اسماعیل گرامی مقدم با تأکید بر اینکه قانون با اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان رفتار برابری ندارد، افزود: ما تاکنون هر جلسه‌ای که خواستیم تشکیل بدهیم یا به اسم جبهه اصلاحات و اسم جلسه ایراد گرفتند یا به افراد حقیقی مدعو ایراد گرفتند و تقاضای عدم شرکت آن‌ها در جلسه را داشتند.

کسی با یک استعفا از رجل نظامی به رجل سیاسی تبدیل نمی‌شود / قانون با اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان رفتار برابری ندارد

 سلام نو سرویس سیاسی: در حالی که اصلاح‌طلبان هنوز حتی یک نامزد جدی، قطعی و محکم برای حضور در انتخابات ندارند، اصول‌گرایان چندین نامزد محکم و قطعی در سبد رأی خود دارند و به نظر می‌رسد تعداد این نامزدها روزبه‌روز بیشتر هم می‌شود.

به گزارش سلام نو، این وضعیت بار دیگر نشان داد آسودگی خاطر اصول‌گرایان تا چه اندازه بالاست و آن‌ها چقدر به تأیید صلاحیت نامزدهایشان باور دارند.

اسماعیل گرامی مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به وضعیت اصول‌گرایان می‌گوید: کسانی که باید به صحنه می‌آمدند، آمده‌اند و اگر کس دیگری هم به صحنه بیاید خارج از گزینه‌های چند سال اخیر اصول‌گرایان نخواهد بود. البته این موارد مسئله اصول‌گرایان نیست، چون در اردوگاه آنان ضریب اطمینان بالایی نسبت به حمایت قانون وجود دارد.

وی با اشاره به یک نمونه ادامه داد: بر اساس قانون اساسی کسانی صلاحیت حضور در انتخابات را دارند که از رجال سیاسی باشند. اگر قرار بود از رجال نظامی هم باشند قانون با کسی تعارف نداشت؛ بنابراین امروز کسی صرفاً به خاطر استعفا، از رجل نظامی تبدیل به رجل سیاسی نمی‌شود. این موارد خلاف قانون است ولی صورت می‌گیرد. اگر همین اتفاق درباره اصلاح‌طلبان رخ می‌داد تا به حال بارها با آن برخورد شده بود.

این فعال سیاسی با اشاره به دیگر امتیازات اصول‌گرایان بر اصلاح‌طلبان گفت: از سوی دیگر هر شخصیتی با هر سابقه سیاسی، نظامی و غیر حزبی می‌تواند در نهاد اجماع‌ساز یا هر جلسه سیاسی دیگر اصول‌گرا شرکت کند و خودش به راحتی تشکیل جلسه بدهد و کسی با اسم، شخصیت حقیقی و حقوقی آن‌ها کاری ندارد، اما اصلاح‌طلبان برای آب خوردن هم باید از نهادهای بالادستی مثل نهادهای امنیتی و وزارت کشور اجازه بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه قانون با اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان رفتار برابری ندارد، افزود: ما تاکنون هر جلسه‌ای که خواستیم تشکیل بدهیم یا به اسم جبهه اصلاحات و اسم جلسه ایراد گرفتند یا به افراد حقیقی مدعو ایراد گرفتند و تقاضای عدم شرکت آن‌ها در جلسه را داشتند.

گرامی مقدم با اشاره به تفاوتی که شورای نگهبان بین اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان قائل است گفت: اصول‌گرایان می‌دانند شورای نگهبان هر کسی که نامزد اصلی آن‌ها باشد را تأیید می‌کند، در حالی که شورای نگهبان نگرانی اصلی اصلاح‌طلبان است. نتیجه این مسئله آن است که امروز ماشین انتخاباتی اصلاح‌طلبان متوقف است و ماشین انتخاباتی اصول‌گرایان پرتحرک است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به مشکلات امروز اصول‌گرایان گفت: امروز اصول‌گرایان راه رسیدن به ریاست‌جمهوری را هموار می‌بینند، در نتیجه دعوای درون‌گروهی آن‌ها خیلی شدیدتر از شرایط عادی شده است، به ویژه آن که آن‌ها به افق بلند مدت این دوره از ریاست‌جمهوری هم توجه ویژه‌ای دارند.

سخنگوی حزب اعتماد ملی مردم را عامل تغییر دهنده معادلات فعلی اصول‌گرایان دانست و گفت: مردم می‌توانند نقشه اصول‌گرایان را خراب کنند. مشارکت بالا می‌تواند تمام پیش‌بینی‌های جبهه اصول‌گرایان را به هم بزند و از دادن قوه مجریه به آن‌ها جلوگیری کند.

وی استراتژی معقول اصلاح‌طلبان را معرفی نامزد بعد از تأیید شورای نگهبان دانست و گفت: شما ببینید امروز چه هجمه‌ای به اصلاح‌طلبان می‌شود. در این شرایط، این که چند نامزد داشته باشیم و بعد از تأیید صلاحیت درباره نامزد نهایی تصمیم بگیریم محتمل‌تر و واقع‌بینانه‌تر است.

گرامی مقدم با اشاره به زمزمه‌های حضور سید حسن خمینی به انتخابات گفت: ورود حسن خمینی به انتخابات به نفع نظام و احتمالاً اصلاح‌طلبان خواهد بود و در صورت تأیید صلاحیت به دلیل جایگاهی که دارد انتخابات پرشور خواهد شد.

وی در واکنش به مقایسه سعید محمد و سید حسن خمینی و رجل سیاسی نبودن هر دو گفت: سعید محمد سابقه نظامی دارد در حالی که حسن خمینی یک رجل مذهبی - سیاسی است و در این سال‌ها در صحنه سیاست حضور داشته است. اگر حسن خمینی هم فرمانده سپاه یا ارتش بود همین اشکال به او وارد بود.

وی ادامه داد: درست است که حسن خمینی سابقه اجرایی ندارد ولی این خلاف قانون نیست و پیش از این هم ده‌ها نامزد بدون سابقه اجرایی خاصی تأیید صلاحیت شدند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید