نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان از برکناری اونیک گاسپاریان، رییس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور خبر داد..

رییس ستاد مشترک ارتش ارمنستان برکنار شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، منابع روسی از جمله خبرگزاری ریانووستی و اسپوتنیک این خبر را منتشر کردند و خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع روسی این خبر را تایید کرده است.

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: پاشینیان در بیانیه ای که از سوی کابینه اش منتشر شده است ضمن اعلام این خبر افزود: با توجه به این حقیقت که رئیس جمهوری پیش نویس حکمی را که نخست وزیر در چارچوب قانونی درباره «خدمت نظامی و وضعیت نیروها» ارائه داده امضا نکرده است و اعتراضی به دادگاه قانون اساسی نداشته است، اونیک گاسپاریان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان از روز ۱۰ مارس (چهارشنبه ۲۰ اسفند) از خدمت عزل می شود.

این رسانه روسی افزود: آرمن سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنسان از امضای حکم عزل گاسپاریان خودداری کرده و از ارائه سند پیش نویس این حکم به دیوان قانون اساسی خودداری کرده که به طور ضمنی مفهوم عزل خودکار رئیس ستادمشترک ارتش را دارد. بحران سیاسی در ایروان به دنبال اختلافات بر سر قره باغ رخ داد.

نخست وزیر ارمنستان چندی پیش اظهار داشته بود که موشک های روسی "اسکندر" تحویل داده شده به ایروان در جریان این درگیری ها خوب عمل نکرده اند. این اظهارات باعث شد معاون رئیس ستاد مشترک ارتش ارمنستان سخنان جنجال برانگیز نخست وزیر را به سخره بگیرد.

نیروهای مسلح با صدور بیانیه ای استعفای خود پاشینیان را کلید زدند. نخست وزیر این بیانیه را تلاش برای کودتا عنوان کرد و از هوادارانش خواست به خیابان ها بیایند.

این ادعا خشم ارتشیان ارمنستان و مخالفان پاشینیان را برانگیخت و آنها گفتند که نخست وزیر ارمنستان در تلاش است تا شکست های خود را توجیه کند.

رویترز ضمن تایید خبر عزل رئیس ستاد مشترک ارتش ارمنستان به نقل از ریانووستی درباره پاشینیان نوشت وی از سال ۲۰۱۸ بر سر قدرت بوده و بعد از درخواست ارتش از او برای برکناری با بحران مواجه شد و او را وادار به محکوم کردن تلاش کرد ژنرال ارشد ارتش را از مقام خود عزل کند.

هزاران مخالف پاشینیان که جمعی از نظامیان بازنشسته نیز آنها را همراهی می کردند عصر  شنبه در نزدیکی ساختمان پارلمان این کشور در ایروان جمع و خواستار استعفای پاشینیان شدند.

پاشینیان به دلیل رهبری خود در جنگ اخیر قره باغ و امضای آتش بس با جمهوری آذربایجان تحت فشار شدید مخالفان قرار گرفته است. نیروهای ارمنی در این درگیری ۴۴ روزه شکست خوردند.

شب ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان ۹۹) ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بیانیه ای را در مورد توقف جنگ امضا کردند که طی آن ایروان قسمت قابل توجهی از قره باغ و هفت منطقه دیگر را به باکو منتقل کرد. در مقابل، ارمنستان چیزی به جز پایان جنگ، که طی آن بیش از ۲۵۰۰ نفر را از دست داد، دریافت نکرد.

در ارمنستان امضای توافق نامه برای شهروندان این کشور دردناک بود و بلافاصله  اعتراضات در کشور با شعار "نیکول خیانتکار است" آغاز شد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید