قاسم میرزایی نیکو، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: اگر نتوانیم ۳۰میلیارد دلاری که در کشورهای مختلف طلب داریم برگردانیم و کالاهای اساسی، سرمایه‌ای و واسطه‌ای را برای چرخش اقتصاد تامین کنیم، بحراهایی خواهیم داشت.

تا وقتی که معضلات امروز جامعه مورد توجه قرار نگیرد، فرقی نمی‌کند چه کسی حاکم باشد / توقع مردم از جناح‌های سیاسی به انتها رسیده است

به گزارش سلام نو، روزنامه همدلی نوشت: قاسم میرزایی نیکو نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و از اعضای ارشد مجمع ایثارگران به مهم‌ترین رویدادهای سال ۱۴۰۰ اشاره کرده و گفت: «مهم‌ترین رویداد سال آینده در حوزه سیاست داخلی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا است.

با این حال مسائل مهمی نیز هستند که در سال آینده با آن‌ها دست به گریبان هستیم که مسئله شکاف دولت و ملت از جمله آن‌ها است. عملکرد برگزار کنندگان و نظارت‌کنندگان بر انتخابات می‌تواند در افزایش یا کاهش شکاف دولت ملت موثر باشد.» او ادامه داد:«امسال با بالاتر رفتن سطح مالیات‌ها، هزینه‌ها و نرخ خدمات برای مردم مشکلات زیادی به وجود آمد. مجلس شورای اسلامی برای تامین بودجه دولتی سعی کرد تا از طریق افزایش مالیات‌ها موضوع را حل کند، اما متاسفانه این بار سنگین به دوش مردم قرار گرفته است.»

ناهماهنگی بین دستگاهی

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به این‌که اگر در سال ۱۴۰۰ نیز شرایط اقتصادی رکودی باشد مشکلات زیادی خواهیم داشت. تصریح کرد:«متاسفانه به علت مجموعه ناهماهنگی‌هایی در سطح حکمرانی از جمله دولت، قوه قضائیه، مجلس، شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص و شورای نگهبان هنوز نتوانسته‌ایم مشکلات مردم را حل کنیم.»

میرزایی نیکو با تاکید بر این‌که مهم‌ترین مسئله ما در سال آتی با جمعیت بالای زیر خط فقر است، گفت:«کاهش فزاینده نرخ دستمزدها باعث ایجاد مشکلات برای مردم شده است. مسائلی است که این جمعیت زیر خط فقر را گسترده کرده ممکن است منجر به ناهنجاری‌ها و اتفاقاتی در سال آینده شود.»

او ادامه داد:«همه این مسائل به همدیگر مرتبط هستند و ارتباط نزدیکی با حوزه سیاست خارجی و برجام دارند. ارتباطات ما با کشورهای منطقه، اروپا و منازعاتی که با آمریکا داریم، تاثیر زیادی بر عرصه سیاست داخلی نیز گذاشته است.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت:«مشکلات سیاست خارجی ما موجب شده تا عرصه مسائل اقتصادی از جمله بورس و نرخ ارز تحت تاثیر قرار بگیرد. روابط ما با کشورهای حوزه خلیج فارس در منطقه اهمیت زیادی دارد.» میرزایی نیکو تصریج کرد:«اگر در مقابل معضلات چاره‌ای اندیشیده نشود، با بحران‌های خیلی خاصی مواجه خواهیم شد. در سال آینده اگر FATF تصویب نشود معاملات ما با دیگر کشورها، حمل پول و پرداخت پروژه‌های ارزی با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. اگر نتوانیم ۳۰میلیارد دلاری که در کشورهای مختلف طلب داریم برگردانیم و کالاهای اساسی، سرمایه‌ای و واسطه‌ای را برای چرخش اقتصاد تامین کنیم، بحراهایی خواهیم داشت.»

رقابت جناح‌ها

او با اشاره به رقابت بین دو جناح سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری گفت:«اکنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد که کدام یک از جناح‌های اصلاح‌طلب، ‌اصول‌گرا یا میانه‌رو در انتخابات پیروز می‌شود، اما هر کدام هم روی کار بیایند، نماینده منتخب با معضلات مهمی مواجه خواهد شد.»

میرزایی نیکو خاطرنشان کرد:«اما تاوقتی که معضلات امروز جامعه مورد توجه قرار نگیرد، فرقی نمی‌کند که چه کسی حاکم باشد. خواه آقای قالیباف رئیس جمهوری باشد، خواه آقای رئیسی یا آقای جهانگیری. به هر حال مشکلات به همین منوال ادامه خواهد داشت.» وی افزود:«مهم این است که دو گانه‌های حکمرانی هیچ اهمیتی ندارند، وقتی که در سیاستگذاری اجرایی و اقتصاد و مسائل فرهنگی دچار چندگانگی هستیم. تا وقتی این مسائل حل نشود، دچار مشکل خواهیم بود.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره مشارکت مردم و حقوق اجتماعی گفت: «وقتی ملت نتوانند انتخاب اصلح داشته باشند و مدام بین بد و بدتر انتخاب کنند، امید در بین مردم از بین می‌رود. در حال حاضر جناح ‌اصول‌گرا به این نتیجه رسیده که با حداقل رای در انتخابات پیروز شود. متاسفانه حتی توقع مردم هم از جناح‌های سیاسی به انتها رسیده است.»

او ادامه داد: «تا وقتی که در بحث اقتصادی نهادهای موازی وجود دارد، این نهادها با توجه به حجم پول و ثروت نقدینگی که دارند، به هر مسئله‌ای از جمله ارز، خودرو و ... ورود کند، هیچ دولتی توان مقابله با آن را ندارد. اگر در آینده نیز در بر همین پاشنه بچرخد و با همین خط و نشان کشیدن‌ها از سوی برخی نهادها مواجه باشیم. ااگر همچنان سایه نظارت استصوابی سخت‌تر از قبل بر انتخابات باشد، با کاهش زیاد مشارکت مردم در انتخابات رو به رو می‌شویم.»

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید