۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 55231098

سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهاد های سرمایه گذاری و عضو شورای عالی بورس گفت: ما یک نهاد مالی غیر تجاری هستیم و هدف ما درآمدزایی نیست.

زمان احتمالی حذف دامنه نوسان

به گزارش سلام نو به نقل از سنا، سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهاد های سرمایه گذاری و عضو شورای عالی بورس امروز و در جمع خبرنگاران به روند فعالیت کانون نهادهای سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: چهارسال پیش فعالیت کانون با یک مشکل عمده مواجه بود و اعضا حق عضویت خود را پرداخت نمی کردند و توان مالی ما بسیار ضعیف شده بود. ‌ بنابراین تلاش کردیم تا بنیه مالی تقویت شود و کانون نهادهای سرمایه گذاری به جایگاه اصلی خود بازگردد.

وی افزود: روند تقویت توان مالی کانون موفقیت آمیز بود و علاوه بر آن تعداد اعضا از ۱۲۴ به ۳۴۵ نهاد مالی رسید و امروز بیش از ۹۰ درصد آنها حق عضویت خود را پرداخت می کنند و تمام بنیه مالی این مرکز از دریافت حق عضویت ها است. البته ما یک نهاد مالی غیر تجاری هستیم و هدف ما درآمدزایی نیست اما برای تداوم برنامه های خود به منابع مالی نیاز داریم.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با تاکید بر اینکه اثرگذاری کانون در روند تصمیمات اتخاذ شده در بازار سرمایه نیز افزایش قابل توجهی داشته، بیان کرد: عضویت دبیر کل در شورای عالی بورس، حضور در هیات مدیره ارکان بازار سرمایه و ارتباط بهتر با سازمان بورس از جمله اتفاقات مهمی بود که جایگاه کانون نهادهای سرمایه گذاری را ارتقا داد. این روابط باعث شده تا کانون جایگاه قوی تری در روند تصمیم گیری های بازار سرمایه داشته باشد. ارتباط با سازمان بورس هم تقویت شده و عملا برخی از پژوهش ها وبررسی های تخصصی پیش از اتخاذ تصمیمات، به کانون سپرده شده است.

وی دامه داد: همچنین تصمیم داشتیم از جایگاه تثبیت شده ای در عرصه بین المللی برخوردار شویم که متاسفانه با دور جدید تحریم ها مواجه شدیم. هرچند عملا حق عضویت در مجمع CIIA را گرفتم اما کمیته حقوقی این مجمع اعلام کرد تا زمان رفع تحریم کشور این عضویت رسمی نمی شود. با این حال سال گذشته به عضویت ASF در آمدیم.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری افزود: به رغم تمام مشکلات،  اقدامات جدی در حوزه بین الملل صورت گرفت و به زودی دو دوره آموزشی با همکاری موسسات معتبر جهانی برگزار می کنیم و قطعا این دوره ها دانش مالی روز را به کشور انتقال می دهد.  

سعید اسلامی بیدگلی به برنامه سال آینده کانون اشاره کرد و افزود: با توجه به مسئولیت جدید کانون مبنی بر پژوهش های تخصصی، تمرکز ما در سال آینده جذب نیروی متخصص و کارشناس است.  کانون باید بدنه کارشناسی قویتری داشته باشد.

وی حل مشکلات مالیاتی اعضا را یکی دیگر از مهمترین اقدامات اخیر دانست و اشاره کرد: با پیگیری انجام شده، نمایندگان کانون نهاد های سرمایه گذاری در هیات های حل اختلاف شعب مالیاتی حضور دارند و شرکت های عضو که مشکل مالیاتی دارند می توانند با کمک نمایندگان کانون از حقوق خود صیانت کنند.   

عضوشورایعالی بورس در پاسخ به این سوال که تشکیل کانون سهامداران حقیقی در کنار کانون نهادهای سرمایه گذاری و کانون کارگزاران می تواند به توسعه بازار سرمایه منجر شود یا خیر؟ گفت: سال هاست که تعدادی از مدیران بازار سرمایه به دنبال ایجاد کانون سرمایه گذاران حقیقی یاسهام داران خرد هستند.  چالش هایی در این زمینه وجود دارد.  شرایط عضویت، نحوه فعالیت، تعریف سهامدار خرد، تضاد منافع و ... مسایل کلیدی است.  

وی بیان کرد: در کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با ۳۴۸ عضو گاهی منافع اعضا همخوان نیست، یعنی تداخل فعالیت وجود دارد. این درحالی است که تضاد منافع قطعا در کانونی با اعضای بسیار فراگیرتر مشکلات بیشتری را ایجاد می کند.  اما باهمه مشکلات باید دریچه و کانالی برای حفظ حقوق سهامداران خرد در بازار سرمایه بازکنیم.  متاسفانه رتبه فعالیت ما در این زمینه در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین است.

سعید اسلامی ادامه داد: اگر چنین کانونی ایجاد شود قطعا باید صدای مشترک سهامداران خرد باشد. اما در پدیده ای که به دنبال آن هستیم تضاد منافع بسیار زیاد است و با شرایط اجتماعی فعلی نمی توانیم در آن صدای مشترک داشته باشیم.  

وی افزود: اگر ساز و کار بازار سرمایه به نفع سرمایه گذاری غیر مستقیم بود امروز احتمالا به جای ۲۶ میلیون سرمایه گذار مستقیم،  تعداد مشخصی صندوق سرمایه گذاری در سهام داشتیم و آنها می توانستند منافع خود را از طریق کانون های فعلی پیگیری کنند.

عضو شورایعالی بورس در بخش دیگری از اظهارات خود و در پاسخ به سوالی مبنی بر مکانیزم دامنه نوسان نامتقارن گفت: در نقطه اول تمام فرآیند های صف ساز بازار باید حذف شوند، این موارد عامل ناکارایی و حذف تحلیل از بازار هستند.  به نظر بنده دامنه نوسان در نهایت باید به طور کلی از بازار حذف شود. می توان به شکل تدریجی و دوماه یکبار یک درصد یک درصد به دامنه نوسان اضافه کرد. در این صورت تکانه ای هم متوجه بازار نمی شود.

سعید اسلامی افزود: اما در پاسخ به چرایی اعمال دامنه نوسان نامتقارن باید گفت، جمع بندی نهاد ناظر بازار سرمایه بر این بود که ثبات و آرامش به بازار بازگردد و از ریزش های هیجانی در مدت کوتاه جلوگیری شود. به همین منظور پیشنهاد دامنه نوسان نامتقارن در شورای عالی بورس مطرح و پله به پله رای گیری شد.  

وی با بیان اینکه این تصمیم در همه دنیا متداول است اما برای کوتاه مدت، افزود: تصمیم شورای عالی بورس هم برای ۲ هفته بود که نهایتا به یک ماه تغییر کرد و پس از این مدت مورد بازبینی قرار می گیرد.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری  با تاکید بر اینکه در باره همه تصمیمات رای گیری می شود، خاطرنشان کرد: برخی اوقات در تصمیمات مخالفت هایی می شود اما به این منظور نیست که پس از رای گیری و تصویب همچنان ساز مخالف سردهیم و باید همگی در راستای کسب نتیجه مطلوب از مصوبه های شورایعالی بورس حمایت  کنیم.

عضو شورای عالی بورس گفت: پس از تصویب دامه نوسان نامتقارن در بازار یک وبینار تشکیل شد و ۳ مدیر موافق و ۳ مدیر مخالف در آن صحبت کردند، در این میان بازخورد و نظراتی که در یافت می کردیم عمدتا مثبت بود، همانگونه که بازخورد اولیه این طرح در بازار هم مثبت بود.  اما قطعا این طرح مجددا مورد بازنگری قرار می گیرد.

وی در پاسخ به زمان احتمالی حذف دامنه نوسان گفت: باز شدن دامنه نوسان نیازمند اصلاحات و الزامات زیر ساختی در بازار است که اگر انجام نشود، باز شدن دامنه نوسان هم امکان پذیر نیست. عواقب یک تصمیم ممکن است آثار بدی را بجا بگذارد، ایده آل نگری در یک تصمیم ممکن است در اقتصاد سیاسی اثار زیانباری داشته باشد، به همین علت پیشنهاد این است که به صورت تدریجی دامنه نوسان باز شود.  هم اکنون دو پیشنهاد مطرح شده که دامنه نوسان به منفی و مثبت ۵ برگردد یا به همین صورت در بازار ادامه داشته باشد.  

سعید اسلامی بیدگلی با تاکید بر اینکه توسعه بازار یکی از مهمترین پارامتر ها است، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار و همه ارکان مهم بازار مساله نقدشوندگی، شفافیت و توسعه بازار را رکن اصلی می دانند، از نظر همه ما اشتباه است که مدیریت یا کنترل شاخص جز اهداف اولیه سازمان قرار بگیرد.  باید روی افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه تمرکز کنیم و با سیاست گذاری تدریجی فرآیند نقدشوندگی بازار را تسهیل کنیم.  اشکالات اساسی اقتصاد باید اصلاح و مساله قیمت گذاری و حاکمیت شرکتی به طور جدی  پیگیری شود و همچنین باید مسیر سرمایه گذاری غیر مستقیم را هموار کنیم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید