به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور، در نوروز امسال ۲۸ نفر از هموطنانمان به علت گازگرفتگی جان خود را از دست دادند.

جان باختن ۲۸ نفر در ایام نوروز با مونوکسیدکربن

به گزارش سلام نو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سخنگوی سازمان اورژانس کشور از ثبت ۲ هزار و ۳۵ حادثه ویژه پرتلفات در سامانه مرکز هدایت عملیات و بحران (EOC) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از زمان آغاز طرح نوروزی این سازمان از ۲۵ اسفند ۹۹ تا روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ خبر داد.

مجتبی خالدی با اعلام این مطلب افزود: از مجموع حوادث ویژه ثبت شده طی مدت یادشده ۲۲۰ حادثه مربوط به مسمومیت با مونوکسیدکربن بوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در مدت یادشده ۲۸ نفر از هموطنان در اثر مسمومیت جان باختند و ۳۸۴ نفر نیز راهی مراکز درمانی شده و ۱۳۲ نفر نیز در محل درمان شدند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور اضافه کرد: بیشترین تعداد ماموریت مربوط به مسمومیت گزارش شده مربوط به استان‌های تهران با ۴۲، آذربایجان شرقی با ۳۶، البرز با ۲۱ و مازندران با ۱۷ مورد ماموریت مربوط به مسمومیت در سامانه مرکز هدایت عملیات و بحران وزارت بهداشت ثبت و گزارش شده است.

خالدی توضیح داد: همچنین به لحاظ تعداد فوتی استان‌های ایلام با ۶ فوتی، تبریز با پنج فوتی، البرز با چهار فوتی و تهران با سه فوتی در صدر قرار دارند و شهرهای تبریز با ۹۳، تهران با ۶۲ و مازندران با ۵۵ فرد، در صدر مسمومین نجات یافته قرار دارند.

وی آمار بیشترین فوتی در یک حادثه را در استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز شهرک گلشهر در روز ۱۳ فروردین با چهار فوتی (از اعضای یک خانواده و اشکال در سیستم دودکش و نارسایی آبگرمکن منزل – پدر و مادر و دو فرزند ۱۶ و ۸ ساله)، استان ایلام چوار - انارک در روز ۶ فروردین سه مورد فوتی، استان ایلام منطقه کان گنبد ۶ فروردین سه مورد فوتی و استان البرز منطقه حیدر آباد در روز ۹ فروردین با سه مورد فوتی اعلام کرد.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور اظهار داشت: بیشترین فوتی در روزهای تعطیل ثبت شده که این بدین معنی است که خواب طولانی‌تر مساوی است با غفلت... است.

وی از هموطنان خواست در صورت مواجهه با مواردی از قبیل اورژانس‌های قلبی و تنفسی (تنگی نفس، فشار خون بالا، افت فشار خون)، اورژانس‌های گوارشی (خونریزی گوارشی همراه با استفراغ خونی) درد شکم، ضربه شدید به شکم، زنان و زایمان (سقط، تشنج، فشار خون بالا به همراه تاری دید و تورم اندام ها، خونریزی شدید) با شماره اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

خالدی اضافه کرد: همچنین بیماران و مصدومان انواع حوادث می‌توانند در مواردی همچون اورژانس‌های اعصاب (تشنج، سکته مغزی، اختلال تکلم ناگهانی)، کاهش سطح هوشیاری، سردردهای شدید و ناگهانی به همراه سفتی گردن، ضربه به جمجمه و ستون فقرات به دنبال سقوط، تصادف، سوختگی، برق گرفتگی، غرق شدگی، مسمومیت دارویی و شیمیایی، خودکشی، مار گزیدگی، عقرب گزیدگی، دررفتگی، شکستگی ها، پارگی وسیع بافت نرم و خونریزی‌های شدید با شماره یاد شده تماس بگیرند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید