به نظر می‌رسد در ظاهر ستاد ملی کرونا به تصمیمی رسیده است، اما این تصمیم خود نوعی از بی‌تصمیمی یا بلاتکلیفی است. شیوه تصمیم‌گیری ستاد ملی کرونا در حوزه سفرهای نوروزی شیوه جالبی است. از یک سوی نمی‌توان گفت که ستاد ملی محدودیتی اعمال نکرده و از سوی دیگر نمی‌توان گفت که سفرهای نوروزی ممنوع شده است.

یک بام و چند هوای ستاد ملی کرونا درباره سفرهای نوروزی / سفر ممنوع نیست، اما شما نروید!

سلام نو سرویس اجتماعی: در حالی که هر روز به نوروز و موعد سفرهای نوروزی نزدیک‌تر می‌شویم هنوز دولت و ستاد ملی کرونا درباره چگونگی مدیریت سفرهای نوروزی به یک نظر مشخص و قاطع نرسیده‌اند. وزیر التماس می‌کند، رییس جمهور هشدار می‌دهد و برخی از مردم دنبال دور زدن هر نوع ممنوعیتی هستند.

قرار بود شنبه -۱۶ اسفند - تکلیف سفرهای نوروزی مشخص شود، اما روز گذشته و با تأخیری سه روزه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که سفرهای نوروزی در شهرهای قرمز و نارنجی کاملاً ممنوع است و فقط این امکان فراهم شده تا مردم بتوانند در شهرهای آبی و زرد با رعایت شیوه‌نامه‌هایی سفرهای ضروری‌ خود را انجام دهند.

این در حالی است که روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت خطاب به مردم گفت: التماس می‌کنیم حتی اگر همه دروازه‌ها باز شد به سفر نروید. نگذارید خوزستان‌های دیگر ایجاد شود، التماس می‌کنم تماس‌ها از منطقه آلوده به مناطق دیگر را قطع کنید مگر موارد خیلی ضروری با تست‌های قبلی مطمئن.

نمکی در ادامه با قسم دادن مردم گفت: حضرت عباسی نروید اگر بروید ضرر می‌کنید، خدا نکند چند خوزستان خلق کنیم. اگر خدای نکرده چند خوزستان دیگر شکل گرفت نمی‌توانم روی تاب آوری نظام سلامت قسم بخورم.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت ۱۱ شهرستان که همگی در استان خوزستان قرار دارند وضعیت قرمز کرونایی دارند، همچنین ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۵۲ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند که با کاهش شهرهای نارنجی و آبی در هفته پیش رو مواجه هستیم.

به نظر می‌رسد در ظاهر ستاد ملی کرونا به تصمیمی رسیده است، اما این تصمیم خود نوعی از بی‌تصمیمی یا بلاتکلیفی است. شیوه تصمیم‌گیری ستاد ملی کرونا در حوزه سفرهای نوروزی شیوه جالبی است. از یک سوی نمی‌توان گفت که ستاد ملی محدودیتی اعمال نکرده و از سوی دیگر نمی‌توان گفت که سفرهای نوروزی ممنوع شده است.

به تعبیر عامیانه ستاد ملی کرونا تا اینجا تصمیمی سیاستمدارانه گرفته که در آن همه راضی و ناراضی هستند و از پی آن می‌شود هر ادعایی را مطرح کرد. هم ممنوعیت سفر نوروزی اعمال شده، هم سفر نوروزی ممکن است و هم متخلفان جریمه می‌شوند.

اما چرا کار به اینجا رسیده است؟ واقعیت این است که برخلاف وزارت بهداشت، وزارت راه و وزارت گردشگری مایل هستند سفرهای نوروزی ادامه‌دار باشد تا حمل و نقل جاده‌ای و هتل‌ها و مهمان‌سراها به فعالیت خود ادامه دهند. استدلال وزارت راه، فشار مضاعفی است که یک سال کرونایی بر شرکت‌های هواپیمایی، ریلی و حمل و نقل جاده‌ای مسافری وارد کرده و استدلال وزارت گردشگری نیز فشار مضاعفی است که بر مراکز جذب توریست وارد شده است.

وزارت راه می‌گوید که همه وسایل نقلیه عمومی اعم از قطار، اتوبوس و هواپیما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند؛ اتوبوس‌ها و قطارها ملزم به فروش ۵۰ درصد ظرفیت خود هستند و هواپیماها حداکثر ۶۰ درصد صندلی‌های هر پرواز را عرضه می‌کنند. از سوی دیگر وزارت راه تأکید دارد که عموم مشاغل فعال در این حوزه هیچ راه درآمد جایگزینی ندارند.

در این وضعیت وزارت بهداشت نیز در ابتدا موافق سفرهایی با خودروهای شخصی بود، اما در ادامه به خاطر شرایط خطیر کرونا در استان‌هایی مثل خوزستان به طور کامل با این مسئله مخالفت کرد.

متأسفانه این بار نیز مانند بسیاری از دفعات شاهد تصمیمات همراه با تردید ستاد کرونا هستیم، تردیدی که در نهایت به ضرر همه تمام می‌شود. در این شرایط نه شرکت‌های حمل و نقل و هتل‌ها از منفعت مالی سفر بهره‌مند می‌شوند و نه از فشار کرونا کاسته می‌شود. به نظر می‌رسد وزیر بهداشت به جای التماس به مردم باید یک بار برای همیشه تکلیف خود را با ستاد کرونا مشخص کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید