عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان گفت: در شرایط کنونی عادی‌سازی روابط با هند، همسایه و رقیب سنتی این کشور منتفی است.

عادی‌سازی روابط پاکستان با هند منتفی است

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا از منابع رسمی پاکستان، دولت این کشور که به تازگی پیشنهاد از سرگیری تجارت با هند را رد کرده بود اکنون هرگونه تحول مثبت در مناسبات دوجانبه را بستگی به تجدیدنظر در سیاست دهلی‌نو اعلام کرد.

عمران‌خان نخست وزیر پاکستان نیز روز جمعه طی نشست ویژه برای بررسی روابط با هند و تبعات ازسرگیری تجارت میان دو کشور، توپ روابط با دهلی‌نو را به زمین هند انداخت.

وی اظهار داشت: وضعیت کشمیر برای پاکستان حیاتی است و تا زمان بهبود وضعیت مردم این منطقه و تعیین سرنوشت آنان، تجارت با هند غیرممکن است.

عمران‌خان با اشاره به آنچه که وی لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر (تحت اداره دهلی‌نو) توسط دولت هند خواند، تاکید کرد: عادی سازی روابط دو کشور مشروط به تجدیدنظر دهلی‌نو در تصمیم خود درباره کشمیر است.

وی گفت: برقراری روابط پاکستان و هند نیاز به فضای سازگار دارد، موضع اسلام‌آباد درباره کشمیر هرگز تغییر نکرده و هند باید از اقدام یکجانبه خود عقب نشینی کند.

پیشینه اختلافات قدیمی رقبای شبه قاره 

پاکستان و هند پس از استقلال در سال ۱۹۴۷ درگیر مناقشه‌ای به نام کشمیر هستند. این مناقشه تاکنون موجب سه جنگ میان دو کشور شامل جنگ ۱۹۴۷، نبرد کارگیل و نبرد سیاچن شده است. 

هند مدعی مالکیت کل ایالت جامو و کشمیر است و تا سال ۲۰۱۰، ۴۳ درصد این منطقه را اداره می‌ کرد. هند مناطق جامو، لاداخ، دره کشمیر و یخچال سیاچن را تحت کنترل دارد.

دهلی‌نو اواسط مردادماه ۱۳۹۸ اقدام به لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر کرد و این موضوع، موجب خشم دولتمردان در اسلام‌آباد شد.

کمیته امنیت ملی پاکستان نیز در واکنش به این طرح دولت هند، ضمن کاهش بی سابقه سطح روابط دیپلماتیک، تمامی روابط تجاری و فعالیت‌های اقتصادی میان دو کشور را متوقف کرده بود.

از آن زمان به بعد پاکستان و هند به عنوان رقبای سنتی در جنوب آسیا فاقد سفیر در پایتخت‌های یکدیگر هستند و سفارتخانه‌های دو کشور نیز با کاهش سطح دیپلمات‌ها کار می کنند.

نخست وزیران پاکستان و هند به عنوان دو رقیب سرسخت در جنوب آسیا روزهای اخیر اقدام به مبادله نامه کرده و از تمایل یکدیگر برای تنش‌زدایی و مذاکره برای پرداختن به اختلافات خبر دادند.

پس از توافق ارتش‌های پاکستان و هند بر سر آتش بس در امتداد خط کنترل مرز کشمیر در ماه فوریه که یک تحول چشمگیر میان دو کشور محسوب می‌شود، انتظار می‌رود گشایشی دیگر در روابط پرتنش و شکننده اسلام‌آباد و دهلی‌نو مشاهده شود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید