آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: آمریکا به دنبال توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر با ایران است و کاخ سفید آماده مذاکره با اعضای برجام و ایران است.

وزیر خارجه آمریکا: توپ در زمین ایران است

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، آنتونی بلینکن که برای شرکت در اجلاس اعضای پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل به سر می‌برد روز چهارشنبه در نشستی خبری ادعا کرد که آمریکا در زمینه برجام «کاملا روشن ساخته که راه دیپلماسی باز است.»

وی با اشاره به پیشنهاد اتحادیه اروپا در خصوص برگزاری جلسه اعضای برجام با آمریکا مدعی شد: ما به آن جواب مثبت دادیم اما ایران تا به امروز انتخاب کرده است که تعامل نکند. وزیر خارجه آمریکا با بیان این مطلب اینگونه نتیجه گیری کرد که توپ در زمین ایران است و« باید ببینیم که آیا آنها می‌خواهند راه دیپلماسی را در پیش گرفته و به پایبندی به توافق بازگردند یا خیر»

بلینکن تکرار کرد که آمریکا به دنبال توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر با ایران است تا به سایر موضوعات از جمله برنامه موشکی و آنچه او رفتارهای بی ثبات کننده ایران در خاورمیانه خواند بپردازد.

او در حالی توپ را در زمین ایران دانسته و از پاسخ منفی ایران به مذاکرات برجامی سخن می‌گوید که جمهوری اسلامی به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها تاکید کرده است درصورتی که آمریکا همه تحریم های ضدایرانی را لغو کند، تهران نیز بلافاصله به تعهدات برجامی خود باز می گردد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشور پیشتر درباره مذاکرات اعضای برجام با آمریکا گفته بود: زمانی که طرف های مقابل به اجرای تعهدات کامل خود بازگشتند آنگاه مذاکراتی خواهد بود که این مذاکرات برای  تغییر این توافق و افزودن بندها و موارد اضافی به آن نخواهد بود چون درباره همه چیز از جمله جدول های زمانی، مسائل منطقه ای، مسائل موشکی قبلا بطور مفصل بررسی شده و به آن پرداخته شده است.

وی خاطر نشان کرد: ما قصدی برای بحث وبررسی در این خصوص نداریم اما می خواهیم در این باره صحبت شود که چگونه می توان تضمین کرد که اقدامات قبلی آمریکا دوباره تکرار نشود. طرف مقابل باید در این زمینه به اطمینان بدهد.

در همین پیوند حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز چندی پیش در گفت‌وگو با نخست وزیر انگلستان تاکید کرد: دولت آمریکا در حالی مدعی علاقمندی به بازگشت و اجرای برجام است که تاکنون هیچ اقدام عملی در این عرصه نداشته و این درحالی است که  آنها با مذاکره خارج نشدند که برگشت‌شان مستلزم مذاکره باشد.

وی با بیان اینکه "ایران نمی‌تواند و نباید تنها طرف پرداخت‌کننده هزینه برای حفظ برجام باشد"، اظهارداشت: تمامی اقداماتی که ایران تاکنون انجام داده است در چارچوب برجام و برای اعاده توازن به آن و با هدف حفظ توافق بوده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید