ایران بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ و در مدت ۵ سال، ۱۳۹۳ میلیون دلار فرش دستباف به جهان صادر کرده است.

صادرات فرش ایران در ۵ سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یافته

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، صادرات فرش دستباف ایران در سال ۱۳۹۹ از نظر فعالان و دست اندرکاران، یکی از ضعیف‌ترین سال‌ها در صادرات فرش ایران بعد از انقلاب را تجربه کرد، به طوری که در ۹ ماه ابتدای سال ۱۳۹۹ ارزش صادرات فرش ایران فقط ۵۲ میلیون دلار بوده است.

کاهش میزان صادرات فرش ایران در سال ۱۳۹۹ در حالی است که به گفته حامد چمن رخ عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با توجه به افزایش قیمت ارز باید صادرات فرش دستباف در این سال  به ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسید. 

وی یکی از علل اصلی کاهش صادرات فرش دستباف در سال‌های اخیر را علاوه بر فشارهای خارجی ناشی از تحریم‌ها وضع قوانین دست و پاگیر مخل صادرات از جمله الزام به رفع تعهد ارزی صادرکنندگان فرش دستباف عنوان می‌کند. 

بررسی صادرات فرش دستباف ایران طی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که میزان صادرات فرش دستباف ایران در مدت ۵ سال بیش از ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است، به طوری که صادرات فرش دستباف کشورمان از ۲۹۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ به ۷۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است. 

البته در سال ۲۱۰۷ صادرات فرش کشورمان از وضعیت خوبی برخوردار بوده است و در این سال ارزش صادرات فرش دستباف کشورمان ۴۲۴.۵ میلیون دلار بوده که براین اساس میزان صادرات ما در این سال از کشورهای هند، پاکستان و  مصر پیشی گرفته است. 

در سال ۲۰۱۷ ارزش صادرات فرش دستباف هند ۳۸۴.۴ میلیون دلار، ارزش صادرات فرش دستباف پاکستان به جهان ۶۹.۵ میلیون دلار و ارزش صادرات فرش دستباف مصر به جهان نیز ۲۹۴.۳ میلیون دلار بوده است. 

صادرات فرش ایران در ۵ سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یافته

مقایسه صادرات فرش دستباف ایران و کشورهای رقیب طی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ (واحد سنجش میلیون دلار)

مجموع صادرات فرش ایران از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ برابر با ۱۳۹۳.۲ میلیون دلار، هند ۱۷۵۰ میلیون دلار، پاکستان ۳۷۹.۶ میلیون دلار و مصر ۱۴۵۵.۷ میلیون دلار بوده، بنابراین طی این سال ها  ایران در صادرات فرش در مقام سوم بعد هند و مصر قرار گرفته است.

بیش از یک میلیارد دلار صادرات فرش دستباف در سال ۲۰۱۹ در مبادلات جهانی صورت گرفته است و هر ساله بیش از ۹۵ کشور در تعرفه ۵۷۰۱ (فرش دستباف اعم از پشمی، ابریشمی و گبه) تجارت دارند که از میان آن ها فقط ۸ کشور ایران، هند، پاکستان، نپال، ترکیه، چین، افغانستان و مصر  هم تولید و هم صادرات دارند.

در سال ۲۰۱۹ ایران بین ۷ کشور عمده صادرکننده فرش دستباف در رتبه سوم بعد از هند و مصر قرار داشته و کشورهای دیگر مانند نپال، پاکستان، ترکیه و چین به ترتیب در رتبه چهارم تا هفتم صادرات این محصول قرار داشته‌اند. 

در سال ۲۰۱۹ هند ۳۱.۷ درصد صادرات فرش دستباف را به خود اختصاص داد و مصر ۱۸.۲ درصد و ایران در این سال سهم ۷.۹ درصدی از صادرات فرش دستباف به جهان را از آن خود کرد. 

چین در این سال فقط ۳.۸ درصد از کل صادرات فرش دستباف جهان را به خود اختصاص داد. 

صادرات فرش ایران در ۵ سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یافته

سهم صادرات فرش دستباف ایران و کشورهای رقیب در سال ۲۰۱۹ از صادرات جهانی (واحد سنجش: درصد)

در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ صادرات فرش دستباف ایران به لحاظ وزنی ۲۷۶۴.۹ تن و در مدت مشابه سال ۱۳۹۸ صادرات فرش دستباف ایران ۲۳۶۶.۲ تن بوده که مقایسه این ارقام نشان می‌دهد، صادرات فرش دستباف در ۹ ماهه ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۶.۴ درصد رشد داشته است. 

صادرات فرش ایران در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ به لحاظ ارزشی ۵۲.۴ میلیون دلار و در مدت مشابه سال ۱۳۹۸ نیز ۵۵.۱ میلیون دلار بوده که مقایسه این ارقام نشان می دهد صادرات فرش دستباف در سال ۱۳۹۹ در ۹ ماهه نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ به میزان ۴.۹ میلیون دلار کاهش داشته است. 

صادرات فرش ایران در ۵ سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یافته

میزان تولید فرش دستباف تا پایان دی ماه ۱۳۹۹ براساس نوع تولید ۱۸۶۹۴۰۳ مترمربع بوده است که از این میزان ۴۲ درصد را فرش تجاری تشکیل می‌دهد. 

صادرات فرش ایران در ۵ سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یافته

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید