بوستان نیاوران تهران یکی از بوستان‌های سرسبز و خوش آب و هوا در شمال پایتخت است که در سال ۱۳۴۸ با معماری علی سردار افخمی ساخته شد.

گشتی بهاری در بوستان نیاوران تهران

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری آنلاین، بوستان نیاوران به دلیل تنوع پوشش گیاهی در همه فصول سال زیبا و دیدنی است. بزرگ‌ترین بوستان‌های شمیران که بوستان‌های فرامنطقه‌ای هم هستند به‌ترتیب بوستان‌های قیطریه، جمشیدیه و نیاوران است. اگر قصد دارید ساعاتی را در بوستان نیاوران بگذرانید، این چند سطر را بخوانید.  

بوستان نیاوران سال ۱۳۴۸ با معماری علی سردار افخمی ساخته‌ شد. پله‌های متعدد به آن شکلی منحصربه‌فرد داده‌است. سردار افخمی یکی از معماران پیشرو ایرانی بود که ۱۸ آذر ۱۳۹۹ به دلیل کهولت سن در پاریس درگذشت. آثار او را می‌توان در طراحی تئاتر شهر، تالارهای دانشگاه صنعتی اصفهان و آرامگاه صادق هدایت در پاریس مشاهده کرد.  

بهار در نیاوران

در ضلع غربی بوستان نیاوران ساختمانی قدیمی هست که طی سال‌های اخیر با عنوان کانون زبان ایران فعالیت می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این ساختمان در دهه ۴۰ کتابخانه شماره ۱۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده و برخی از چهره‌های آشنای دنیای هنر مثل فاطمه معتمدآریا در دوران کودکی و نوجوانی عضو این کتابخانه بودند.  

بهار در نیاوران

بوستان نیاوران به سبک باغ‌های ایرانی ساخته شده و دیگر ویژگی‌اش، آبنماهای بزرگ آن است. قدم زدن در کنار آبنماها یا ایستادن و عکسی به یادگار گرفتن معمولاً یکی از انتخاب‌های گردشگران بوستان نیاوران است.  

بهار در نیاوران

بوستان نیاوران امکانات دیگری از جمله کتابخانه، آمفی‌تئاتر، زمین‌های اسکیت و بازی کودکان و سالن ورزشی دارد.  

بهار در نیاوران

بوستان نیاوران، کاخ نیاوران و فرهنگسرای نیاوران از جمله اماکن مهم گردشگری شمیران هستند که در یک محدوده قرار گرفته‌اند و هیچ‌کدام پارکینگ عمومی ندارد. اگر برای رفتن به این بوستان ترجیح می‌دهید دنبال جای پارک نگردید یا مجبور نباشید به کوچه‌های اطراف پناه ببرید و برای ساکنان کوچه‌پسکوچه‌های محله‌های نیاوران و حصار بوعلی مزاحمت ایجاد کنید، در جریان باشید که نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به بوستان نیاوران، ایستگاه میدان تجریش است.

بهار در نیاوران

منطقه ما با داشتن ۱۹۲ بوستان در نواحی دهگانه توانسته به سرانه ۷۹‌مترمربعی فضای سبز به ازای هر نفر دست پیدا کند. در حالی که شاخص جهانی سرانه فضای سبز به ازای هر نفر ۲۰ تا ۲۵ مترمربع است. مساحت بوستان نیاوران ۶۱ هزار و ۸۷۳ مترمربع است که ۱۵ هزار و ۹۱۶ مترمربع به معبر اختصاص دارد. بقیه مساحت بوستان نیز برای چمن کاری، جنگلکاری و کاشت بوته‌های گل رز، درختچه، درخت‌ترون، گل‌های دائمی و گل‌های فصلی اختصاص دارد. گیاهان و درختان سدروس، نوئل، میخک هندی، اقاقیا، چنار، کاج، بیدمجنون و ماگنولیا از پوشش گیاهی بوستان نیاوران است.  

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید