تعدادی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، دانمارک، سوئد و لیتوانی سفرای چین را احضار کردند.

سفرای چین در کشورهای اروپایی احضار شدند

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از هلند در شب گذشته، آلمان، فرانسه، دانمارک، سوئد و لیتوانی به تحریم مقامات اروپایی واکنش نشان دادند و روز چهارشنبه ایتالیا سفیر چین در رم را احضار کرد.

چین با این اقدام به تحریم های اتحادیه اروپا به اتهام سرکوب اقلیت مسلمان اویغور در استان سین‌کیانگ پاسخ داده است.

در واکنشی متقابل، چین نیز چندین سفیر اروپایی مستقر در پکن را احضار کرد.

میگوئل برگر، وزیر امور خارجه آلمان، به "وو کن" سفیر چین در این کشور گفت: "این تحریم ها فشار غیرضروری بر روابط بین اتحادیه اروپا و چین وارد می کند و باید بلافاصله لغو شوند".

سوفی ویلمس، رئیس دستگاه دیپلماسی بلژیک، قاطعانه تحریم‌هایی را که در پاسخ به اقدامات "دفاع از حقوق بشر" اتخاذ شده است را محکوم کرد.

غربی‌ها با تکیه بر ادعای موسسات آمریکایی و استرالیایی، چین را متهم می کنند که صدها هزار مسلمان اویغور را تحت تعقیب قرار داده و "عقیم سازی و کار اجباری را به آنها تحمیل کرده است".

چین که قاطعانه این اتهامات را رد می‌کند، به نوبه خود ۱۰ تن از شخصیت‌های اروپایی را مورد هدف قرار داده‌ است که در میان آنها، آدریان زنتز، محقق آلمانی، ساموئل کوگولاتی، نماینده بلژیکی، رافائل گلوکسمان، نماینده فرانسه در اتحادیه اروپا، و دوویل ساکالین، نماینده پارلمان لیتوانی را به "نشر اکاذیب" درباره وضعیت اویغورها متهم کرده است.

پکن بنیاد "اتحاد دموکراسی‌ها" که توسط آندرس راسموسن، نخست وزیر سابق دانمارک و دبیرکل ائتلاف ناتو، تاسیس شده و همچنین "بیورن یوردین" محقق سوئدی را هدف تحریم‌های خود قرار داده است.

وزیر امور خارجه دانمارک، در واکنش به این تحریم‌ها اظهار کرد: "زمانی که پکن شخصیت‌ها و موسسات را تنها به دلیل انتقاد از چین تحریم می‌کند، این دقیقا حمله آشکار علیه آزادی بیان است".

آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد نیز تحریم‌های چین را غیر قابل قبول توصیف کرد و از حمایت بی دریغ کشورش از حقوق بشر خبر داد.

بارزترین انتقاد در پاریس رخ داد، جایی که وزارت امور خارجه به تندی به سخنرانی لو شای، سفیر چین در فرانسه، پرداخت و وی را به "توهین ، فحاشی و تهدید" علیه یک محقق و نمایندگان پارلمان فرانسه متهم کرد.

سفارت چین در روزهای اخیر با بیان الفاظی همچون "اراذل کوچک"، "کفتار دیوانه"، "ترول ایدئولوژیک"، علیه آنتوان بونداز، متخصص آسیا در بنیاد تحقیقات استراتژیک (FRS) استفاده کرده و او را به داشتن مواضع "ضدچینی" را متهم کرده است.

لو شای همچنین تاکید کرد که قاطعانه با طرح بازدید نمایندگان پارلمان فرانسه از تایوان مخالف است و از آنها خواست، اگر سفر خود را با وجود همه چیز ادامه دهند، "از هر نوع تماس رسمی" با مقامات محلی خودداری کنند.

جمهوری خلق چین، تایوان را که یکی از استان‌های خود می داند، همه سفرهای مقامات غربی به این جزیره را محکوم و تهدید می کند در صورت اعلام استقلال رسمی توسط تایوان، از زور استفاده خواهد کرد.

وزارت خارجه فرانسه در واکنش اظهار کرد: "این روش‌های قلدرمآبانه غیر قابل قبول هستند و از تمامی محدودیت‌های معمول یک سفارت عبور می‌کند".

از سفیر چین در پاریس خواسته شد تا اصل تفکیک قدرت‌ها را "دقیقاً رعایت کند" و "مانعی" برای توسعه روابط بین فرانسه و چین نباشد.

دیپلمات‌های چینی که در خارج از کشور مستقر هستند، به طور فزاینده‌ای از رسانه های اجتماعی برای دفاع، گاهی به شدت، از موقعیت دولت خود استفاده می کنند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید