زخم معده یکی از امراض رایج گوارشی است که به دلایل مختلفی ایجاد می شود و می‌تواند سلامت فرد را به خطر بیاندازد، اما شناسایی به موقع آن می‌تواند به روند درمان کمک کند.

علائم اصلی ابتلا به زخم معده چیست؟ | چه کسانی در خطر ابتلا به زخم معده قرار دارند؟

به گزارش سلام نو به نقل از اکسپرس، زخم معده یکی از بیماری‌های رایجی است که امروزه میلیون‌ها نفر در جهان از آن رنج می‌برند. دلیل اصلی بروز این بیماری، باکتری به نام هلیکوباکتری پیلوری است. با این حال، این باکتری تنها عامل بروز این بیماری نیست.

در کنار عوامل باکتریایی، مصرف بلند مدت داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی می‌تواند باعث بروز زخم معده شود. استرس و نگرانی و مصرف  غذاهای تند می‌تواند زخم معده را تشدید کند. با این حال، سوال اصلی این است که از کجا بدانیم به زخم معده مبتلا هستیم؟

بر طبق اعلام کلینیک مایو علائم اصلی ابتلا به زخم معده شامل موارد ذیل است:
۱- آروغ زدن
۲- نفخ معده
۳- احساس سیری و پر بودن معده
۴- احساس سوزش سر معده
۵- حالت تهوع
۶- عدم تحمل غذاهای چرب
۷- سوزش معده به ویژه زمانی که معده خالی است.

زمانی که افراد مبتلا به زخم معده گرسنه باشند درد بیشتری احساس می‌کنند. با مصرف مواد غذایی و خنثی شدن اسید معده از درد آن‌ها کاسته می‌شود، اما این درد مجدداً باز می‌گردد. ممکن است برخی علائم به ندرت دیده شود، اما زخم معده می‌تواند علائم شدیدی را در فرد نمایان کند که توجه به آن‌ها ضروری است.

برای مثال، برخی مبتلایان به زخم معده ممکن است حالت تهوع و استفراغ داشته باشند. این استفراغ می‌تواند خونی بوده و به رنگ‌های قرمز و سیاه باشد. همچنین این افراد ممکن است در مراجعه به توالت و اجابت مزاج شاهد مدفوع سیاه باشند. سیاه بودن مدفوع به دلیل خونریزی معده است، اما خون با عبور از روده کوچک و بزرگ تغییر رنگ می دهد و به سیاهی می‌گراید.

از دیگر علائمی که می‌تواند نشان دهنده ابتلا به زخم معده باشد و باید به آن توجه کرد می‌توان به کاهش وزن بی دلیل، احساس ضعف و بی حالی و مشکلات تنفسی اشاره کرد. در صورت مشاهده این علائم باید در اسرع وقت به پزشک متخصص رجوع و مراحل درمانی را طی کنید.

عجیب‌ترین علائم ابتلا به زخم معده؛ از مدفوع سیاه و آروغ زدن تا نفخ معده و استفراغ خونی

چه کسانی در خطر ابتلا به زخم معده قرار دارند؟

متخصصان می‌گویند وقوع زخم معده در تمامی انسان‌ها محتمل است، اما موارد ذیل فرد را در خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد:
۱- استعمال دخانیات
۲- مصرف مشروبات الکلی
۳- مصرف مواد غذایی تند و پرادویه

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید