سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه ضمن تاکید بر این نکته که برجام غیرقابل جایگزین شدن است، تلاش تمامی اعضا را برای بازگشت به چارچوب اولیه این توافق بین‌المللی خواستار شد.

تاکید روسیه بر غیرقابل جایگزین بودن برجام

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، از مسکو به نقل از رسانه های روسی، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه که به نمایندگی از مسکو در کنفرانس ویدئویی کمیسیون مشترک توافق هسته ای ایران شرکت داشت، با تاکید بر غیرقابل جایگزین بودن برجام خواستار تلاش هرچه بیشتر همه اعضا برای بازگشت به چارچوب اولیه این توافق بین المللی شد.

ریابکوف بر غیرقابل جایگزین بودن توافق هسته‌ای تأکید و اعلام کرد که طرف روسی مصرانه از همه طرفین شرکت کننده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌خواهد تا حداکثر تلاش خود را برای بازگشت هر چه سریع‌تر به چارچوب اولیه تعیین شده در این توافقنامه انجام دهند.

دیدگاه ریابکوف در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه نیز منتشر شده است.  

وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای از همه طرف های برجام خواست برای بازگشت این توافق به حالت اولیه و اجرای کامل آن تلاش کنند.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود خاطرنشان کرد: روز دوم ماه آوریل (امروز) سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در نشست برخط کمیسیون مشترک برجام که در سطح مدیران سیاسی وزارتخانه ها برگزار شد، شرکت کرد.  

در بیانیه گفته شده است: در این نشست راه های مشخص اجرای تفاهم های اصولی برای احیای کامل برجام که در بیانیه مشترک وزیران خارجه برجام در نشست روز ۲۱ ماه دسامبر سال ۲۰۲۰میلادی منعکس شده بود،  بررسی شد.

 وزارت خارجه روسیه گفت:شرکت کنندگان در نشست امروز به تدابیری که آمریکا برای رفع موارد نقض برجام از طرف آنها صورت گرفته ازجمله لغو تحریم های یکجانبه و نیز تدابیر متقابل ازسوی ایران در مورد تعهدات این کشور در عرصه تغییر کاربری فعالیت های هسته ای و تامین شفافیت آن توجه خاص کردند.  

 وزارت خارجه روسیه تاکید کرده است: طرف روسی بر این باور است که برجام بدون جایگزین است و از همه طرف های شرکت کننده در آن دعوت به حداکثر تلاش برای بازگرداندن معامله هسته ای به حالت و چارچوب اولیه می کند.   

نشست کمیسیون برجام روزگذشته به ریاست «انریک مورا» معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه به نمایندگی از جوسپ بورل هماهنگ کننده برجام برگزار شد و سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ریاست هیات ایرانی را بر عهده داشت.

در این نشست شرکت کنندگان پیرامون دورنمای احتمال بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق توسط تمام طرف‌ها رایزنی کردند.

نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان کشورهای عضو، قرار است که در تاریخ ۶ آوریل (۱۷ فروردین ماه) برگزار شود.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال ۲۰۱۵ میان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج و ضمن احیای تحریم های سابق، تحریم‌های سنگین جدیدی را علیه تهران وضع کرد.  جمهوری اسلامی ایران از هشتم ماه مه ۲۰۱۹، نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشورهای باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهدات  خود را در چارچوب برجام کاهش داده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید