فرمانده ستاد مدیریت کرونا در تهران هشدار داد که همه شهرستان‌های کشور در معرض بروز سویه‌های مقاوم و جدید جهش‌یافته‌ی داخلی هستند.

هشدار درباره کرونای انگلیسی در کشور

به گزارش  سلام نو به نقل از تسنیم، دکتر علیرضا زالی در نشست خبری که امروز در ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: انعکاس رشادت‌های ایثارگرانه مجاهدان عرصه سلامت و تبیین واقعیت‌های پنهان در بحث کرونا به دلیل نقش موثر رسانه‌ها و خبرنگاران در این حوزه بوده است و اگر تنویر افکار عمومی نبود این دستاوردها حاصل نمی‌شد و نقش موثر خبرنگاران در ارتقای سطح سلامت مردم، پیشگیری و افزایش عایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ارزنده است. همه اصحاب رسانه در این یکسال خسته شده‌اند و این فرسودگی بر چهره خبرنگاران نمایان است؛ حضور در صحنه‌های تلخ بیمارستان‌ها و مراکز مختلف کرونایی روح و روان انسان را آزرده می‌کنند و خبرنگاران رسالت بازتاب خبری این اتفاقات را بر عهده داشته‌اند.

وی افزود: خبرنگاران در حوزه سلامت، در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار داشته‌ و به دلیل حضور برای تهیه گزارش‌های خبری، آسیب‌پذیر هستند و یکی از گروه‌هایی که بیشترین خطر ابتلا به کرونا را داشته‌اند خبرنگاران اجتماعی و حوزه سلامت بوده‌اند.

زالی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر ابهامات موجود در برقراری سفرهای نوروزی تصریح کرد: باید تکلیف سفرهای نوروزی به صراحت مشخص شود؛ اگر ویروس جهش‌یافته وجود نداشت، می‌توانستیم با آزادی بیشتری سفرهای نوروزی را داشته باشیم اما متاسفانه یک ویروس جدید، چموش و تهاجمی به نام واریانت انگلیسی در کشور داریم که باعث شده سناریو متفاوت‌ باشد؛ بیشترین سفرها از مبدا تهران صورت می‌گیرد، ما توانسته‌ایم وضعیت کرونا را در تهران مطلوب نگه داریم، اگر تهرانی‌ها به شهرستان‌ها سفر کنند ممکن است به ویروس کرونا و سویه‌های مختلف آن مبتلا شوند و زمانی به تهران برمی‌گردند که هفته سوم فروردین زمان بازگشایی و در تقارن با رونق مشاغل خواهد بود و اگر سفرها اتفاق بیفتد باید مجدداً کسب و کارها را تعطیل کنیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با بیان این‌که ویروس کرونای انگلیسی قدرت سرایت بالایی دارد، خاطرنشان کرد: ویروس جهش‌یافته می‌تواند مصونیت افرادی که قبلاً به ویروس کلاسیک (ووهان) مبتلا شده‌اند را در هم بشکند؛ این جهش در ویروس کرونا باعث شده هرفردی که به ویروس مبتلا می‌شود، افراد بیشتری را به کرونا مبتلا کند، مثلاً اگر ویروس ووهان 1.2 نفر را آلوده می‌کرد، ویروس انگلیسی 2‌.3 نفر را آلوده می‌کند؛ اگر سفرهای نوروزی رخ دهد سویه‌های مختلف ویروس در کنار هم قرار می‌گیرند و طعیان جهش رخ می‌دهد؛ زمانی که بحث ویروس جهش‌یافته در جهان مطرح شد همه گفتند این ویروس انگلیسی کشنده نیست و اگر مرگ و میر در اثر این ویروس افزایش یافته، به صورت غیرمستقیم است، یعنی معتقد بودند که چون افراد بیشتری مبتلا می‌شوند پس افراد بیشتری نیز فوت می‌کنند اما مطالعات ما در تهران و جهان نشان داده است که ویروس انگلیسی فی‌نفسه کشنده‌تر است.

وی با بیان این‌که الان ابعاد بیولوژیک جدیدی از ویروس کرونا دیده‌ایم، تشریح کرد: بسیاری از این بیماران طی سه روز بدحال می‌شوند و فوت می‌کنند، بنابراین باید مداخلات جدیدتری در سفرهای نوروزی و بحث مقابله با کرونا اعمال کنیم ما نگرانیم که سفرهای نوروزی عامل جدیدی برای چرخش بیماری باشد.

زالی افزود: همه شهرستان‌های کشور در معرض یک خطر جدید هستند و آن، بروز سویه‌های مقاوم و جدید جهش‌یافته‌ی داخلی است؛ این اتفاق در انگلیس، برزیل و کالیفرنیا افتاده است و ممکن است در تهران و شهرستان‌ها نیز رخ دهد البته هنوز مواردی که ثابت کند سوش جهش‌یافته و وحشی مربوط به داخل کشور داریم، ثبت نشده است.

عدم حمایت از مشاغل خرد علت عدم رعایت پروتکل‌ها

وی در پاسخ به این سوال که چرا میزان رعایت پروتکل‌ها کاهش یافته است، گفت: در تمام بیماری‌ها وقتی آسیب‌های حوزه سلامت طولانی می‌شوند، سندرم "برن‌اوت" یا خستگی ایجاد می‌شود که باعث ایجاد فرسایش در جامعه می‌شود؛ سیاستگذاران باید با ارتقای تاب اوری اجتماعی مردم، این خستگی را جبران کنند؛ نکته دوم وجود مشکلات اقتصادی است؛ باید بپذیریم که کسب‌وکارها به خصوص کسب و کارهای خرد و فاقد شناسنامه مورد حمایت کافی قرار نگرفته‌اند و مشکلات اقتصادی نیز به دلیل ایجاد نارضایتی، منجر به بروز نافرمانی در رعایت پروتکل‌ها می‌شود. این آسیب شناسی بزرگ امسال ما بوده است که علیرغم حمایت‌های صورت پذیرفته، اقشار آسیب‌پذیر زیادی وجود دارند که حتی توان خرید ماسک ندارند؛ در تهران 20 هزار نفر از طریق دست فروشی معیشت خود را تامین می‌کنند که باید در شرایط کرونایی نیز معیشت خود را تامین کنند.

لزوم افزایش توجه به سرمایه‌های اجتماعی

وی ادامه داد: ما باید یک سوزن به خود و یک جوالدوز به دیگران بزنیم، در هرکجای دنیا اگر قرار باشد حرف حاکمیت به ثمر بنشیند باید به سرمایه‌های اجتماعی توجه شود، علت موفقیت کشورهایی مانند سنگاپور توجه ویژه به سرمایه اجتماعی بوده است کشوری مانند ویتنام از لحاظ اقتصادی تفاوت زیادی با ما ندارد اما سرمایه اجتماعی انباشته زیادی دارد، این سرمایه های اجتماعی هستند که منجر به اطاعت مردم از سیاستگداران حوزه سلامت می‌شوند. اگر جایی مردم به حرف ما گوش نمی‌کنند نباید آن را به حساب جهل مردم بگذاریم بلکه باید ببینیم که کجاها سرمایه‌های اجتماعی ما از رونق افتاده و آسیب دیده است.

چرا پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود؟

زالی در تشریح علت دیگر عدم پیروی مردم از دستور رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: نکته دیگر سطح بالای تناقض در گفتار و ایجاد ابهامات در گفتار است. باید به مسائل اجتماعی توجه شود؛ در کشورهایی مانند هلند و امریکا که پیشتاز مسائل مدنی هستند مردم برای شکستن پروتکل‌ها به خیابان‌ها آمدند، بهرحال خستگی در میان مردم همواره وجود دارد و یکی دیگر از دلایلی که منجر به این می‌شود که مردم به حرف ما گوش نکنند، حرف‌های پارادوکس است؛ مشابه این اتفاق هم در سفرهای نوروزی و هم در بازگشایی مدارس شاهد بوده‌ایم.

چرا آمار مرگ‌های کرونایی تهران اعلام نمی‌شود؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا امار مرگ و میر کرونا در تهران روزانه اعلام نمی‌شود، گفت: ما یکی از دقیق‌ترین سیستم‌های ثبت مرگ را در تهران داریم و آمار مرگ‌ومیری که از بیمارستان‌ها به ما می‌رسد عدد قطعی مرگ و میر کروناست اما باید دقت داشت که تکرار عدد مرگ و میر ممکن است باعث عادی انگاری اعداد و امار مرگ و میر شود. یک نکته دیگر درباره امار مرگ و میر وجود دارد؛ برخی بیماران با شرایط بحرانی از شهرستان به تهران منتقل می‌شوند و طی چند روز فوت می‌کنند که این آمار بایداز امار فوتی‌های تهران جدا شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید