بنابر اعلام روابط عمومی سازمان انتقال خون، سامانه اعلام وضعیت موجودی خون کشور راه اندازی شد.

راه اندازی سامانه اعلام وضعیت موجودی خون کشور

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، نقشه روزانه اعلام وضعیت موجودی خون به تفکیک ادارات کل انتقال خون استان‌ها با هدف آگاهی داوطلب‌های اهدای خون از اهمیت و میزان ضرورت حضور در مراکز اهدای خون بر روی پرتال سازمان انتقال خون ایران قرارگرفت.

این نقشه که هر شبانه روز یکبار به روز رسانی می شود با هدف اطلاع رسانی به عموم مردم طراحی شده است و حامل سه پیام مختلف بر اساس رنگ بندی قرمز، زرد و سبز است. رنگ بندی‌های هر استان در این نقشه بر اساس میزان ذخایر خون موجود در مراکز انتقال خون تعریف شده است. بسیاری از متغیرها مانند آب و هوا، تعطیلات، حوادث غیرمترقبه (زلزله، سیل و ...) می‌توانند موجودی خون هر استان را تحت تأثیر قرار دهند.

رنگ قرمز در این نقشه حامل پیام «اقدام فوری برای اهدای خون» است و بدین معنا است که ذخایر خون استان کاهش یافته است و ضروری است داوطلبان اهدای خون با هدف جبران این ذخایر و افزایش میزان موجودی در اولین فرصت به نزدیک ترین مرکز اهدای خون استان مراجعه و خون اهدا کنند.

استان هایی که در شرایط مناسبت تری از ذخایر خون قرار داشته باشند در این نقشه به رنگ زرد به تصویر کشیده می شوند و این رنگ حامل پیام « اقدام به اهدای خون حداکثر تا ۱۴ روز آینده » است.اگرچه رنگ زرد بر «اهدای فوری خون» تاکید ندارد؛ اما از داوطلب های اهدای خون درخواست می شود که نهایتا در بازه زمانی ۱۴ روزه جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون استان خود مراجعه کنند و با هدف کمک به بیماران، خون اهدا کنند.رنگ زرد وضعیت شکننده ای از ذخایر خون را به تصویر می کشد که در صورت حضور اهداکنندگان خون پایدار و سبز می شود.

در نقشه وضعیت ذخایر خون، رنگ سبز حامل پیام « اهدای مستمر خون » است. سقف اهدای مستمر خون برای آقایان ۴ بار و برای خانم ها ۳ بار در سال است.تامین پایدار ذخایر خون در مراکز انتقال خون سراسر کشور تنها با اهدای مستمر خون ممکن است و سازمان انتقال خون همواره مردم را به اهدای مستمر توصیه می کند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران گفتنی است خون در کشور در قالب شبکه خون رسانی ملی توزیع می شود.چنانچه استانی با کمبود ذخایر مواجه شود خون مورد نیاز را از استان‌هایی که ذخایر خون بیشتری دارند دریافت خواهد کرد؛ بنابراین هیچ کدام از استان های کشور با کمبود خون مواجه نمی شوند.این نقشه تنها وضعیت ذخایر گلبول قرمز را نشان می دهد و بیانگر ذخایر فرآورده پلاکت خون که طول عمر آن در خارج از بدن تنها ۳ تا ۵ روز است، نیست.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید