داریوش حمیدی علمداری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از ابداع یک روش موثر در درمان بیماران مبتلا به کرونا در کشور خبر داد.

استفاده از دارویی اثربخش برای درمان بیماران کرونایی در ایران

به گزارش سلام نو به نقل از برنا، با اجرای طرح تحقیقاتی متیلن بلو در کارآزمایی بالینی فاز ۲ و ۳ در بیمارستانهای شریعتی و امام رضا (ع) مشهد نتایج بسیار خوبی در درمان بیماران بدست آمد که منجر به ترخیص سریع بیمار از بیمارستان و کاهش آمار مرگ و میر گردید و آمار فوت از ۲۱.۴ درصد به ۱۲.۳ درصد کاهش یافت.

دکتر داریوش حمیدی علمداری مجری طرح تحقیقاتی درمان بیماران کرونا با استفاده از داروی متیلن بلو (مصوب دانشگاه علوم پزشکی مشهد) داروی متیلن بلو را دارویی بسیار ایمن معرفی نمود و تصریح کرد: این دارو برای بیمارانی که مبتلا به مت هموگلوبین بدنبال برخی از مسمومیت ها می شوند و اکسیژن خون در آنها کاهش یافته است برای درمان استفاده میگردد.

در مت هموگلوبین ،  انتقال اکسیژن توسط آهن سه بارمثبت هموگلوبین گلبول های قرمز انجام نمی شود و متیلن بلو آهن سه بارمثبت را به دوبار مثبت تبدیل می نماید و بدنبال آن اکسیژن میتواند به آهن دوبار متصل گردد که این سبب بالا بردن سطح اکسیژن خون می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: طی مطالعاتی که بر روی بیماران و زخم ها داشتم متوجه تاثیر متیلن بلو در افزایش اکسیژن رسانی در بافت شدم و منجر به این شد که متیلن بلو کاندید مناسبی برای افزایش اکسیژن رسانی در بیماران کرونا شود و برای درمان این بیماران میتواند تجویز گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد : با توجه به اینکه در بیماران کرونا اکسیژن خون کاهش میابد و به سختی تنفس می کنند ، این دارو می تواند با افزایش خون رسانی به این بیماران کمک کند، پیشنهاد پروپوزال تحقیقاتی آن به دانشگاه ارائه و بر اساس مدارک مستند علمی مورد تصویب دانشگاه قرار گرفت و به عنوان یک راه درمانی برای بیماران کووید -۱۹ در بیمارستان شریعتی و بیمارستان امام رضا(ع) و بیمارستان قائم (عج) مورد استفاده قرار گرفت و توانست روند ترخیص بیماران را تسریع نماید و آمار مرگ و میر را بوضوح کاهش دهد.

عضو هیأت علمی گروه بیوشیمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  افزود: مقاله مرتبط با این پروپوزال در مجله معتبر European Journal of Pharmacology چاپ شده و  مقاله دیگر Clinical and Translational Investigation  پذیرفته شده است و چند مقاله دیگر هم از این پروپوزال استخراج شده که در مرحله داوری بوده که در آنها در خصوص نتایج درمانی بسیار مثبتی که از راه درمان با متیلن بلو به دست می آید بحث و بررسی می شود.

مجری طرح تحقیقاتی درمان بیماران کرونا با استفاده از داروی متیلن بلو (مصوب دانشگاه علوم پزشکی مشهد)بیان داشت : با توجه به نتایج بسیار مثبت به دست آمده از کارآزمایی های بالینی و کاهش  آمار مرگ و میر و تسریع در  ترخیص بیماران از بیمارستان ، پزشکان بیمارستان شریعتی استفاده از این دارو را در پروتکل های درمانی بیماران کرونا  مصوب نمودند و مکاتبات لازم با معاونت درمان انجام شده است تا با توجه به مکانیسم های ثابت شده این  دارو  و اثرات دیده شده آن بر روی بیماران بتواند وارد پروتکل های کشوری نیز بشود .

دکتر حمیدی علمداری  اضافه کرد : طی تحقیقات متوجه شدیم که داروی متیلن بلو علاوه  بر نقش موثری که در افزایش سطح اکسیژن خون دارد ،می تواند همچنین سبب کاهش سختی تنفس بیمار شود و به عنوان یک داروی بسیار مناسب و موثر در شروع بیماری از شدت گرفتن بیماری جلوگیری کند .

مجری طرح تحقیقاتی درمان بیماران کرونا با استفاده از داروی متیلن بلو (مصوب دانشگاه علوم پزشکی مشهد)خاطر نشان کرد : در کارآزمایی بالینی فاز دوم و سوم  در گروه مداخله بیماران علاوه بر درمانهای استاندارد، متیلن بلو را دریافت نمودند که موجب تسریع بهبودی و ترخیص سریع از بیمارستان و کاهش آمار فوت گردید.

وی افزود: برای ۳۸ بیمار که به هیچ درمان متداولی پاسخ نداده بودند و در شرایط بسیار بحرانی قرار داشتند، بعنوان آخرین خط درمان برای این بیماران، داروی متیلن بلو تجویز شدکه خوشبختانه موفق شدیم ۳۲ بیمار را از مرگ نجات دهیم .

 دکتر داریوش حمیدی علمدار در پایان گفت: فرمولاسیون داروی متیلن بلو در درمان کرونا ثبت اختراع گردیده است و می تواند همراه با داروهای دیگر به عنوان مکمل درمان استفاده شود چرا که نقش ثابت شده ای در افزایش اکسیژن رسانی ،  جلوگیری از تکثیر ویروس ، جلوگیری از لخته شدن خون ،  ضد التهاب ، ضد تولید NO  و آنتی اکسیدان و همچنین کاهش دیسترس تنفسی دارد که سبب بهبود بیماران کرونا میگردد.

دکتر حمیدی از پزشکان  تلاشگر بیمارستان شریعتی  و امام رضا (ع) و قایم (عج) آقایان دکتر حسینعلی زاده و دکتر حفیظی و دکتر ایلاتی و دکتر هاشمی و دکتر باقری و دکتر صدیق و دکتر حسینی و دکتر صفری و دکتر امینی و دکتر صداقت و دکتر کرامتی و خانمها دکتر مزدوریان و دکتر برازنده و دکتر جاوید و دکتر امینی و دکتر وجوهی و  دکتر نبوی و دکتر سعادتیان و دکتر مرادی و پرستاران زحمتکش در بیمارستان شریعتی و امام رضا (ع) قدردانی نمود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید