براساس آمارهای رسمی تورم نقطه‌ای در اسفند ۹۹ به ۷/ ۴۸ درصد رسید و تورم سالانه در سال پایانی دهه ۹۰ به بالاترین سطح خود در دهه ۹۰ رسید.

تورم ۹۹ در قله دهه نود؛ تورم در سال ۹۹ به ۳۶.۴ درصد رسید

به گزارش سلام نو به نقل از دنیای اقتصاد، با انتشار آخرین آمار شاخص بهای مصرف‌کننده در اسفند سال ۹۹، پرونده تورمی دهه ۹۰ بسته شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در پایان سال ۹۹، بیشترین «تورم متوسط و نقطه به نقطه پایان سال» ثبت شده است. براساس آمارهای رسمی، میزان تورم متوسط در ماه اسفند ۴/ ۳۶درصد و تورم نقطه‌ای نیز ۷/ ۴۸درصد برآورد شده است. این در حالی است که در هیچ‌یک از ماه‌های پایانی دهه ۹۰، این میزان از تورم‌ نقطه‌ای و متوسط گزارش نشده بود و به همین دلیل اسفندماه ۹۹ بر قله تورمی دهه ۹۰ قرار گرفته است.

پرونده سال ۹۹ با تمام فراز و فرودهایش بسته شد. بررسی آمارهای مرتبط با تورم در سال گذشته حاوی چهار نکته مهم است: نخست اینکه تورم ماهانه در اسفندماه کمترین میزان تورم ماهانه در سال ۹۹ بوده است. تورم ماه مذکور معادل ۸۱/ ۱ درصد برآورد شده است. مورد دوم اینکه نرخ تورم نقطه‌ای در ماه پایانی سال در مقایسه با ماه قبل به میزان ۵/ ۰واحد درصد افزایش یافته است. مورد سوم؛ تورم سالانه در سال پایانی دهه ۹۰ به بالاترین سطح خود در دهه ۹۰ رسید. تورم مذکور در سال ۹۹ برابر ۴/ ۳۶ درصد ثبت شده است. آمارها از اختلاف ۴/ ۱۴ واحد درصدی با تورم هدف‌گذاری شده (معادل ۲۲ درصد) دلالت دارد. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تا اردیبهشت سال‌جاری وعده هدف‌گذاری بانک مرکزی محقق نشود. نکته مهم دیگر اینکه در ماه مذکور دهک‌های پردرآمد تورم بالاتری را تجربه کرده‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: مرکز آمار ایران، گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار در ماه پایانی سال ۱۳۹۹ را منتشر کرد. براساس این گزارش در اسفند ماه شاخص قیمت مصرف‌کننده به میزان ۱/ ۲۹۸واحد رسیده، در نتیجه تورم ماهانه کل کشور ۸/ ۱درصد ثبت شده است. تحلیل آمارهای رسمی نشان می‌دهد که تورم ماهانه در ماه پایانی زمستان سال گذشته به میزان ۷/ ۰ واحد درصد نسبت به بهمن ماه کاهش داشته است. آمارهای رسمی حاکی از آن است که تورم ماهانه در دومین ‌ماه زمستان سال‌گذشته به میزان ۵/ ۲ درصد گزارش شده است. نکته قابل ذکر دیگر این است که تورم ماهانه دو ماه اسفند (۸۱/ ۱ درصد) و دی‌ (۸۲/ ۱ درصد)، کمترین میزان تورم را در بین ماه‌های سال‌جاری داشته‌اند؛ در ماه بهمن روند نزولی تورم ماهانه سه‌ماهه آبان، آذر و دی پایان یافت اما در ماه پایانی سال دوباره این روند نزولی شد. این موضوع می‌تواند حاکی از آن باشد که سیاست‌گذار در پایدار کردن تورم ماهانه موفق نبوده و هنوز موضوع انتظارات تورمی پابرجاست. به عبارت دیگر در اقتصاد کشور هنوز مسیر مشخصی برای تورم وجود ندارد. به عبارت دیگر گرچه تورم از سطح بالای ۵ درصدی خود فاصله گرفته‌ ولی هنوز نتوانسته در سطوح زیر یک درصد پایدار بماند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ماه مهر تا دی سال‌جاری، تورم ماهانه به شکل پله‌ای کاهش داشته و در دی‌ماه به سطح ۸/ ۱ درصد رسیده اما برخلاف انتظار کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی در بهمن‌ماه روند افزایشی به خود گرفت و به میزان ۵/ ۲ درصد رسید.

نقطه شکست دیگر این روند، تورم ماهانه اسفند بود. تورم ماهانه ماه مذکور دوباره به سطح ۸/ ۱ درصدی برگشته است. بررسی آمارهای رسمی همچنین نشان می‌دهد که در ماه پایانی سال ۹۹، تورم ماهانه شهری رقم ۸/ ۱ درصد و تورم ماهانه روستایی معادل ۶/ ۱درصد ثبت شده است. مقایسه این اعداد با تورم‌های ماه قبل نشان می‌دهد که تورم شهری به میزان ۶/ ۰ واحد درصد و همچنین تورم ماهانه روستایی معادل ۷/ ۱ واحد درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشته است. بنا بر آمارهای رسمی تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب معادل ۷/ ۱ و ۸/ ۱درصد بوده است. منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است.

در پایان این گزارش تاکید شده است: مرکز آمار در گزارشی دیگر شاخص قیمت مصرف‌کننده کل کشور را براساس دهک‌های هزینه‌ای در سومین ماه فصل زمستان منتشر کرد. براساس آمارهای رسمی نرخ تورم کل کشور در اسفند ماه سال گذشته برابر ۴/ ۳۶ درصد برآورد شده است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۶/ ۳۴ درصد برای دهک اول تا ۵/ ۴۳ درصد برای دهک دهم نوسان داشته است. بررسی آمارها نشان می‌دهد که در ماه مذکور دهک‌های پردرآمد تورم بالاتری را تجربه کرده‌اند. همچنین محدوده تغییرات تورم ۱۲ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ۵/ ۳۶ درصد برای دهک دهم تا ۲/ ۴۱درصد برای دهک دوم ثبت شده است. در مورد گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نیز محدوده مذکور بین ۶/ ۲۸درصد برای دهک اول تا ۳/ ۴۵ درصد برای دهک دهم بوده است. بر اساس آمارهای رسمی، فاصله تورمی دهک‌ها در ماه مذکور به میزان ۸/ ۸ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل (که معادل ۲/ ۹ درصد بوده) به میزان ۴/ ۰واحد درصد کاهش داشته است. همچنین فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۲/ ۰ واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ۸/ ۰واحد درصد افزایش داشته است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید