سخنگوی وزارت خارجه چین با انتقاد از اقدامات منفی اخیر آمریکا علیه چین گفت: مشکلات پکن و واشنگتن تنها با یک گفت و گو حل نمی شود.

پکن: اعمال فشار آمریکا بر چین بی فایده است

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به سخنان و اقدامات منفی اخیر آمریکا علیه چین قبل از برگزاری گفت و گوی راهبردی دو کشور گفت: تلاش آمریکا برای اعمال فشار بر چین از طریق "دیپلماسی بلندگو" بیهوده و بی فایده است و انتظار هم نداریم مشکلات چین و آمریکا تنها با یک گفت و گو حل شود.

قبل از گفت و گوی راهبردی مقامات عالی رتبه چین و آمریکا، واشنگتن از سفرهای خود به ژاپن و کره جنوبی برای فشار بر پکن استفاده کرد و از گسترش تحریم ها علیه چین در مورد مسایل هنگ کنگ خبر داد.

«جائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز پنجشنبه خاطرنشان کرد: رفتار و اظهارات منفی آمریکا در آستانه برگزاری قریب الوقوع گفت و گوی راهبردی عالی رتبه بین مقامات دو کشور از حساسیت و معنای ویژه برخوردار است، در حالی که مشارکت پکن در این گفت و گوی راهبردی که از سوی واشنگتن پیشنهاد شده، نشان دهنده صداقت و نگرش سازنده چین نسبت به آغاز دوباره گفت و گو و مبادلات دو طرف و بهبود و توسعه روابط چین و ایالات متحده است.

وی افزود: چین در این گفت و گو مواضع و نگرانی خود را درباره موضوعات مربوط ابراز خواهد کرد، همه موضوعات قابل بحث روی میز است و چین هرگز در موضوعات مربوط به حاکمیت، امنیت و منافع اصلی سازش نخواهد کرد و عزم و اراده اش برای حفاظت از منافع اصلی خود تزلزل ناپذیر است.

جائو لی جیان تاکید کرد، این که آیا گفت و گو می تواند به نتایج مثبت برسد، به تلاش مشترک هر دو طرف بستگی دارد؛ آمریکا باید با همراهی با چین، صداقت و برخورد سازنده از خود نشان دهد.

سفر وزیر خارجه روسیه به چین

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه اعلام کرد: بنابه دعوت «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین، لاوروف وزیر خارجه روسیه در روز ۲۲ و ۲۳ ماه جاری از چین دیدار خواهد کرد.

جائو لی جیان اظهار داشت: چین و روسیه شرکای مشارکتی راهبردی همه جانبه هستند، از همین رو حفظ مبادلات نزدیک برای پیشبرد روابط دو جانبه دو کشور اهمیت دارد. امسال بیستمین سالگرد امضای "پیمان حسن همجواری و همکاری دوستانه چین و روسیه" و نقطه عطفی در تاریخ توسعه روابط دو کشور است.

وی با بیان اینکه "دو طرف باید با تقویت ارتباطات، پایه ای برای توسعه روابط دو جانبه در سال جاری فراهم کنند"، گفت که درجریان سفر وزیر امور خارجه روسیه به چین، وزیران دو کشور گفت و گو خواهند کرد.

جائو لی جیان افزود: دو طرف در مورد روابط دوجانبه و مبادلات مقامات بلندپایه در روزهای اخیر و مسایل بین المللی و منطقه ای مورد توجه مشترک تبادل نظر خواهند کرد.

وی گفت: اطمینان داریم این سفر گرایش مطلوب توسعه سطح بالای روابط چین و روسیه را بیشتر تحکیم خواهد کرد و همکاری های استراتژیک دو طرف در امور بین المللی را نزدیک تر می سازد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید