیب مسیحی تازیانی افزود: بر اساس نظر کارشناسان به نظر می‌رسد علت مرگ این ماهی‌ها بلوم و مسائل زیست‌محیطی نبوده، چراکه در صورت وجود آلودگی باید لاشه گونه‌های دیگر نیز در ساحل دیده می‌شد. یکی از احتمالات قوی در خصوص علت بروز این حادثه، غرق شدن قایق صیادی حامل این گربه‌ماهی‌ها بوده است. احتمال دیگر این است که گونه دیگری توسط صیادان مورد هدف بوده و گربه‌ماهی‌هایی که در تور افتاده‌اند، رهاسازی شده باشند.

وی ادامه داد: احتمال آلودگی نفتی به علت ازدیاد قاچاق سوخت در آن منطقه نیز وجود دارد که البته به دلیل تک‌گونه بودن این تلفات، احتمال ضعیفی است و همچنین وجود بیماری در بین این تک‌گونه نیز احتمال ضعیف‌تری است که در دست بررسی قرار داده‌ایم. ما همه احتمالات را در نظر گرفته، نمونه‌برداری‌های لازم را انجام دادیم و برای آزمایش به آزمایشگاه مرجع ارسال کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان تصریح کرد: اطلاع دقیقی از مقدار این گربه‌ماهی‌ها در دست نیست و میزان پراکندگی لاشه‌ها در بخش‌های مختلف ساحل، متفاوت است که البته عکس‌های منتشر از قسمت‌هایی گرفته شده که تراکم بیشتری در آن وجود دارد. تخمین زده شده که بین یک تا ۱۰ تن لاشه گربه‌ماهی در ساحل مقسا جاسک یافت شده باشد.

نماینده صیادان شهرستان جاسک نیز در گفتگو با ایسنا، بیان کرد: ۴ قایق صیادی صید سنتی برای صید گربه‌ماهی، راهی دریا شده و ۲ فروند از این قایق‌ها به دلیل لبریز شدن ظرفیتشان، غرق شدند و گربه‌ماهی‌ها با جریان آب و باد به ساحل سرریز شده‌اند. مقدار گربه‌ماهی‌های غرق شده در دو قایق صیادی، کمتر از ۶ تن بوده و لاشه این ماهی‌ها توسط صیادان جمع‌آوری شده است.

مهیم آبخو خاطرنشان کرد: این ماهی‌ها تلف و رهاسازی نشده‌اند و علت مرگ آن‌ها زیست‌محیطی نبوده است، بلکه بر اثر غرق شدن قایق‌های صیادی و جریان آب به ساحل آمده‌اند.

یک کارشناس محیط‌زیست در جاسک در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد که این حادثه ارتباطی با مسائل زیست‌محیطی داشته باشد. قایقی که صید گربه‌ماهی داشته بر اثر تحمل وزن زیاد، غرق شده و ماهی‌ها همراه جریان آب به ساحل آمده‌اند.

محمد برموده یادآور شد: صید گربه‌ماهی در شهرستان جاسک برای صادرات به کشور پاکستان انجام می‌شود و با قیمتی بالغ‌بر هر کیلو ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

علت اصلی مرگ گربه‌ ماهیان در جاسک چیست؟/ تصاویر

علت اصلی مرگ گربه‌ ماهیان در جاسک چیست؟/ تصاویر

علت اصلی مرگ گربه‌ ماهیان در جاسک چیست؟/ تصاویر

علت اصلی مرگ گربه‌ ماهیان در جاسک چیست؟/ تصاویر

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید