به نظر می‌رسد افزایش قیمت دوباره را بیش از افزایش هزینه تولید و عدم حمایت دولتی، باید به پای انحصار و مزه شیرین افزایش قیمت دفعه پیش نوشت. فیلیمو و نماوا حالا که جای پای خود را سفت و مخاطب خود را قطعی می‌دانند در غیبت نهاد نظارتی هر کاری که دلشان بخواهد می‌کنند.

افزایش دوباره هزینه اشتراک نماوا و فیلیمو؛ زورگیری و زورگویی در روز روشن!

سلام نو – سرویس فرهنگ و هنر: در حالی که در اسفند ماه گذشته هزینه اشتراک نماوا و فیلیمو به عنوان دو VOD اصلی بازار افزایشی نزدیک به ۲.۵ برابر داشت، چند روز پیش و با فاصله کمتر از یک ماه بار دیگر هزینه اشتراک هر دو سرویس افزایشی تقریباً ۱۰۰ درصدی داشته که با اعتراض کاربران و کارشناسان روبه‌رو شده است.

در اسفند گذشته این دو VOD مبلغ اشتراک ماهیانه خود را از متوسط ۲۵ هزار تومان به ۵۹ هزار تومان افزایش دادند. همان زمان این افزایش قیمت اعتراضات بسیاری را در پی داشت.

سید غلام‌رضا موسوی، رئیس انجمن تهیه‌کنندگان مستقل از جمله معترضین به این مسئله همان زمان گفت که بر اساس رویه موجود در دنیا، هزینه اشتراک ماهانه این پلتفرم‌ها به اندازه بلیت سینما در هر کشوری است و در شرایطی که قیمت بلیت سینماها در ایران افزایشی نداشته، دلیلی برای تغییر قیمت آنها وجود ندارد.

او در گفت‌وگویی که با تجارت نیوز داشت با اشاره به سابقه قیمت این دو پلتفرم گفت: این پلتفرم‌ها، کار خود را بر اساس همین اصل آغاز کردند و هزینه اشتراک آنها اندکی بالاتر از قیمت بلیت سینما بود. اما اکنون در شرایطی که بلیت سینما هیچ تغییری نکرده است به یکباره هزینه اشتراک خود را به بیش از دو و نیم برابر قیمت بلیت افرایش داده‌اند.

آن زمان مشترکان این پلتفرم‌ها با وجود نارضایتی از این مسئله تقریباً مسئله افزایش قیمت را پذیرفتند. کیفیت سریال‌های جدید این دو پلتفرم از جمله هیولا، قورباغه و می‌خواهم زنده بمانم در کنار عادت مخاطب به استفاده از این دو پلتفرم به خصوص برای کودکان باعث شد تا به هر شکل این افزایش قیمت پذیرفته شود، به ویژه وقتی حتی کالایی مثل موز و خیار هم افزایش قیمت داشتند.

با این همه افزایش قیمت دوباره در سال جدید چیزی نیست که مخاطبان به سادگی بتوانند آن را بپذیرند. فیلیمو و نماوا در حالی هزینه اشتراک خود را نزدیک به ۱۰۰ درصد افزایش دادند که در یک ماه گذشته هیچ رخداد اقتصادی خاصی در کشور اتفاق رخ نداده و از بازار موز تا موبایل همه و همه در آرامش بودند.

فیلیمو در بیانیه‌ای که به این مناسبت صادر کرده است گفته که این پلتفرم "در مسیر ارائه خدمات خود از هیچ بودجه دولتی و حمایتی برخوردار نیست" و " برای تولید بیشتر و باکیفیت‌تر و نظر به افزایش قابل توجه هزینه‌های تولید، چاره‌ای جز افزایش قیمت اشتراک" ندارد.

فیلیمو در حالی چنین بیانیه‌ای صادر می‌کند که پیش از این یک بار در انتهای سال گذشته هزینه اشتراک را افزایش داده است و اسفند تا امروز اتفاقی نیفتاده که باعث افزایش هزینه تولید شود و می‌شد افزایش قیمت فعلی را به یک باره در همان زمان لحاظ کرد.

به نظر می‌رسد افزایش قیمت دوباره را بیش از افزایش هزینه تولید و عدم حمایت دولتی، باید به پای انحصار و مزه شیرین افزایش قیمت دفعه پیش نوشت. فیلیمو و نماوا حالا که جای پای خود را سفت و مخاطب خود را قطعی می‌دانند در غیبت نهاد نظارتی هر کاری که دلشان بخواهد می‌کنند و دست آخر آن کار را نیز به پای تولید باکیفیت‌تر برای مشتری می‌نویسند.

پلتفرم‌های ایرانی در حالی چنین هزینه گزافی را از مشتری خود می‌گیرند که میزان و کیفیت تولیداتشان با نمونه‌های خارجی خود مثل نتفلیکس قابل مقایسه نیست، هزینه‌ای بابت کپی‌رایت سریال‌ها و فیلم‌های خارجی نمی‌دهند و برخلاف نمونه‌های خارجی از تبلیغات ریز و درشت بهره می‌برند.

در نمونه‌های خارجی یا سرویس دهنده اساساً تبلیغی ندارد (نتفلیکس، دیزنی پلاس) یا انواع عضویت با تبلیغ و بی‌تبلیغ دارد (هالو و اچ‌بی‌او مکس) که در عضویت با تبلیغ شما مبلغ کمتری را برای عضویت می‌پردازید. با این شرایط باید دید وضعیت مخاطبان با VOD‌ها چه می‌شود. تنها جست‌وجویی در اینترنت نشان می‌دهد که اشتراک یک ساله مشهورترین سرویس‌های خارجی از طریق واسطه‌های داخلی ارزان‌تر از اشتراک نماوا و فیلیمو تمام می‌شود و مخاطب تنها با کمی تلاش به محتوایی بارها بهتر دسترسی خواهد داشت.

در آخر اما یک سوال باقی می‌ماند و آن این است که نهاد نظارتی کجاست؟ ساترا، وزارت ارشاد، مجلس یا هر نهاد دیگری که مسئولیت نظارت بر این سرویس دهنده‌ها را دارند امروز کجا است؟ چطور بر روی پخش و عدم پخش تک برنامه علی کریمی نظارت می‌شود، اما بر این زورگیری‌ها و زورگویی‌های در روز روشن هیچ نظارتی نمی‌شود و هیچ کس این دو غول بی‌شاخ و دم را رام نمی‌کند؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید