ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنانی مدعی همکاری چین با این کشور برای مهار برنامه هسته‌ای ایران شد.

چین با تلاش‌ها برای مهار برنامه هسته‌ای ایران همکاری کرده است

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، به نقل از فرانسه ۲۴، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در کنفرانس خبری خود مدعی شد: همانطور که میدانید این رقابت است که روابط ما را با چین تعریف می کند اما در برخی موارد، در زمینه‌های بسیار محدود هماهنگی تاکتیکی پیدا می‌کنیم. ایران یکی از همین موارد است. چین با تلاش‌ها برای مهار برنامه هسته‌ای ایران همکاری کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: پکن علاقه‌ای به دستیابی ایران به سلاح هسته ای و تاثیر عمیقا بی‌ثبات‌کننده‌ای که می‌تواند بر منطقه‌ای که چین به آن متکی است داشته باشد، ندارد.

همچنین بی بی سی به نقل از ند پرایس نوشت که این مقام ارشد وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا سند همکاری ایران و چین را بررسی کرده؟ از اظهار نظر درباره آن توافق خودداری کرد.

وزیران امور خارجه ایران و چین بعدازظهر شنبه هفتم فروردین ماه بعد از دیدار و رایزنی با یکدیگر، سند جامع همکاری های ۲۵ ساله بین دو کشور را در تهران امضاء کردند.

مقامات دو کشور از این سند به عنوان یک سند بالادستی برای گسترش و تعمیق روابط دو کشور یاد می کنند.

متن گزاره‌برگ در خصوص "برنامه همکاری جامع ایران و چین" منتشر و در آن تاکید شد که در سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین مدیریت، اداره و یا بهره‌برداری از هیچ منطقه و یا حوزه‌ای واگذار نشده است.

در این گزاره‌برگ آمده است که "این سند به منظور عملیاتی کردن بند ششم بیانیه روسای جمهور دو کشور با هدف ارتقای عملی روابط در سطح مشارکت جامع راهبردی (منتشر شده در بهمن ماه ۱۳۹۴) و  به منظور فراهم ساختن بستری مناسب برای توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها تدوین گردیده است" و "سند حاضر یک برنامه جامع در بازه زمانی بلندمدت (۲۵ ساله) رویکردی مبتنی بر احترام متقابل و منافع برد- برد  در زمینه روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را مدنظر قرار داده است".

پیشتر نیز جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در خصوص توافق جدید ایران و چین اعلام کرده بود که واشنگتن "حتما این مسئله را بررسی کرده و اطمینان حاصل می‌کند که هرگونه تحریمی که لازم باشد، اعمال شود".

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید