مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت اطلاعات راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، از تردد ۴۱ میلیون خودرو در ایام نوروز خبر داد.

افزایش ۸۹ درصدی سفرهای جاده‌ای در نوروز ۱۴۰۰/ کدام استان‌ها رکوردار ثبت مسافر بودند؟

به گزارش سلام نو به نقل از روزنامه همشهری، ۱۲۳.۵میلیون ‌نفر تردد جاده‌ای در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ انجام شده است. ۵ استان قزوین، مازندران، گیلان، گلستان و اردبیل رکورددار ثبت ترددهای نوروزی شدند.

پیش از آغاز تعطیلات سال نو، روزنامه همشهری در گزارش‌هایی از فاجعه سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ خبر داد و اعلام کرد که در نوروز ۱۴۰۰ تنها در حوزه حمل‌ونقل عمومی از مبدأ پایانه‌های مسافربری کشور حدود ۳۳ میلیون سفر نوروزی در ایران انجام خواهد شد. 

حالا همشهری به اطلاعاتی دست یافته است که براساس آن ۱۲۳ میلیون‌ و ۵۹۳ هزار و ۴۲۱ سفر از ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۹۹ تا پایان روز ۱۲ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ در جاده‌های ایران ثبت شده است. سفرهای نوروزی در غیاب مدیریت یکپارچه سفر و ممنوعیت مطلق سفرهای نوروزی حالا رخ‌ نشان داده است و ایمان محرابی‌نیا، مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور به همشهری خبر داده است که از ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۹۹ همزمان با آغاز طرح مدیریت سفرهای نوروزی کشور تا روز ۱۲ فروردین‌ماه روزانه به‌طور متوسط یک‌ میلیون و ۷۹۱ هزار و ۲۰۹ تردد بین‌استانی تنها در محور جاده‌ای کشور صورت گرفته است. تنها در ۲۳روز و همزمان با آغاز سفرهای نوروزی در شرایط جهش کرونایی ایران، تعداد ۴۱ میلیون و۱۹۷هزار و ۸۰۷ خودروی شخصی و عمومی در جاده‌های کشور تردد داشته‌اند که با محاسبه ۳ سرنشین برای هر خودرو در زمان‌های پیک سفر در کشور، ۱۲۳میلیون ‌و ۵۹۳ هزار و ۴۲۱ سفر تا پایان روز ۱۲ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ در جاده‌های ایران انجام شده است.

ایمان محرابی‌نیا، مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت اطلاعات راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به همشهری خبر داده است که میزان سفرهای جاده‌ای در نوروز ۱۴۰۰ نسبت به‌مدت مشابه سال ۹۹ با افزایش ۸۹ درصدی مواجه بود و نسبت به نوروز سال ۹۸ که هنوز امکان سفرهای نوروزی بدون هراس از بیماری کرونا مهیا بود، ۱۶ درصد کاهش داشته است. این آمار بیانگر آن است که سفرهای نوروزی با خودروی شخصی در ایران به روال همیشه انجام شده است. روز ششم فروردین‌ماه ترددهای جاده‌ای در ایران رکورد دیگر روزهای نوروز را شکست و بیشترین حجم سفر خودرویی با ثبت ۲ میلیون ‌و ۹۵۱ هزار وسیله‌نقلیه در جاده‌های کشور در همین روز ثبت شد.

بدین ترتیب روز ششم فروردین‌ماه با احتساب هر خودرو ۳ سرنشین، تعداد ۸ میلیون‌ و ۸۵۳ هزار سفر جاده‌ای ثبت شده است. اما براساس همین اطلاعات، بیشترین ورودی و خروجی استان‌ها از ۲۰ اسفندماه سال ۹۹ تا پایان روز دوازدهم فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ به استان قزوین اختصاص یافته است که مسافران نوروزی را از این استان به استان‌های همجوار هدایت می‌کند. طی ۲۳ روز از آغاز طرح مدیریت سفرهای نوروزی در کشور تا پایان روز ۱۲ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ تعداد ۵ میلیون‌ و ۲۰۸ هزار و ۲۲۰ وسیله‌نقلیه به این استان وارد و از این استان خارج شدند؛ یعنی باز هم با احتساب هر خودرو ۳ سرنشین، ۱۵ میلیون‌ و ۶۲۴ هزار و ۶۶۰ سفر از این استان صورت گرفته است. ایمان محرابی‌نیا به همشهری می‌گوید: استان قزوین در فاصله اجرای طرح سفرهای نوروزی تا پایان روز ۱۲ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ با ۱۱۵ درصد افزایش تردد خودرویی نسبت به سال ۹۹ و ۱۶ درصد کاهش نسبت به‌مدت مشابه سال ۹۸ مواجه بود.

رتبه دوم رکوردداری ترددهای جاده‌ای در سفرهای نوروزی تا پایان روز ۱۲ فروردین‌ماه اما به استان مازندران رسیده است که میزبان و بدرقه‌کننده ۳ میلیون‌ و ۱۱۶ هزار و ۸۰۷ وسیله‌نقلیه از ۲۰ اسفندماه سال ۹۹ بود؛ یعنی ۹ میلیون‌ و ۳۵۰ هزار و ۴۲۱ سفر به و از این استان ثبت شده است. ایمان محرابی‌نیا، مسئول اتاق عملیات مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور به همشهری می‌گوید: میزان ورود و خروج خودروها به استان مازندران در طرح سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ نسبت به نوروز ۹۹ به میزان ۱۸۲ درصد افزایش داشته و البته نسبت به نوروز سال۹۸ با ۱۴درصد کاهش مواجه بود. رتبه سوم تردد خودرویی مسافران نوروز کرونایی ایران به استان گیلان تعلق دارد که توانسته است با ثبت ورود و خروج ۲ میلیون‌ و ‌۳۷۸ هزار و ۹۸۷ وسیله‌نقلیه و مجموع ۷ میلیون‌ و ۱۳۶ هزار و ۹۶۱ مسافر ورودی و خروجی در جایگاه سوم بالاترین حجم تردد نوروزی تا پایان ۱۲ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ بنشیند. باز هم براساس اظهارات مسئول اتاق عملیات مرکز اطلاعات مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، حجم ترددهای نوروزی استان گیلان نسبت به‌مدت مشابه سال ۹۹ با ۲۲۳ درصد افزایش و نسبت به نوروز ۹۸ با ۱۸ درصد کاهش تردد خودرویی مواجه بود. 

استان گلستان نیز با ثبت یک میلیون و ۱۶۷ هزار و ۷۵۰ تردد خودرویی در نوروز ۱۴۰۰ تا پایان روز دوازدهم فروردین‌ماه و ۳ میلیون ‌و ۵۰۳ هزار و ۲۵۰ سفر در جایگاه چهارم پرترددترین استان‌های کشور در نوروز ۱۴۰۰ نشست و توانست در شرایطی که کشور در وضعیت ناپایدار کرونایی به سر می‌برد، افزایش ۱۲۱ درصدی تردد خودرویی در مقایسه با نوروز ۹۹ و کاهش ۲درصدی تردد نسبت به نوروز ۹۸ را ثبت کند. استان اردبیل نیز در جایگاه پنجم ترددهای نوروزی نشست و با ثبت ورود و خروج یک‌ میلیون‌ و ۱۲۱ هزار وسیله‌نقلیه و ۳ میلیون‌ و ۳۶۳هزار سفر با احتساب هر خودرو ۳ سرنشین با افزایش ۱۳۲ درصدی تردد خودرویی نسبت به نوروز ۹۹ و کاهش ۲ درصدی تردد نسبت به نوروز ۹۸ همپای استان گلستان در ردیف پرترددترین استان‌های کشور در نوروز ۱۴۰۰ قرار گرفت.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید