بیگدلی با اشاره به نیاز توأمان ایران به برجام افزود: از طرف دیگر ایران هم مثل آمریکا نمی‌تواند سیاست گذشته خود را ادامه دهد و تا همین حالا هم هزینه‌های زیادی متحمل شده است، در نتیجه هر دو طرف دنبال راه حل هستند.

آمریکا برای حل مسئله خاورمیانه نیاز به کنار آمدن با ایران دارد / باید سیاست مذاکره‌گریز خود را کنار بگذاریم / جناح راست نمی‌خواهد  دسته گل لغو تحریم‌ها به گردن روحانی بیفتد

سلام نو – سرویس بین‌الملل: علی‌اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی شب گذشته در مباحثات شکل گرفته در کلاب هاوس، صراحتا بیان کرد که گفت‌وگوهای بازگشت به برجام وارد فاز فنی شده است، حرفی که از صبح دیروز از کانال‌های رسانه‌ای مختلف به گوش می‌رسید.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در گفت‌وگو با پی بی سی بر لزوم برداشته شدن تحریم‌های ناسازگار با توافق هسته‌ای ایران تأکید کرد و گفت که ایران باید از مزایای برجام بهره‌مند شود.

این مواضع نشان از گام‌هایی مثبت بین دو طرف می‌دهد و فضا را بیش از همیشه امیدوار کننده ترسیم می‌کنند. علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با سلام نو با تایید این مسئله می‌گوید: هر دو طرف به این نقطه رسیدند که ادامه وضعیت من اول و تو دوم به سرانجام نخواهد رسید، در نتیجه با وساطت اروپا و جوزف بورل این نتیجه گرفته شد که آمریکا باید انعطاف بیشتری از خود نشان دهد.

وی با اشاره به ساختمان پیچیده تحریم‌های آمریکا علیه ایران و موانع جدید تراشیده شده توسط ترامپ ادامه داد: با توجه به این که آمریکا سرمایه‌گذاری زیادی روی تحریم‌ها کرده است و سیاست پیچیده‌ای را برای آن وضع کرده بحث این است که آیا آمریکا می‌تواند به یکباره تمام تحریم‌ها را بردار و به برجام باز گردد؟

این استاد دانشگاه دلیل رویکرد منعطف آمریکا را نیاز به توافق با ایران دانست و گفت: آمریکا به این نتیجه رسیده که اگر می‌خواهد مسئله خاورمیانه سامان بگیرد باید به هر شکل با ایران کنار بیاید چون با یک ایران معارض نمی‌تواند مشکلات منطقه را حل کند و نیروهای خود را در آن کاهش دهد.

بیگدلی با اشاره به نیاز توأمان ایران به برجام افزود: از طرف دیگر ایران هم نمی‌تواند سیاست گذشته خود را ادامه دهد و تا همین حالا هم هزینه‌های زیادی متحمل شده است، در نتیجه هر دو طرف دنبال راه حل هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به ایده خود مبنی بر ضرورت مذاکره مستقیم ایران و آمریکا گفت: آمریکا باید بدون وساطت کشورهای دیگر وارد مذاکره با ایران شود تا در نهایت بتواند مشکلات بین دو طرف را حل کند.

وی با اشاره به رویکرد ایران افزود: از سوی دیگر ما نیز باید سیاست مذاکره‌گریز خود را کنار بگذاریم و بدانیم وارد مذاکره شدن هیچ تعهدی برای ما ندارد، ولی کناره‌گیری از مذاکره باعث فشار به ما و تغییر جو بین‌الملل علیه ایران می‌شود.

بیگدلی در پاسخ به این پرسش که آیا با تغییر دولت در ایران و ظهور دولتی اصول‌گرا روند احیای برجام متوقف می‌شود یا خیر، گفت: پیش از همه رهبری گفتند که اگر آمریکا تحریم‌ها را لغو کنند ما هم به تعهداتمان باز می‌گردیم و این مسئله موضع نظام است و تنها موضع دولت نیست.

وی ادامه داد: حسن روحانی به پشتوانه همین حرف رهبری می‌خواهد بازی را به نفع خود تمام کند و برجام را به سرانجام برساند و تحریم‌ها را لغو کند، هرچند جناح راست نمی‌خواهد این دسته گل به گردن روحانی بیفتد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اما شانس حسن روحانی را بیشتر دانست و گفت: با توجه به تمایل دولت بایدن برای حل هر چه سریع‌تر مشکل به نظر می‌رسد روحانی موفق شود این مسئله را به نقطه خوبی برساند و نقطه روشن مدنظرش را در کارنامه خود ثبت کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید