نوروز ۱۴۰۰ هم گذشت و سیما با دستی خالی و عملکردی ضعیف این دوران را پشت سر گذاشت. نگاهی به آثار پخش شده در این ایام نشان‌دهنده این نکته است که تلویزیون انگار تصمیمی برای سنت شکنی و جذب مخاطب از دست رفته‌اش ندارد.

عملکرد ضعیف سیما در نوروز ۱۴۰۰ / پخش گاندو اشتباه بود

به گزارش سلام نو به نقل از ایکنا، نوروز ۱۴۰۰ را باید یکی از کم‌رمق‌ترین دوران سیما توصیف کرد، چون اکثر آثاری که روی آنتن رفت به لحاظ جذب مخاطب نتوانست موفق باشد. در این میان چند اثر دیدنی نظیر «نون خ» را باید مستثنا دانست. به هر حال برخی کارشناسان حوزه رسانه در این باره اظهار نظر کرده‌اند که با آنها همراه می‌شویم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی آتش‌زر، کارشناس رسانه، سیما را در ایام نوروز کم‌توان توصیف کرد و گفت: امسال نیز همانند سال‌های گذشته کم‌رمقی سیما را شاهد بودیم، هرچند در این میان معدود فیلم‌ها و سریال‌هایی به نیازهای مخاطبان پاسخ دادند. البته با توجه به اینکه امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیاری از مردم خانه‌نشین بودند، انتظار می‌رفت که برنامه‌های باکیفیت‌تری را شاهد باشیم، ولی متأسفانه این انتظار با وجود برنامه‌هایی که روی آنتن رفت نادرست بود.

وی درباره سریال‌های نوروزی اظهار کرد: «گاندو ۲»، «نون خ»، «نوروز رنگی» و «همبازی» چهار مجموعه‌ای بودند که از شبکه‌های مختلف پخش شدند. البته دو اثر نخست ادامه فصل‌های قبلی خود بودند که تا حدودی رضایت تماشاگران را جلب کردند، اما دو اثر دیگر کیفیت لازم را نداشتند و برایم قابل درک نیست که چرا گاندو ۲ با وجود ساختار خوب، در ایام نوروز پخش شد؟

جبار آذین، کارشناس رسانه، نیز درباره تولیدات نوروزی تلویزیون گفت: برای ایام نوروز برنامه‌های نمایشی و غیرنمایشی با توجه به نیاز مخاطبان تولید می‌شود، اما امسال این‌گونه نبود. نکته عجیب اینکه سیما در نوروز ۱۴۰۰ برنامه‌های خوب را هم قربانی کرد، چون سریال «گاندو ۲» با وجود کیفیت خوب، مناسب ایام نوروز نبود، زیرا مردم دوست دارند که آثار شاد را ببینند.

وی افزود: تنها اثری که توانست تا حدی رضایت تماشاگران را به دنبال داشته باشد سریال «نون خ» بود و در این مجموعه طنز به موضوعات اجتماعی پرداخته شد.

«نوروز رنگی» نیز مصداق اثری است که بودجه خود را بر باد داد. در سریال «همبازی» هم شاهد یک روایت عاشقانه تکراری هستیم که هیچ خلاقیتی در آن وجود ندارد.

وی درباره فیلم‌های سینمایی سیما نیز بیان کرد: این آثار به دلیل سانسور مورد توجه مخاطبان قرار نگرفت. درباره سانسورهای غیراصولی فیلم‌های خارجی همین بس که اگر سازندگان این تولیدات بیننده فیلم‌هایشان باشند، قادر به شناسایی اثرشان نخواهند بود. برنامه‌های غیرنمایشی هم آثاری ناموفق بودند به جز «عصر جدید» که تا حدی توانست رضایت تماشاگران را به دست آورد. بنابراین سیما در جلب رضایت مخاطبان موفق نبود.

طهماسب صلح‌جو، دیگر منتقدی که از نظرشان بهره‌مند شدیم، در این باره گفت: تولیدات سیما رضایت مردم را به دست آورد، چون نیمی از آثار مخاطبان را به خود جلب کرد. البته این نگاهی شخصی است. همچنین سریال «نون خ» به لحاظ کیفیت امتیاز بالاتری دارد و در قیاس با طنزهای رایج سیما متفاوت است.

وی افزود: این اثر توانست با پرداختن به فرهنگ بومی و ملی، زیبایی ایران را به تصویر بکشد و علاوه بر این از بین سه فصل این مجموعه فصل دوم را بیشتر دوست دارم.

سیدمحمد حسینی، کارشناس سینما و تلویزیون، هم درباره برنامه‌های نوروزی سیما اظهار کرد: در زمان خشکسالی حاکم بر تلویزیون، «نون خ» اثر درخور توجهی است و حتی آن را از «پایتخت» بهتر می‌دانم. درباره چرایی عدم موفقیت آثار دیگر نیز سازندگان آنها را مقصر نمی‌دانم، بلکه اشکال اصلی از ریاست سازمان است، زیرا نتوانسته تیمی را تشکیل دهد که نتیجه کارش در نظر مردم مطلوب باشد.

وی اضافه کرد: نویسندگان برنامه‌های نمایشی سیما بر چه مبنایی انتخاب می‌شوند؟ به ویژه آثاری که استراتژیک هستند و باید از غنای مفهومی خوبی بهره‌مند باشند. امیدوارم سریال «نون خ» به سرنوشت دیگر تولیدات دچار نشود. همچنین در برنامه‌های شومحور میهمانانی دعوت می‌شوند که بهره هنری ندارند و فقط به واسطه حضور در چند فیلم یا سریال از آنها به عنوان هنرمند نام برده می‌شود. چرا تلویزیون باید آنتن خود را در اختیار افرادی قرار دهد که حرف‌هایشان بازخورد مثبتی برای جامعه ندارد؟

ابراهیم اصغری، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، نیز عملکرد تلویزیون را در نوروز ۱۴۰۰ ناموفق توصیف کرد و گفت: در نوروز امسال چندان مخاطب برنامه‌های تلویزیون نبودم و فقط توانستم سریال «گاندو ۲» را تماشا کنم؛ مجموعه‌ای که به دلیل داشتن موضوعی مهم و کیفیت ساخت، توانست که رضایت تماشاگران را جلب کند.

وی در انتها تصریح کرد: علاوه بر این از اظهارنظر مردم متوجه شدم که تلویزیون نتوانسته رضایت تماشاگران را جلب کند. بنابراین اگر این وضعیت ادامه یابد، سیما مخاطبانش را بیشتر از قبل از دست خواهد داد که این امر زیبنده صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیست.

همچنین سیما به جای هزینه کردن روی آثار خارجی از سینمای ایران حمایت کند، زیرا در این صورت هم کیفیت آثار داخلی ارتقا خواهد یافت و هم با وجود شیوع کرونا از نظر اقتصادی به اهالی سینما کمک خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید