فعالیت‌های نمایشی با انتقال از گروه سه به گروه دو دسته‌بندی مشاغل و کسب مجوز فعالیت در شهرهای نارنجی، همزمان با روز جمهوری اسلامی آغاز گردید.

فعالیت سالن‌های تئاتر از امروز آغاز می‌شود

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، هنرمندان تئاتر، سال ۱۳۹۹ را در شرایطی پشت سر گذاشته‌است که فعالیت آن‌ها مانند بسیاری دیگر از مشاغل تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و اوج‌گیری موج‌های متعدد آن با فراز و فرودهای مختلفی مواجه بود.

درحقیقت تئاتر در سال گذشته (۹۹) طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا با قرار گرفتن در گروه مشاغل رده سوم، جزو مشاغل پرخطر شناخته‌شده بود و به‌همین سبب فعالیت هنرمندان این عرصه طی سال گذشته عموماً یا تعطیل‌شده بود و یا به شکل محدود می‌توانستند در بازه‌های زمانی مشخص تولیدات خود را به مخاطبان ارائه دهند و از این طریق معیشت خود و خانواده‌شان را تامین کنند.

خوشبختانه بعد از تجربه و آزمون و خطاهای مختلف و رعایت دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های متعدد؛ طی زمستان سال ۱۳۹۹ شاهد بازگشایی و فعالیت دوباره سالن‌های تئاتری بعد از آغاز فعالیت‌های نمایشی طی تابستان ۹۹  بودیم. همه اینها در شرایطی بود که فصل پاییز مانند فصل بهار سال ۱۳۹۹ به دلیل اوج‌گیری دو موج از ویروس کرونا با تعطیلی فعالیت سالن‌های نمایشی روبرو بود.

اما با کاهش شیب ابتلاء و تلفات این ویروس در پایتخت از ابتدای زمستان ۹۹ با بازگشایی مجدد سالن‌های تئاتری در سایه رعایت شیوه‌نامه‌ها بهداشتی و دستورالعمل‌های مبنی بر فاصله‌گذاری اجتماعی و بهره‌گیری از ظرفیت ۵۰ درصدی سالن‌های نمایشی، هنرمندان عرصه تئاتر شاهد نوید روزهای خوشایند در نوروز ۱۴۰۰ خورشیدی و تعطیلات آن بودند. هنگام و زمانی که یکی از فصل‌های گرم اجرای آثار نمایشی برای هنرمندان تئاتر کشور شناخته می‌شود.

بعد از آغاز فعالیت هنرمندان تئاتر از هفتم فروردین‌ماه مصادف با روز ملی هنرهای نمایشی در کشور، به فاصله تنها یک روز بار دیگر اعلام شد به‌سبب صعودی شدن شیب ابتلای ویروس کرونا بار دیگر فعالیت‌های نمایشی در کشور و دیگر مشاغل قرار گرفته در رده سوم تقسیم‌بندی حِرَف و پیشه‌ها در شهرهای نارنجی بار دیگر فعالیت هنرمندان تئاتر به محاق رفت و این مسئله با توجه به آسیب‌ها و خسارت‌هایی که طی سال گذشته به سبب تعطیلی‌های مکرر فعالیت‌های نمایشی شامل حال هنرمندان این عرصه به‌ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت آن‌ها شده بود، مسئولان و دست‌اندرکاران هنر تئاتر کشور را بر آن داشت تا طی تعامل و گفت و گو با ستاد ملی مقابله با کرونا فصلی از مطالبات هنرمندان تئاتر مبنی برقرار گرفتن این حرفه و شغل در گروه دوم مشاغل را مدنظر قرار دهند.

در نهایت بعد از رایزنی‌های مختلف و متعدد سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ‌ سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارتخانه و قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم بر آن قرار گرفت تا هنر تئاتر و شغل هنرمندان آن از گروه سه به گروه دو تغییر رتبه دهد. همین عامل باعث شد تا شاهد از سرگیری فعالیت هنرمندان تئاتر در شهرهای نارنجی باشیم.

درباره روی دادن این اتفاق و تشریح بازگشایی سالن‌های تئاتری در پایتخت که این روزها رنگ نارنجی را بر پیشانی خود در سایه اوج‌گیری مجدد شیوع ویروس کرونا می‌بیند، با قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفت‌وگو نشستیم.

قادر آشنا درباره تصمیمات تازه در حوزه فعالیت سالن‌های نمایشی در دوران کرونا به ویژه در شهرهای نارنجی به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: طبق پیگیری‌های صورت گرفته در نهایت روز ۱۱ فروردین ماه اعلام شد که با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا پرونده انتقال تئاتر و سینما از گروه مشاغل ردیف سه به ردیف دو مورد بررسی قرار گرفته و با این تغییر ردیف موافقت شده است.

بر این اساس و تغییر صورت گرفته کلیه سالن‌های نمایشی می‌توانند در تمامی شهرهای نارنجی، زرد و آبی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و بهره‌گیری از ظرفیت ۵۰ درصدی فعالیت خود را ادامه دهند. بر این اساس از این پس تنها در شرایط قرمز این فعالیت‌ها تعطیل خواهد شد.

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر آنکه با استناد به این تصمیم‌گیری، فعالیت سالن‌های نمایشی از ۱۲ فروردین‌ماه همزمان با روز جمهوری اسلامی ایران از سرگرفته خواهد شد خاطرنشان کرد: این اتفاق مهمی بود که در حوزه تئاتر رقم خورد. طی این ایام هنرمندان تئاتر سختی‌های متعددی را به ویژه در حوزه معیشت و اقتصاد خود و خانواده‌شان متحمل شده بودند و حال با این تغییر گروه امیدواریم شرایط فعالیت گروه‌های نمایشی کشور بهتر از پیش شود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید