۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 55236634

بنابر اعلام دانشمندان، یک دهانه بزرگ روی سطح ماه وجود دارد که حاوی اطلاعات جدیدی درباره تاریخ تشکیل آن است.

زمان تشکیل ماه مشخص شد

به گزارش سلام نو به نقل از شفاف، محققان به سرپرستی دانیل موریارتی زمین شناس در مرکز پرواز فضایی ناسا با اشاره به شناسایی یک دهانه بزرگ که حدود یک چهارم مساحت ماه را پوشانده است، تأکید کردند که این نتایج تاثیرات فوق العاده‌ای بر درک شکل گیری و تکامل ماه دارند.

دهانه حوض ایتکن با عرض ۲۵۰۰ و عمق ۸.۲ کیلومتر یکی از بزرگترین دهانه‌های ضربه‌ای در کل منظومه شمسی است.

این حوض بر اثر برخورد عظیمی که حدود ۴.۳ میلیارد سال پیش رخ داده بود، شکل گرفته است. ماه در آن زمان هنوز گرم و نامنسجم بود، بنابراین این برخورد باعث بیرون آمدن مقدار زیادی مواد از زیر آن شد.

محققان اکنون در حال اجرای یک شبیه سازی جدید از الگوی ظهور حوض ایتکن هستند و کشف کرده اند که بر اساس رسوبات توریم روی پوسته ماه، این مواد در کجا فرود می‌آیند.

دانشمندان توضیح دادند که رسوب توریم در ماه در دوره‌ای معروف به اقیانوس ماگمای ماه ایجاد شده است. اعتقاد بر این است که ماه با سنگ‌های مذاب پوشیده و به تدریج سرد و سخت شده است.

طبق تجزیه و تحلیل جدید، هنگامی که این برخورد در حوض Aitken رخ داد، مقدار زیادی توریم را از آن لایه تحریک و در سطح ماه در سمت پراکنده کرده است. براین اساس این احتمال وجود دارد که برخورد قبل از پایین آمدن و فرو ریختن لایه توریم رخ داده باشد.

همچنین اعتقاد بر این است که لایه توریم در این زمان در کل سطح ماه پراکنده شده است. محققان در مقاله خود نوشتند: تشکیل حوض ایتکن از مهمترین وقایع باستانی تاریخ ماه است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید