مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی استان تهران گفت: در حال حاضر تولید ناخالص کشور منفی است و رکود شدید در بخش تقاضا داریم.

تا پایان سال تورم به ۳۶ درصد می‌رسد

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، مسعود خوانساری در آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در سال جاری با بیان اینکه امسال با سه چالش جدید در حوزه اقتصادی مواجه بودیم اظهار کرد: افزایش شدت تحریم‌ها، کاهش درآمدزایی و همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ سه چالشی هستند که در سال جاری به سایر چالش‌های اقتصادی کشور اضافه شدند.

وی ادامه داد: چالش‌های مذکور عرضه و تقاضا را به شدت تحت تاثیر قرار داده و بر تولید ناخالص کشور تاثیرگذار بودند.

رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر تولید ناخالص کشور منفی است، افزود: در ماه‌های ابتدایی سال شاهد مثبت شدن هشت درصدی تولید ناخالص کشور بوده‌ایم اما اکنون ۱.۹ درصد منفی شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به منفی بودن تولید ناخالص کشور در دو سال گذشته جبران عقب‌ماندگی در این حوزه و رسیدن به میزان تولید ناخالص در سال ۹۶ بسیار سخت و زمان‌بر خواهد بود.

خوانساری با اشاره به رکود شدید در تقاضا گفت: هر چند آمار نشان می‌دهد ما در بخش تقاضا رشد داشته‌ایم اما واقعیت این است که این رشد تقاضا مربوط به بخش دولتی بوده و در بخش خصوصی تقاضا نه تنها رشد نداشته بلکه منفی است.

وی دلیل منفی بودن تقاضا در بخش خصوصی را کاهش درآمد سرانه عنوان کرد.

خوانساری درباره وضعیت صادرات و واردات کشور در سال ۹۹ نیز گفت: صادرات بدون نفت کشور در سال جاری ۳۴ میلیارد دلار و واردات ۳۸ میلیارد دلار است که به ترتیب ۱۵ درصد و ۱۸ درصد کاهش داشته است.

رییس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: افزایش نرخ ارز این امید را ایجاد کرد که عاملی برای رشد صادرات باشد اما مدیریت اشتباه و تصمیم‌گیری‌های نادرست موجب افزایش قیمت مواد اولیه تولید شد که نتیجه صدور بخشنامه‌ها و قوانین متعدد و غیرکارشناسی بود.

خوانساری از افزایش ۶۶ درصدی در قیمت کالاهای اساسی در سال جاری خبر داد و گفت: طی ۱۱ ماه سال ۹۹،  ۱۱ میلیارد دلار برای کالای اساسی تخصیص داده شد که عمده آن به شکل ارز ترجیحی بود اما شاهد افزایش ۶۶ درصدی در قیمت کالای اساسی بودیم.

وی اظهار کرد:‌ ما بارها اعلام کرده‌ایم که به جای تخصیص ارز ترجیحی به واردات، یارانه آن را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهند تا از این طریق نتایج مثبت آن نصیب مصرف‌کننده شود.

خوانساری با انتقاد از تصویب دوباره ارز دو رقمی در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس انقلابی با اطلاع از مشکلاتی که از ارزهای چند رقمی برای اقتصاد ایجاد کرده‌، در کمال تعجب بر اجرای ارز دو رقمی رای مثبت داد  که نتیجه آن ادامه مشکلات گذشته است.

رییس اتاق بازرگانی تهران از دیگر مشکلات اقتصادی سال ۹۹ را وضعیت بازار سهام عنوان کرد و افزود: یکی از بازارهایی که می‌توانست به کمبود مالی در بخشی اقتصادی کمک کند بازار سهام بود که به دلیل نبود نظارت تبدیل به مشکل اقتصادی و سلب اعتماد مردم شد.

خوانساری ادامه داد: شاید یکی از بزرگترین آسیب‌هایی که به اقتصاد و کشور در سال جاری وارد شد از دست رفتن اعتماد عمومی بود که جبران آن بسیار سخت است.

وی با پیش بینی اینکه که تا پایان سال تورم به ۳۶ درصد برسد گفت: بانک مرکزی تورم تا پایان سال جاری را ۲۲ درصد تعیین کرده بود اما آمار نشان می‌دهد تا پایان سال جاری تورم به ۳۶ درصد برسد.

به گفته خوانساری تنها ۹ کشور نوظهور تورم دو رقمی دارند که کشور ما جزو آنها است.

رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه نااطمینانی از وضعیت اقتصادی در سال آینده وجود دارد افزود: برخی مولفه‌های اقتصادی مانند نرخ ارز، بهای انرژی و تورم برای سال آینده وضعیت نامشخصی دارند که موجب نااطمینانی از وضعیت اقتصادی در سال پیش رو شده است.

خوانساری بار دیگر افت شدید میزان اعتماد جامعه به سیاستمداران را یکی از مشکلات مهم کشور برشمرد و افزود: بخش زیادی از افت شدید میزان اعتماد جامعه به سیاستمداران به ضعف مدیریتی در بخش دولتی برمی‌گردد که باید دولتمردان هشیار و حساس باشند.

خوانساری در پایان سخنان خود خواستار رفع برخی موانع کسب و کار و تورم تک رقمی برای کاهش فشار اقتصادی بر مردم و بخش تولید شد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید