رییس دولت های نهم و دهم در مصاحبه ای با روزنامه ریپوبلیکا گفت: احتمالا رهبران جنبش سبز به زودی آزاد می شوند.

احمدی‌نژاد: موسوی و کروبی آزاد می‌شوند/ از وی پی ان استفاده می‌کنم

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، محمود احمدی نژاد بنای سکوت و آرام گرفتن ندارد، او این روزها فعال تر از قبل به سفر استانی می رود و رسانه های مختلف را میزبانی می کند تا به سوالات آنها پاسخ دهد. او در جدیدترین گفتگوی رسانه ای به مباحثی پیرامون گفتگوی ایران و اسرائیل، رابطه ایران و آمریکا، انتخابات 1400 و ...پرداخته است.

بخشی از مصاحبه محمود احمدی نژاد رییس دولت نهم و دهم با روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا را به نقل از دولت بهار می خوانید:

* شما در دولت خودتان لحن تندی نسبت به آمریکا داشتید. پس از انتخاب جوبایدن به ریاست جمهوری آمریکا، شما در ماه ژانویه نامه‌ای را خطاب به وی نوشتید. سئوال این است که موضع شما نسبت به آمریکا چه تغییری کرده و حضور جوبایدن در کاخ سفید برای شما چه معنا و مفهومی دارد؟

من به همه رؤسای جمهور آمریکا، از آقای بوش گرفته تا جو بایدن، نامه‌هایی را نوشته‌ام. من معتقدم که مشکلات جهان ناشی از اقدامات هیأت حاکمه پشت صحنه آمریکاست. من در نامه‌هایم به رؤسای جمهور آمریکا تأکید کرده‌ام که باید رفتار هیأت حاکمه پشت صحنه آمریکا کنترل کنند. شما می‌توانید به این نامه‌ها مراجعه کنید و ببینید که آیا تغییر لحنی در آنها وجود دارد؟

* آیا ورود جوبایدن به کاخ سفید هیچ تفاوتی برای ایران ایجاد نمی‌کند؟

من بارها گفته‌ام که سیاست خارجی آمریکا را نه رؤسای جمهور این کشور، بلکه همان هیأت حاکمه پشت صحنه تعیین می‌کند. رؤسای جمهور اگر می‌خواهند مؤثر باشند باید آن هیأت را کنترل کنند.

* گفتگوی آمریکا و ایران در مورد توافق هسته‌ای متوقف شده است. آمریکا از تهران می‌خواهد که به تعهدات خود عمل کند و ایران نیز می‌خواهد تحریم‌ها برداشته شود. آیا فکر می‌کنید انجام مذاکرات جدید، امکانپذیر و ضروری است؟

در مناسبات بین‌المللی اصل بر گفت‌وگوست اما این گفت‌وگو باید در شرایط عدالت و احترام انجام شود. نمی‌دانم که آیا شما متن توافقنامه برجام را مطالعه کرده‌اید یا خیر؟

* بله من خوانده‌ام اما من یک سیاستمدار نیستم.

 من به این سبب از شما پرسیدم که می‌خواهم در پاسخ به سؤال‌تان، به متن برجام اشاره کنم. شما می‌دانید که در هر موافقتنامه‌ای یک فصلی برای رفع اختلافات وجود دارد که در آنجا باید شرایط قانونی و حقوق بین‌الملل حاکم باشد تا بتواند مشکل را حل کند. در توافق هسته‌ای مشخص شده است که در صورت بروز اختلافات، هیأتی مرکب از ایران و شش کشور دیگر به مسأله مورد اختلاف رسیدگی می‌کند، یعنی ایران یک رأی و طرف مقابل شش رأی دارند. کاملاً روشن است که این رویه، مشکل را حل نمی‌کند. موضوع دیگر توازن بین حقوق و تعهّدات است. تعهّدات ایران تقریبا صد در صد و حقوقش نزدیک به صفر است. در چنین وضعیتی مشکل حل نمی‌شود زیرا در واقع اصول قانونی و حقوق بین‌الملل رعایت نشده است. همه مشکلات باید از طریق گفتگو و در بستری از عدالت و احترام برای هر دو طرف حل شود.

* برداشت من از صحبت‌های شما این است که شما برای گفت‌وگو آمادگی دارید ولی نه درباره برجام بلکه در باره یک توافق دیگر.

من از شما می‌پرسم که چرا برجام دچار مشکل شد؟

*همانطور که گفتم من یک سیاستمدار نیستم و من نمی‌توانم تحلیل درستی از موضوع داشته باشم لذا از شما سؤال کردم.

 شما که باید از روند تحوّلات اطلاع داشته باشید.‌ همین قرارداد ناقص را هم آقای ترامپ یکطرفه کنار گذاشت. حالا چه کسی باید اوضاع را اصلاح کند؟

* فکر می‌کنم که منظور شما آمریکاست.

هرطور که مایل هستید می‌توانید برداشت کنید.

*طی یک سال گذشته تغییرات سیاسی زیادی در منطقه به وجود آمده است. توافقنامه‌های موسوم به ابراهیم فصل جدیدی را برای گفت‌وگو و همکاری بین اسرائیل و کشورهای عربی را فراهم کرده است. آیا زمان آن فرانرسیده است که ایران و اسرائیل با هم گفت‌وگو کنند؟

آیا تصور می کنید که مسأله فلسطین، با این توافق حل شود؟ مسأله فلسطین مسأله ملّتی است که سرزمینش اشغال شده است و اکثر مردم آن نیز آواره شده‌اند و از حقوق خود برای تعیین سرنوشت و حاکمیت محروم شده‌اند. مسأله فلسطین اینهاست. مشکل فلسطین که عدم ارتباط بین بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی نبوده است که با برقراری آن حل شود. قبل از اینها بیش از صد کشور جهان و حتی کشورهای صاحب حق وتو با اسرائیل رابطه داشتند امّا مسأله فلسطین حل نشد. این مسأله باید در داخل سرزمین فلسطین حل شود و حقوق قانونی و انسانی مردم فلسطین تأمین شود.

*نظرات شما کاملا شفّاف است امّا می‌خواستم بدانم که آیا الان می‌تواند زمان مناسبی برای انجام گفت‌وگو میان ایران با اسرائیل باشد؟

 من هم پاسخ شما را دادم.

*یک جمله معروفی منتسب به شما وجود دارد که گفته‌اید اسرائیل باید از روی نقشه روزگار محو شود، آیا شما هنوز در چنین فکری هستید؟

من معتقدم که اشغالگری و تجاوز به حقوق انسان‌ها باید حتماً از روی کره زمین برچیده شود. فکر می کنم که پاسخ من به اندازه کافی گویا هست و همه اینها باید توسط مردم اتفاق بیفتد.

* بیشتر از یک سال از ترور ژنرال سلیمانی‌، شخصیتی که در ایران بسیار مورد احترام است، می‌گذرد. ترور وی چه عواقبی برای ایران به همراه داشت؟

ترور یکی از زشت‌ترین کارهایی است که انسان‌ها می‌توانند مرتکب شوند! در همه فرهنگ‌ها و قواعد بین‌المللی تروریسم محکوم شده است و من فکر نمی‌کنم که تروریسم بتواند مشکلی را حل کند.

*در ماه ژوئن انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار می شود. تنها دو نامزد فعلی عضو پاسداران هستند. آیا یک رئیس جمهور نظامی مورد نیاز ایران است؟

هنوز زمان انتخابات نرسیده است ، در صورت لزوم در زمان مناسب برخی از مسائل را مطرح می‌کنم.

* آیا شما فکر می‌کنید یک رئیس‌جمهور نظامی برای ایران مفید و مناسب خواهد بود؟

من به موقع در مورد انتخابات ریاست جمهوری صحبت خواهم کرد.

*آقای احمدی‌نژاد این یک مصاحبه است و اگر شما پاسخ ندهید جلو رفتن سخت می‌شود.

یعنی شما طراحی کرده‌اید و قدم به قدم می‌خواهید من در داخل پازلی که مدّ نظر شماست حرکت کنم؟ زمانی که من بخواهم در این زمینه صحبت کنم حتما به شما اطّلاع خواهم داد و با شما هم گفت‌وگو خواهم کرد.

* بله روشن است که شما مایل نیستید به این سؤال پاسخ دهید. نظر سنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد که شما به صورت مستمر و ادامه‌دار از حمایت عمومی برخوردار هستید. آیا تصمیم و برنامه‌ای کاربردی برای شرکت در انتخابات طراحی کرده‌اید؟ و آیا نگران نیستید که شورای نگهبان شما را همانند انتخابات ۴ سال پیش رد صلاحیت کند؟

 اگر باعث ناراحتی شما نمی‌شود، به پاسخ سؤال قبل مراجعه کنید.

* فکر می‌کنید که چه نوع اصلاحاتی از نظر اقتصادی در ایران باید انجام شود تا از وضع موجود خارج شویم؟

من معتقدم که همه جهان نیازمند اصلاحات سیاسی و اقتصادی است. آمریکا، ایتالیا، فرانسه و .. امّا ما در ایران یک انقلاب بزرگ داشتیم. ما حتماً باید کارهای بزرگی را انجام بدهیم برای اینکه ملّت ایران حرکت کرد تا زندگی جدیدی را برای خودش بسازد و به دیگران هم آن را پیشنهاد بدهد. ما نیازمند اصلاحات اساسی در سیاست های داخلی و خارجی هستیم. البته از نظر من هر دوی اینها یکی است. سیاست داخلی و خارجی نمی‌تواند تفاوتی داشته باشد. زیرا اینها به انسان‌ها بر می‌گردد و انسان‌ها همه جا محترم هستند و همه حق دارند از عدالت و احترام برخوردار باشند. امیدوارم به زودی در جهان و از جمله ایران اتفاق بیفتد.

* آیا ایران به اصلاحات فوری اقتصادی نیاز دارد؟

 بله ما نیازمند بازنگری فوری در نقش دولت و مردم در اقتصاد، توزیع ثروت طبیعی و فرصت‌ها بین مردم، اندازه دولت و حدّ دخالت دولت در اقتصاد هستیم. من فکر می‌کنم که نقش مردم در اقتصاد باید بسیار تقویت شود.

*ده سال است که موسوی و کروبی از رهبران مخالف حکومت در حصر خانگی به سر می‌برند، آیا شما از آزادی آنها حمایت می‌کنید؟

 من از همان ابتدا نظرم را با صراحت اعلام کردم. من مخالف حصر خانگی هر شخص در هر نقطه‌ای از جهان هستم.

*موسوی و کروبی همه مردم جهان نیستند، آنها دو سیاستمدار هستند. آیا به کسانی می‌پیوندید که خواستار آزادی آنها هستند؟

 فکر می‌کنم احتمال آزاد شدن آنها وجود دارد.

* شما در توئیتر فالوئرهای زیادی را به خودتان اختصاص داده‌اید اما توئیتر در زمان شما در ایران فیلتر شد .سؤالم این است که آیا شما برای اتّصال به توئیتر از وی پی ان استفاده می‌کنید؟

 در ایران برخی از افراد، رسانه‌های اجتماعی را سانسور می‌کنند، اینها همان کسانی هستند که بعداً اقدام به فروش وی پی ان می‌کنند تا هزینه‌های دسترسی را افزایش دهند ، این چیزی است که من با آن موافق نیستم. من با محدودیت در زندگی مردم هیچ‌وقت موافق نبوده و نیستم.

* شما نگفتید که از کدام وی پی ان استفاده می‌کنید؟

 چرا باید چنین چیزی برای شما مهم باشد؟ هزاران مورد وی پی ان وجود دارد ، من یکی از آنها را استفاده می کنم.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید