آمریکا در حالی ایران را برای موشک هسته‌ای نداشته تحت فشار می‌گذارد که خود به صورت مداوم در حال توسعه برنامه هسته‌ای نظامی خود است و موشک‌های قدیمی‌اش را با موشک‌های جدید جایگزین می‌کند.

اسرائیل بمب اتمی دارد و انگلیس دنبال افزایش کلاهک‌های هسته‌ای است، اما ایران تهدید اتمی است!

سلام نو سرویس بین‌الملل: در حالی که آمریکا و اروپا سال‌ها است ایران را تهدید اتمی عنوان می‌کنند و به بهانه تلاش ایران برای رسیدن به بمب اتمی سخت‌ترین تحریم‌های ممکن را علیه ایران وضع کرده‌اند، اسرائیل به فعالیت‌های مبهم هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و بریتانیا به دنبال افزایش 40 درصد کلاهک‌های هسته‌ای خود است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز گذشته گفت که این کشور برای تضمین امنیت خود در فضای پر مخاطره بین‌المللی و تهدیدهای تکنولوژیکی جدید، تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را بیش از ۴۰ درصد افزایش می‌دهد. این در حالی است که پیش از این و در سال 2010 دولت بریتانیا متحد شده بود میزان کلاهک‌های هسته‌ای خود را در سال 2020 به 180 عدد برساند، اما با موضع جدید لندن تعداد کلاهک‌های هسته‌ای بریتانیا به 260 مورد می‌رسد.

بر اساس رویکرد جدید دولت بریتانیا تقویت قدرت هسته‌ای یک عامل بازدارنده مهم در تأمین امنیت این کشور و متحدان آن محسوب می‌شود. در بیانیه دولت بریتانیا گفته شده است که برخی از کشورها به شکل قابل ملاحظه‌ای قابلیت و تنوع سلاح‌های هسته‌ای خود را افزایش داده‌اند. ظاهراً بر همین اساس دولت بریتانیا برای حفظ توازن قوا رویکرد جدیدی را در حوزه هسته‌ای اتخاذ کرده است.

نکته جالب این است که بوریس جانسون هنگام اعلام سیاست‌های امنیتی و دفاعی جدید در جلسه پارلمان بریتانیا مدعی شد که لندن کماکان به پیمان‌های بین‌المللی برای کنترل و کاهش سلاح‌های هسته‌ای پایبند خواهد بود.

جانسون در حالی خبر از افزایش 40 درصد کلاهک‌های هسته‌ای بریتانیا داد که درست در همان روز نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای و منطقه‌ای ایران نیز ابراز نگرانی کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا، طی سخنانی در پارلمان بریتانیا گفت: ما از نفوذ ایران و رفتارهای مخرب آن در منطقه به شدت نگرانیم. ما همچنین از خطر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به شدت نگران هستیم.

وی با تأکید بر ضرورت پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود گفت: ایران نه فقط به خاطر امنیت منافع مردم منطقه، بلکه به خاطر منافع و امنیت مردم ایران باید به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد.

این سخنان با واکنش منفی محمدجواد ظریف روبه رو شد. وزیر امور خارجه ایران در حساب کاربری توییتر خود نوشت: بوریس جانسون با ریاکاری تمام می‌گوید «نگران تولید یک سلاح هسته‌ای واقعی توسط ایران است. در همان روز، او اعلام می‌کند که کشورش زرادخانه اتمی‌اش را گسترش می‌دهد. برخلاف انگلستان و متحدانش، ایران معتقد است که تسلیحات اتمی و تمام تسلیحات کشتارجمعی وحشیانه هستند و باید ریشه‌کن شوند.

هرچند سخنان جانسون آن‌چنان‌که ظریف می‌گوید ریاکارانه است، اما جدید یا تعجب‌برانگیز نیست. آمریکا در حالی ایران را برای موشک هسته‌ای نداشته تحت فشار می‌گذارد که خود به صورت مداوم در حال توسعه برنامه هسته‌ای نظامی خود است و موشک‌های قدیمی‌اش را با موشک‌های جدید جایگزین می‌کند. البته به جز آلمان تمام طرف‌های مقابل ایران در برجام سلاح هسته‌ای دارند و این مسئله خود نشان از استاندارد دو یا حتی چندگانه کشورها دارد.

حتی اگر بگوییم که معیار طرف‌های مقابل ایران خاورمیانه است باز هم دم خروس این کشورها بیرون می‌زند، چون بر اساس آخرین برآوردها رژیم صهیونیستی چیزی بین 100 تا 200 کلاهک هسته‌ای دارد که با کلاهک‌ها هسته‌ای کشوری در اندازه بریتانیا برابری می‌کند.

اسرائیل سال‌ها است که به عنوان یک قدرت اتمی شناخته می‌شود، هرچند مقامات این رژیم تاکنون در اختیار داشتن جنگ‌افزار هسته‌ای را تأیید یا تکذیب نکرده و در این رابطه «سیاست ابهام» را در پیش گرفته‌اند.

در چنین موقعیت‌هایی است که مشخص می‌شود مشکل کشورهای مشارکت‌کننده در برجام با ایران باید چیزی فراسوی مسئله هسته‌ای و حتی بمب هسته‌ای باشد وگرنه با اسرائیل، هند یا پاکستان هم به مشکل می‌خوردند. هند امروز یکی از مهم‌ترین شرکای آمریکا در برابر چین در کنار پاکستان به عنوان مرکز تروریست است. با این همه هیچ کدام به خاطر مسئله هسته‌ای تحت فشار قرار نگرفته‌اند.

درک این مسئله که مشکل طرف‌های مختلف با ایران چیزی فراسوی بمب اتم است نه تنها به شناخت ما از دوستان، رقبا و دشمنانمان کمک بیشتری می‌کند بلکه توانایی ما برای حل مسئله را بیشتر می‌کند. به طور خلاصه می‌توان مشکل کشورهای مختلف درگیر برجام با ایران را رفتار خلاف عرف بین‌الملل دانست.

حقوق بشر، حجاب، اعدام، مسئله هسته‌ای و تمام موارد دیگر بهانه‌ای است برای تحت فشار قرار دادن ایران تا مقامات کشور برای رفتار در چهارچوب عرف بین‌الملل و قواعد بازی مطلوب کشورهایی مثل روسیه، چین و آمریکا راضی شوند. اگر این مسئله حل شود، نه مسئله هسته‌ای و نه برد موشک‌های ایران مسئله چندان مهم و مشکلی نخواهد بود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید