بعد از اتمام فرایند خرید و فروش خودرو، نوبت به بخش تعویض پلاک خودرو می‌رسد و به همراه داشتن مدارکی همچون: کارت خودرو، برگ سبز یا سند مالکیت یا برگه شناسایی خودرو، بیمه نامه، برگه عدم خلافی، اصل شناسنامه یا کارت ملی، کارت معاینه فنی مربوط به سال ۹۹ و کارت عابر بانک برای تعویض پلاک الزامی است.

مدارک مورد نیاز برای خریدار و فروشنده هنگام تعویض پلاک + جزئیات

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، اصول این کار به این صورت است که در هنگام عقد قرارداد، خریدار و فروشنده، یک زمان و مکان مشخص را تعیین می‌کنند و آن را در قولنامه ثبت می‌کنند. معمولا روند تعویض پلاک، یک کار زمان‌بر است که برای انجام آن باید صبح خیلی زود در محل حاضر شد. اگر به هر دلیلی یکی از طرفین امکان حضور در آن زمان را پیدا نکند، باید به طرف مقابل وکالت قانونی بدهد تا او کارهای مربوط به تعویض پلاک و انتقال سند را انجام دهد. با ما همراه باشید تا شرایط تعویض پلاک خودرو را در سال ۱۳۹۹ برایتان بگوییم.

مدارک مورد نیاز فروشنده برای تعویض پلاک در سال ۱۳۹۹

پیش از انجام هر کار قانونی، باید مدارک و اسناد لازم را از پیش آماده کنید. به خصوص در مورد بحث تعویض پلاک، که باید صبح زود به محل بروید و نوبت بگیرید، در صورت نداشتن یکی از مدارک، تمام زحمت‌های شما به هدر خواهد رفت و کلی هم زمان از دست می‌دهید. مدارک لازم برای تعویض پلاک شامل : کارت خودرو، برگ سبز یا سند مالکیت یا برگه شناسایی خودرو، بیمه نامه، برگه عدم خلافی، اصل شناسنامه یا کارت ملی، کارت معاینه فنی مربوط به سال ۹۹ و کارت عابر بانک است. در صورت نداشتن برگه عدم خلافی، فروشنده می‌تواند خلافی خودرو را در همان مرکز تعویض پلاک پرداخت کرده و برگه آن را دریافت کند. دلیل تاکید بر همراه داشتن عابر بانک هم این است که در این مراکز اصلا پول نقد از کسی دریافت نمی‌شود.

مدارک مورد نیاز خریدار در هنگام تعویض پلاک در سال ۱۳۹۹

به عنوان خریدار نیز باید مدارکی را در هنگام تعویض پلاک به همراه داشته باشید تا کار به سرعت انجام شود. مدارک خریدار خودرو شامل: اصل شناسنامه و کارت ملی، کارت عابر بانک، سند احراز محل سکونت، یکی از قبض‌های آب، یا برق و یا گاز که مربوط به همان محل سکونت باشد. وجود سند به این دلیل است که شما ثابت کنید در همان شهری که پلاک با کد آن صادر می‌شود ساکن هستید. این سند باید یا به نام شما و یا همسر و یا حتی یکی از والدینی باشد که با او زندگی می‌کنید. البته در این صورت باد مدارک شناسایی آن فرد را نیز همراه خود داشته باشید. 

نکته آخر

شما می‌توانید درخواست داشتن یک پلاک رند را ارائه کنید. اما نمی‌توانید زوج یا فرد بودن پلاک خودرو را تعیین کنید. در ضمن اگر در شهر دیگری ساکن نباشید نمی‌توانید پلاکی با کد آن شهر دریافت کنید. مگر اینکه ثابت کنید به هر دلیلی، مثلا نوع شغل، مرتب به آن شهر سفر کرده و اقامت موقت دارید. بعد از انجام تمامی مراحل تعویض پلاک، کارت خودرو با پست برایتان ارسال خواهد شد. مطالب و مقالات بیشتر در این حوزه و البته هر نوع اطلاعی در مورد خودرو را می‌توانید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید