زمانی که تعداد گلبول‌های قرمز یا میزان هموگلوبین کاهش یابد باعث کم خونی بروز می‌کند، در این گزارش به معرفی و بررسی علائم و عوارض کم‌خونی و نحوه پیشگیری و درمان آن پرداخته‌ایم که در ادامه خواهید خواند.

علائم و عوارض کم‌خونی چیست؟ | نحوه پیشگیری و درمان بیماری کم‌خونی

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، عارضه کم خونی زمانی بروز می‌کند که خون فاقد هموگلوبین کافی است. هموگلوبین گلبول‌های قرمز خون در حمل اکسیژن از ریه‌ها به تمام اندام‌های بدن کمک می‌کند. در انواع کم خونی بافت‌های بدن به ویژه ماهیچه‌ها و مغز به دلیل کمبود اکسیژن آسیب می‌بینند و عوارض زیادی برای بدن خواهد داشت. مصرف برخی داروها، عارضه دارویی و رژیم غذایی ناسالم می‌تواند موجب کم خونی شود. در ادامه به بررسی علائم و علل کم خونی خواهیم پرداخت و روش‌های پیشگیری آن را خواهیم گفت.

دلایل کم خونی

۱- زمانی که تعداد گلبول‌های قرمز یا میزان هموگلوبین کاهش یابد باعث کم خونی بروز می‌کند. کاهش تولید گلبول‌های قرمز در مغز و استخوان که ارثی یا اکتسابی است که می‌تواند منجر به بیماری‌های حاد یا کم خونی و فقر آهن بشود.

۲- کاهش زمان عمر گلبول‌های قرمز نیز از دیگر دلایل کم خونی است. در این بیماری جدار گلبول قرمز دچار اشکال شده و زودتر از حد معمول از بین می‌رود که به این عارضه همولیز گفته می‌شود (یعنی در حالت عادی گلبول‌های قرمز باید ۱۲۰ روز عمر کنند تا از بین می‌روند ولی در افراد دچار همولیز این زمان کاهش پیدا می‌کند) و این عارضه که اتفاق می‌افتد فرد دچار کم خونی می‌شود.

۳- حالت سوم این است که مغز و استخوان سالم بوده و همولیز هم اتفاق نمی‌افتد اما دفع خون از بدن به دلیل وجود ضربه، تصادف و بریدگی وجود دارد و می‌تواند باعث بروز کم خونی شود.

افراد در معرض کم خونی

کسانی که جراحی دستگاه گوارشی داشتند.

کسانی که خونریزی معده و روده دارند.

کسانی که خونریزی مقعد و همورئید دارند.

افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ و مقعد

هر فرد بالای ۵۰ سال

کسانی که رژیم غذایی سالم ندارند یا رژیم شان تحت نظارت یک متخصص رژیم غذایی نیست.

زنان باردار

علائم کم خونی

۱- با توجه به کاهش هموگلوبین و کاهش اکسیژن در دسترس بافت‌ها، فرد در اثر فعالیت بدنی مثل ورزش یا پیاده روی و حتی فعالیت‌های روزانه در محل کار یا در خانه خیلی زود احساس نفس تنگی و یا حالات نفس نفس زدن می‌کند.

۲- رنگ پریدگی چهره، پوست و پشت پلک افراد یکی دیگر از علائم رایج کم خونی است. هموگلوبین در گلبول‌های قرمز باعث ایجاد رنگ قرمز است و کمبود آن باعث کمرنگی و رنگ پریدگی می‌شود.

۳- احساس خستگی مفرط یکی از رایج‌ترین علائم کمبود آهن است که بیش از نیمی از افراد دچار فقر آهن آن را تجربه کرده اند.

۴- سردرد و سرگیجه نیز می‌تواند یکی دیگر از علائم کم خونی باشد. علت بروز این حالت گشاد شدن عروق مغزی برای دسترسی به اکسیژن بیشتر است.

۵- در کمبود آهن و کمبود اکسیژن قلب باید کار بیشتری برای اکسیژن رسانی به بافت‌ها انجام دهد که نتیجه این حالت تپش زیاد، غیرعادی و قابل احساس قلب است.

۶- کمبود اکسیژن در پوست و مو منجر به تضعیف و آسیب دیدن آنها می‌شود.

۷- گاهی اوقات کمبود آهن منجر به التهاب، کم رنگی، تورم و یا نرمی بیش از حد زبان می‌شود.

۸- سوزش، خشکی و ایجاد ترک یا زخم در دهان از نشانه‌های دیگر کمبود آهن هستند.

۹- یکی از علت‌های ایجاد سندرم پاهای بیقرار (restless leg syndrome) کمبود آهن است. در سندرم پاهای بیقرار فرد در حال استراحت، مدام پاهای خود را حرکت می‌دهد.

۱۰- ناخن‌ها در کمبود آهن طولانی مدت به راحتی شکسته شده و یا به حالت قاشقی شکل خمیده می‌شوند. تغییر شکل ناخن در این وضعیت حاکی از کمبود آهن شدید و طولانی مدت است.

عوارض کم خونی

علائم و عوارض کم‌خونی چیست؟ | نحوه پیشگیری و درمان بیماری کم‌خونی

درمان و کنترل کم خونی

۱- اصلاح رژیم غذایی

دریافت ناکافی آهن به دلیل رژیم غذایی مورد استفاده‌ای که در آن آهن کمی وجود دارد، مانند بعضی از رژیم‌های گیاه خواری می‌تواند موجب کم خونی شود. بهتر است

مواد غذایی زیر را در رژیم خود بگنجانید.

بایدها نبایدها
گوشت گاو و گوسفند قهوه و چای
بوقلمون، مرغ و ماهی ذرت
سبزیجات سبز مثل اسفناج و بروکلی گندم، جو
دانه‌های کدو تنبل انواع دانه‌ها، آجیل و دانه برنج
توفو شیر، پنیر و ماست
زرده تخم‌مرغ

حبوبات

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید