خبرگزاری رویترز بامداد چهارشنبه در گزارشی مدعی شد غنی‌سازی اورانیوم در سایت زیرزمینی نطنز با نوع دوم سانتریفیوژ پیشرفته IR-۴ توسط ایران آغاز شده است.

ایران غنی‎‌سازی اورانیوم را با دستگاه پیشرفته آغاز کرد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، خبرگزاری رویترز مدعی است که آغاز غنی سازی اورانیوم در سایت نظنز توسط ایران، توسط آژانس انرژی اتمی گزارش شده که یک نسخه از این گزارش توسط رویترز مورد مشاهده قرار گرفته است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش دوشنبه خود به کشورهای عضو گفت: در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۲۱ (۲۵ اسفند) آژانس تایید کرده که ایران گازدهی به آبشار ۱۷۴ سانتریفیوژهای IR-۴ را که پیشتر در سایت غنی سازی اورانیوم با گاز هگزا فلوراید اورانیوم (UF۶) نصب کرده بود را آغاز کرده است.

آژانس اتمی همچنین گزارش می دهد، ایران اعلام کرده است که اکنون قصد دارد آبشار دیگری از سانتریفیوژهای IR-۴ را در سایت غنی سازی اورانیوم (FEP) نصب کند اما نصب آن آبشار هنوز آغاز نشده است.

به نوشته رویترز، ایران پیش از این تعداد دستگاه های IR۲m را که بسیار کارآمدتر از دستگاه های IR-۱ نصب شده در سایت زیرزمینی هستند را افزایش داده بود.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

 ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، ایران با صدور بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

پنجم اسفند ماه امسال نیز ایران در راستای اجرای ماده ششم قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که در صورت لغو تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق، تدابیر جبرانی در برجام برگشت پذیر خواهد بود.

خبر آغاز فرآیند غنی سازی اورانیوم در سانتریفیوژهای پیشرفته نطنز در حالی منتشر می‌شود که رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که در نتیجه مذاکرات فشرده با ایران مقرر شد که برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده در پرونده اتمی ایران نشست‌ فنی در ایران برگزار شود.

وی ابراز امیدواری کرد که نتیجه این مذاکرات رضایت بخش باشد و تا پیش از برگزاری نشست آتی شورای حکام، مسائل حل شود. گروسی افزود که اعضای شورای حکام از توافق به دست آمده در این زمینه حمایت کرده‌اند.

وی عنوان کرد که در صدد است تا گزارش خود درباره ایران را در نشست بعدی در ماه ژوئن (خرداد) به شورای حکام آژانس ارائه دهد. این امکان به گفته او وجود دارد که با گفت‌وگو درباره موضوعات مورد نظر یا تحولات سیاسی به وضعیت بهتری با ایران برسیم.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید